این حساب‌های بانکی مسدود می‌شوند

اقدامات دادگستری پیرامون رسیدگی به موضوع مسدودسازی حساب‌های بانکی در راستای ممنوعیت معاملات فردایی تشریح شد.

این حساب‌های بانکی مسدود می‌شوند

رئیس کل دادگستری استان تهران از تشدید مجازات عاملین ترس و وحشت در جامعه، رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی و حساب‌های مشکوک به پولشویی خبر داد.

علی القاصی از آن دست مدیران قضائی است که کار قضائی را پله پله طی کرده و حالا به عنوان ریاست دادگستری استان تهران انجام وظیفه می‌کند، یازده سال پیش بود که به عنوان دادستان شیراز و پس از آن به عنوان رئیس کل دادگستری فارس منصوب شد.

او که دکتری حقوق کیفری و جرم شناسی دارد، سال ۹۸ به عنوان دادستان تهران منصوب و پس از جعفری دولت آبادی روی کار آمد و در نهایت از آذر سال گذشته ریاست کل دادگستری تهران را بر عهده دارد و به گفته خودش اقدامات تحولی را در دستور کار دارد. وی روز خبرنگار مهمان خبرگزاری مهر بود که مشروح گفتگوی وی به شرح زیر است:

وی در ادامه و در خصوص موضوع نحوه برگزاری ملاقات مردمی برای طرح مشکلات قضائی در دادگستری تهران گفت: یکی از برنامه‌های تحولی قوه قضائیه، تکریم مردم و مراجعین به دستگاه قضا است که در سند تحول قضائی به عنوان یکی از برنامه‌های راهبردی تعریف شده و یکی از سیاست‌های اصولی رئیس قوه قضائیه هم به شمار می‌رود و خود ایشان نسبت به مسئله مردم وتکریم مراجعین به قوه قضائیه وارتباط گیری با مردم اهتمام و حساسیت ویژه ای دارد. همچنین نسبت به پیگیری این موضوع حساسیت دارد چرا که رئیس قوه قضائیه بدون تشریفات در بین مردم حضور می‌یابد.

رئیس کل دادگستری استان تهران ادامه داد: افرادی که دسترسی به مقامات ندارند به راحتی به رئیس قوه قضائیه دسترسی مستقیم و غیر مستقیم دارند؛ چرا که رئیس قوه قضائیه در مجمتع های قضائی هم حضور می‌یابد و مشکلات مردم را به خوبی می‌شنود.

وی تاکید رئیس قوه قضائیه بر مردمی بودن را شیوه مدیریتی و یک برنامه عملی برای مدیران واحدهای قضائی برشمرد و افزود: پاسخگو قراردادن مدیران قضائی از برنامه‌های دوران تحول قضائی است و امروز این حس پاسخگویی و مردم محوری در همه اجزای قوه قضائیه در حال تقویت است و ما به سمتی می‌رویم که قوه قضائیه به عنوان قوه قضائیه مردم دوست و در عین حال پاسخگو باشد.

این مقام قضائی به نحوه چگونگی ملاقات مردمی اشاره و تصریح کرد: ملاقات‌های مردمی را در تمامی مجتمع‌ها و واحدهای قضائی شهرستان‌ها به عنوان تکلیف به مدیران واحدها ابلاغ کردیم و آن‌ها این مهم را در دستور کار قرار دادند. میزان رضایت بخشی و رضایت مندی در مراجعه به مدیران را رصد می‌کنیم تا ببینیم چقدر مشکلات مردم پیگیری شده و مدیران در مسائل مربوطه تا چه میزان پاسخگو بودند.

وی افزود: در ستاد دادگستری استان تهران ملاقات‌های مردمی را هم داریم و اخیراً یکی از معاونین دادگستری تهران که دبیر هیأت نظارت بر حفظ حقوق شهروندی است به عنوان مسئول ملاقات‌های مردمی تعیین شده تا در طول هفته هر فردی که از نحوه رسیدگی به واحدهای قضائی اعتراضی داشت و یا مطلبی برای پیگیری داشت به دبیرخانه حفظ حقوق شهروندی اطلاع بدهد تا به مشکل وی رسیدگی شود.

رئیس کل دادگستری استان تهران در خصوص اقدامات دادگستری پیرامون رسیدگی به موضوع مسدودسازی حساب‌های بانکی در راستای ممنوعیت معاملات فردایی گفت: دستورات اولیه توسط دادسرای تهران برای بررسی حساب‌هایی که مشکوک به پولشویی است صادر شده و این حساب‌ها هم بر اساس گزارشاتی که بانک مرکزی و دستگاه‌های نظارتی و ضابطین اعلام کردند، در حال بررسی است و چنانچه نتایج بررسی حاکی از پولشویی باشد تعقیب کیفری ادامه خواهد داشت.

وی در ادامه و در خصوص آخرین وضعیت پرونده اکبر طبری گفت: این پرونده در حال رسیدگی است، دیوان عالی بخش‌هایی از رأی را نقض کرده و این پرونده در دادگاه هم عرض در حال رسیدگی است.

القاصی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در استان تهران بحث احقاق حقوق عامه در زمان‌های مختلف از جمله بحث آلودگی هوا مطرح است، آیا دادگستری به موضوع احقاق حقوق عامه ورود کرده است؟ گفت: در این حوزه دستورالعمل پیگیری حقوق عامه را داریم که مصوب رئیس قوه قضائیه است، مصادیقی در آن مطرح است و اگر حقوق عمومی تضییع شود، ورود خواهد شد. مثل آلودگی هوای تهران که در همین رابطه قانون هوای پاک را داریم. در این قانون مسولیت‌هایی برای دستگاه‌ها تعیین شده است، حال سوال اینجاست که این دستگاه‌ها تا چه اندازه موفق به اجرای تکالیف بودند. سازمان بازرسی نظارت‌های لازم را انجام داده و پرونده‌ای هم در این رابطه تشکیل شده است. این پرونده را برعهده دستگاه‌های نظارتی گذاشتیم که بررسی کنند و ببینند تا چه حد ترک فعل شده است.

رئیس کل دادگستری استان تهران در خصوص اقدامات دادگستری پیرامون رسیدگی به موضوع مسدودسازی حساب‌های بانکی در راستای ممنوعیت معاملات فردایی گفت: دستورات اولیه توسط دادسرای تهران برای بررسی حساب‌هایی که مشکوک به پولشویی است صادر شده و این حساب‌ها هم بر اساس گزارشاتی که بانک مرکزی و دستگاه‌های نظارتی و ضابطین اعلام کردند، در حال بررسی است و چنانچه نتایج بررسی حاکی از پولشویی باشد تعقیب کیفری ادامه خواهد داشت.

وی در ادامه و در خصوص آخرین وضعیت پرونده اکبر طبری گفت: این پرونده در حال رسیدگی است، دیوان عالی بخش‌هایی از رأی را نقض کرده و این پرونده در دادگاه هم عرض در حال رسیدگی است./ مهر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 35804

ارسال نظر