مذاکرات آغاز شد | دلار و سکه چند می شود ؟

بازگشت طرفین مذاکرات به وین بار دیگر تبدیل به تیتر اخبار داخلی و خارجی شده و مذاکره کنندگان ایران و آمریکا عازم وین شده‌اند. این بار با راه حل جدیدی که مسئول سیاست خارجی اروپا بر روی میز گذاشته، دو طرف به وین بازمی‌گردند و برخی معتقدند این آخرین دور از مذاکرات هسته ای خواهد بود.

مذاکرات آغاز شد | دلار و سکه چند می شود ؟

بازگشت طرفین مذاکرات به وین بار دیگر تبدیل به تیتر اخبار داخلی و خارجی شده و مذاکره کنندگان ایران و آمریکا عازم وین شده‌اند. این بار با راه حل جدیدی که مسئول سیاست خارجی اروپا بر روی میز گذاشته، دو طرف به وین بازمی‌گردند و برخی معتقدند این آخرین دور از مذاکرات هسته ای خواهد بود.

قیمت دلار، سکه و طلا امروز پنجشنبه ۱۳ مرداد ماه ۱۴۰۱ حول محور مذاکرات برجام حرکت کرد. ماه گذشته مذاکرات غیرمستقیم میان علی باقری کنی و رابرت مالی با واسطه جوزپ بورل  با هدف شکستن بن بست در مذاکرات برجام ، بدون پیشرفت در قطر به پایان رسید.

روز گذشته دیپلمات های مذاکرات هسته ای عازم وین شدند تا باری دیگر  بر سر چالش برجام گفتگو کنند . قیمت دلار از روز چهارشنبه در سراشیبی قرار گرفت . 

اقتصاد نیوز نوشت : بازار ارز امروز پنجشنبه ۱۳ مرداد ماه هم حول مذاکرات برجام حرکت کرد . امروز یک خبر فیک برجامی در بین معامله گران  دلار برجسته شد .وال استریت ژورنال به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد: ایران با کنار گذاشتن شرط خود برای حذف سپاه پاسداران از لیست تروریستی آمریکا موافقت کرده است. ادعای وال استریت ژورنال با واکنش ایران همراه شد.

یک منبع آگاه در تیم مذاکره‌کننده ایران  گفت :جمهوری اسلامی ایران، درخواست حذف سپاه از لیست تروریسم را کنار نگذاشته و ادعاهای رسانه‌ای در این رابطه فاقد اعتبار است. جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم امروز  درباره برجام گفت که طرف های آمریکایی و اروپایی در بحث مذاکرات از خود نرمش نشان داده اند.

معامله گران دلار محتاط شدند 

با این حال سیگنال های ضد و نقیض برجامی موجب شد تا معامله گران دلار امروز به دقت به شهر وین چشم بدوزند و با احتیاط روانه بازار شوند. نرخ دلار امروز نوسان محدودی را ثبت کرد .قیمت‌ دلار امروز پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۱، بر خلاف دیروز روند صعودی داشت. افزایش قیمت دلار و اونس جهانی باعث شد قیمت‌ها در بازار طلا و سکه نیز صعودی شود. در بازارهای دلار، طلا و سکه چه گذشت؟ اسکناس آمریکایی دیروز تقریبا ۵۰۰ تومان کاهش را تجربه کرد و در بازار امروز تقریبا ۵۰ تومان رشد کرد. قیمت دلار سلیمانیه هم امروز نسبت به روز گذشته رنج بود. نرخ دلار در هرات هم که روز گذشته یک کانال را از دست داده بود با ۲۰۰ تومان افزایش کانال دیروز را پس گرفت.

قیمت طلا  بالا رفت 

قیمت اونس طلا امروز بر خلاف دیروز رشد چشمگیری را ثبت کرد. فلز گران بهای جهانی‌ عصر امروز نزدیک به ۲۰ دلار گران شد و در محدوده ۱۷۷۹ دلار قرار گرفت.

با رشد قیمت طلای جهانی بازار طلا در ایران کمتر به دلار توجه کرد و قیمت طلا ۱۸ عیار بر مدار افزایش قرار گرفت.قیمت طلا عصر امروز در ایران ۶ هزار و ۲۰۰ تومان از عصر دیروز بالاتر معامله شد.قیمت طلا ۱۸ عیار امروز ۱ میلیون و ۳۶۵ هزار و ۸۰۰ تومان بود.

مقاومت سکه بازان در مرز حساس 

سکه بازان امروز هم مانند روز چهارشنبه در مقابل کاهش قیمت سکه به زیر محدوده ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان مقاومت کردند.‌قیمت هر قطعه سکه امامی امروز در محدوده ۱۴ میلیون و ۸۰۷ هزار تومان معامله شد . 

به نظر می رسد که بخشی از سکه بازان به دنبال این هستند که اطمینان حاصل کنند، نوسان قیمت دلار هیجانی نیست. آن ها نمی خواهند سکه های خود را بفروشند و بعد یکباره با رشد دوباره دلار، شوکه شوند. 

در بازار چهار شنبه چه گذشت؟

تجارت نیوز گزارش داد  روز چهارشنبه در بازار طلا و سکه نوساناتی وجود داشت. سایت اتحادیه طلا و جواهر تهران، قیمت طلا را در لحظه تنظیم این خبر (ساعت ۱۸) کاهشی اعلام کرده است. هر گرم طلای ۱۸ گرم اکنون یک میلیون و ۳۶۲ هزار و ۱۴ تومان داد و ستد می‌شود. این نرخ نسبت به روز  گذشته بعد از ظهر، حدود شش هزار تومان و نسبت به امروز بعد از ظهر دو هزار تومان کمتر است.قیمت سکه طرح جدید نیز در این لحظه روند کاهشی دارد و به قیمت ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است. این قیمت با همین ساعات در روز گذشته تفاوتی ندارد.

قیمت سکه طرح قدیم نیز اکنون روند نزولی دارد و به ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. این نرخ با روز گذشته تفاوتی ندارد.

قیمت ها کاهش می یابد ؟ 

مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: احتمال کاهش قیمت دلار به کمتر از ۳۱ هزار تومان در بازار وجود دارد. اما با توجه به سیاست‌های کلی کشور مبنی بر چرخش پول کم در بازارها، انتظار بالا رفتن از ۳۳ هزار تومان را نمی‌توان داشت.

او افزود: اما رشد قیمت دلار در ماه‌های گذشته به دلیل انباشت تقاضا بود. به دلیل این انباشت تقاضا، پیش‌بینی می‌شود نوسان قیمت دلار بین ۳۰ تا ۳۳ هزار تومان باشد. یعنی انتظار می‌رود تا پایان سال قیمت این ارز بین ۳۰ تا ۳۳ هزار تومان باشد.

به ۲۸ هزار تومان می‌رسد؟

آیا ادامه کاهش قیمت بیشتر در این ارز وجود دارد؟ شرط کاهش قیمت این ارز چیست؟

دیبا در ادامه توضیح داد: البته ممکن است که قیمت دلار به ۲۸ هزار تومان نیز برسد.

او گفت: اخباری مبنی بر شکل‌گیری یک توافق خوب در بازار منتشر می‌شود. اگر این توافق صورت بگیرد، احتمال دارد که قیمت‌ها با کاهش بیشتری همراه شود.

این کارشناس بازارهای مالی اضافه کرد: به نظر می‌رسد که سیاست‌گذاران دیگر به دنبال پول‌پاشی نیستند. همین عامل باعث می‌شود که قیمت این ارز تا پایان سال به ۲۸ هزار تومان نیز برسد. اما مجددا در پایان سال که میزان تقاضا افزایش یاید، قیمت این ارز نیز افزایشی می‌شود و به محدوده ۳۰ تا ۳۲هزار تومان می‌رسد. این محدوده قیمتی ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان تا پایان سال ۱۴۰۲ نیز ادامه خواهد داشت.

 در این روزها سیگنال‌هایی متفاوتی از مذاکرات هسته ای و اخبار سیاسی برای بازار دلار ارسال شده است.در حالی که در روزهای اخیر اخبار از احتمال آغاز دوباره مذاکرات برجامی حکایت می‌کرد، ذر روزهای گذشته آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع کرد.

اما به نظر می‌رسد معامله‌گران توجه بیشتری به پیام‌های مربوط به احتمال آغاز دوباره مذاکرات نشان داده‌اند. به ویژه که علی باقری کنی، نماینده ارشد ایران در مذاکرات نیز گفته است که ایران برای جمع‌بندی سریع گفتگوها آمادگی دارد و می‌توان به آمریکا فرصت دیگری بدهد.

روند کاهشی قیمت سکه امامی

اما شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز،  قیمت هر گرم طلا را در لحظه تنظیم این گزارش، کاهشی و یک میلیون و ۳۵۷ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام کرده است. حدود ۹ هزار تومان کمتر از روز گذشته و حدود پنج هزار تومان نیز کمتر از امروز بعد از ظهر.

همچنین، این منبع قیمت تک‌فروشی سکه طرح جدید (امامی) را در لحظه تنظیم این خبر نزولی و ۱۴ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان اعلام کرده است. این رقم نسبت به دیروز  حدود ۶۹ هزار تومان و نسبت به امروز بعد از ظهر حدود ۲۵ هزار تومان کمتر است.

به گزارش این سایت، سکه طرح قدیم (بهار آزادی) نیز در لحظه تنظیم این خبر کاهشی است و ۱۴ میلیون و ۷۵ هزار تومان معامله می‌شود. این رقم ۱۰۵ هزار تومان از روز گذشته کمتر و هشت هزار تومان از امروز بعد از ظهر بیشتر است.

نرخ اونس جهانی نیز در لحظه تنظیم این خبر افزایشی و ۱۷۷۰ دلار اعلام شده است.

در مدت اخیر بازارهای مالی از جمله طلا و سکه، تحت تاثیر مذاکرات وین و اخبار سیاسی قرار داشتند. امروز نرخ دلار کاهشی است همچنان نزولی است. روند کاهشی برای دلار غیرقانونی فردایی نیز ادامه دارد.

در این روزها نیز سیگنال‌هایی از مذاکرات هسته ای برای بازار دلار ارسال شده است. در حالی که چند روزی بود زمزمه‌هایی از احتمال از سرگیری مذاکرات برجام شنیده می‌شد، با سفر مذاکره‌کنندگان ارشد اروپا و ایران وین موضوع جدی شده. قرار است انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات و علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران بار دیگر برای گفتگو در مورد احیای برجام با یکدیگر گفتگو کنند (ایسنا).

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 34214

ارسال نظر