اشتغال‌زایی ۶۵۰۰ نفر در اردبیل

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: با تقویت صنعت کندو و زنبورداری، فرصت اشتغال برای ۶ هزار و ۵۰۰ نفر در استان اردبیل فراهم شده است.

اشتغال‌زایی ۶۵۰۰ نفر در اردبیل

 نوبخت اژدری بعد از ظهر پنجشنبه در بازدید از زنبورستان‌های استان اردبیل اظهار کرد: اردبیل با تولید سالانه هفت هزار و ۳۴۳ تن عسل رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه استان اردبیل قطب تولید عسل در کشور است، تصریح کرد: سالانه شاهد صادرات هزاران تن از این محصول و فرآورده شفابخش به اقصی نقاط کشور و جهان هستیم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه در استان اردبیل مزارع پرورش زنبور عسل از شهرهای شمالی تا جنوب اردبیل گسترده است، گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و منطقه‌ای هر یک از مزارع ما شاهد استحصال عسل با ارقام و گونه‌های متعدد در اردبیل هستیم.

اژدری از فعالیت ۴۶۰ هزار کلنی زنبور عسل با تولید هفت هزار و ۳۴۳ تن عسل در اردبیل خبر داد و افزود: تعداد زنبورداران استان چهار هزار و سه نفر است و در مجموع برای ۶ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغالزایی مستقیم در زنبورستان‌های استان ایجاد شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: بالغ بر یک‌هزار و ۲۰۰ تن از تولید عسل استان در داخل استان مصرف شده و مابقی به سایر کشورهای همجوار و حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود و در سال‌جاری حدود ۳۱۳ تن در ۱۹ محموله صادر شده است.

اژدری با اشاره به اینکه بر اساس پیش‌بینی انجام شده امسال بیش از هفت هزار و ۳۰۰ تن محصول عسل در استان اردبیل برداشت می‌شود، اضافه کرد: زنبورداران استان هم اکنون در مناطق ییلاقی استان مستقر هستند و پس از طی مدت ۲ ماه و قبل از کوچ به مناطق قشلاقی و گرمسیر، عسل تابستانه را نیز از اواخر فصل تابستان برداشت می‌کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: در ماه‌های گذشته تولید نسل ششم ملکه اصلاح شده زنبور عسل در جمعیت‌های بسته به تعداد ۹۰ کلنی در ایستگاه پرورش و اصلاح نژاد ملکه زنبور عسل استان با موفقیت انجام شد که این پروژه‌ها در راستای اصلاح صفات تولیدی، افزایش تولید عسل، آرام بودن و کاهش نیش‌زنی صورت گرفته است.

 

منبع: مهر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 35524

ارسال نظر