قیمت دلار چه می‌شود؟ چهارراه استانبول آماده باش خورد ؟

اخباری که از مذاکرات هسته‌ای شنیده می‌شود بسیار متناقض است، گروهی از اخبار از شکست مذاکرات و پایان آن خبر می‌دهد، اما بر اساس اخبار دیگر، متن توافق نهایی است و فقط تصمیم ایران باقیمانده است. این اخبارچه سیگنالی به بازارارز می‌دهد؟

قیمت دلار چه می‌شود؟ چهارراه استانبول آماده باش خورد ؟

قیمت‌ دلار تا ظهر امروز یکشنبه، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

 امروز یکشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱ قیمت خرید و فروش دلار تا ساعت تنظیم این خبر، از سوی صرافی ملی به ترتیب ۲۷ هزار و ۵۶۴ تومان و ۲۷ هزار و ۸۴۱ تومان اعلام شد که قیمت فروش آن نسبت به روز گذشته ۱۶ تومان افزایش داشته است.

قیمت خرید یورو ۲۸ هزار و  ۵۱۲ تومان و قیمت فروش آن ۲۸ هزار و ۷۹۹ تومان اعلام شد که قیمت فروش آن نسبت به روز گذشته ۲۸ تومان بیشتر شد.

تا ساعت تنظیم این خبر، کانون صرافان ایرانیان نیز میانگین قیمت خرید هر دلار را ۲۹ هزار و ۵۰ تومان و میانگین قیمت فروش آن را ۲۹ هزار و ۴۳۳ تومان در صرافی ها اعلام کرد.

میانگین قیمت خرید و فروش یورو نیز از سوی این کانون در صرافی ها به ترتیب ۳۰ هزار و ۳۰۹ و ۳۰ هزار و ۶۷۸ تومان اعلام شد.

در معاملات توافقی دلار نیز امروز تا ساعت تنظیم این خبر نرخ دلار در «کانال سامانه اطلاع‌رسانی ارز توافقی تهران» ۳۰ هزار و ۳۹۴ تومان اعلام شد.

همچنین تا ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه نرخ دلار در بازار متشکل ارز ۲۷ هزار و ۷۳۰ تومان و نرخ یورو ۲۸ هزار و  ۶۵۶ تومان بود.

اما دلار در بازار آزاد بر اساس گزارش بعضی کانال‌های تلگرامی، تا ظهر امروز روند با ثبات، همراه با اندکی افزایش داشت.  البته برخی منابع نیز معتقدند کانال‌های تلگرامی قیمت‌ها را بیشتر از رقم واقعی اعلام می‌کنند.

سیگنال مذاکرات به بازار ارز

اخباری که از مذاکرات هسته‌ای شنیده می‌شود بسیار متناقض است، گروهی از اخبار از شکست مذاکرات و پایان آن خبر می‌دهد، اما بر اساس اخبار دیگر، متن توافق نهایی است و فقط تصمیم ایران باقیمانده است. این اخبارچه سیگنالی به بازارارز می‌دهد؟

قیمت دلار در هفته گذشته در محدوده یک کانال معین در نوسان بود و نه سیگنال افزایشی خاصی به بازار رسید و نه سیگنال کاهشی.

اما حالا خبرهای متفاوت و متناقضی از برجام و آینده آن به گوش می‌رسد و همین مساله معامله‌گران چهارراه استانبول را به حالت آماده‌باش درآورده است. قیمت دلار هفته آینده چه می‌شود؟

تجارت نیوز نوشت :به نظر می‌رسد که توافق در مذاکرات هسته‌ای، هم خیلی دور است و هم خیلی نزدیک. دو روز قبل بود که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال‌‌‌تایمز اعلام کرد «فرصت برای مصالحه‌‌‌های بیشتر بر سر مسائل مهم، به پایان رسیده است.» خبری که بسیاری آن را به معنای پایان مذاکرات و شکست آن دانستند.

اما بورل از متنی خبر داده بود که «در آن، رفع تحریم‌ها و گام‌‌‌های هسته‌‌‌ای برای احیای برجام به تفصیل شرح داده شده‌‌‌اند.» واکنش علی باقری، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و دیگر وزرای اتحادیه اروپا هم به این گفته مثبت بود. حتی باقری کنی اعلام کرد «ما نیز ایده‌‌‌هایی برای جمع‌‌‌بندی مذاکرات، هم از لحاظ شکلی و هم محتوایی، داریم که به اشتراک گذاشته خواهد شد.»

این خبر باقری کنی را بسیاری به منزله شروع دوباره مذاکرات تلقی کردند و گفتند ممکن است ایران و آمریکا مذاکرات را از سر بگیرند، یا در وین و یا در جایی دیگر.

اما آنچه که بسیاری اعلام می‌کنند این است که هنوز متن نهایی توافق وجود ندارد و همانقدر که امکان توافق وجود دارد، امکان نرسیدن به توافق هم وجود دارد. اگرچه پیش از این مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا به تجارت‌نیوز گفته بود که امکان رسیدن به توافق کم شده و برخی از احتمال ۳۰ درصدی نهایی شدن این توافق خبر می‌دهند.

اما در این میان قیمت دلار گوش به زنگ اخبار برجام است چون مهم‌ترین فاکتور تعیین‌کننده قیمت دلار حداقل در کوتاه‌مدت اخبار سیاسی است که منتشر می‌شود.

اما این تاثیرگذاری شکل خاصی پیدا کرده است. به این معنا که اخبار مثبت قیمت دلار را کاهش نمی‌دهد. اما اخبار منفی برجامی می‌تواند سیگنال افزایش قیمت به دلار بدهد و معامله‌گران را آماده خرید بیشتر کند.

کارشناسان اقتصادی هم معتقدند قیمت دلار اکنون تنها به اخبار سیاسی برجامی بستگی دارد. اگر مذاکرات به نتیجه برسد، می‌توان امید داشت که قیمت دلار یکی دو کانال عقب بنشیند. اگرچه برخی از کارشناسان در این مورد هم با تردید نظر می‌دهند. آنها معتقدند قیمت دلار در یکی دو ماه گذشته مشغول کف‌سازی قیمتی بوده و قیمت آن به سادگی کاهش پیدا نمی‌کند.

اما اگر مذاکرات به نتیجه نرسد چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ آن زمان اکثریت کارشناسان بازار را صعودی پیش‌بینی می‌کنند مگر اینکه بانک مرکزی با ارزپاشی در بازار سعی در کنترل قیمت‌ها کند.

مردم کاهش قیمت دلار را جدی نگرفته‌اند؟

در دو هفته گذشته بانک مرکزی سعی کرد با تزریق ارز به بازار، قیمت دلار را در محدوده خاصی حبس کند و تاحدودی هم موفق بود. اما مردم از این روند بازار، ‌سگینال کاهش قیمت دلار نگرفتند. بلکه ثبات قیمت‌ها را فرصت مناسب خرید می‌دانند و برای همین برخی از گزارش‌ها از افزایش تقاضاهای خانگی برای خرید دلار خبر می‌دهد. به نظر می‌رسد مردم این بار بر خلاف دفعات قبل امید چندانی به نتیجه مذاکرات ندارند و یا حداقل می‌دانند که نتیجه‌ای که بتواند قیمت دلار را مهار کند، به زودی حاصل نمی‌شود.

به گزارش تجارت نیوز از نگاه برخی از معامله‌گران بازار در هفته پیش رو، شرایط خاصی دارد. از یک سو احتمالا بانک مرکزی با شیوه تزریق ارز سعی در کاهش قیمت دلار خواهد داشت و از طرف دیگر ممکن است اخباری از وضعیت برجام منتشر شود که به بازار سیگنال افزایش قیمت بدهد.

برای همین است که می‌توان گفت بازار ارز در هفته پیش رو در حالت آماده‌باش قرار دارد. این هفته احتمالا بانک مرکزی تلاش می‌کند که با ارزپاشی به مصاف اخبار برجام برود.

پیش‌بینی‌ها از قیمت دلار

کارشناسان مالی معتقدند که بازارساز تا مدتی می‌تواند با ارزپاشی و اقدامات روانی، بازار را کنترل کند. در واقع تا زمانی که منابع مالی کافی برای این کار را در اختیار داشته باشد. اما پس از آن، اگر در رابطه با برجام اتفاق مثبت مشخصی رخ ندهد احتمالا دلار حرکت صعودی خود را آغاز می‌کند.

اقتصادنیوز هم در این مورد نوشت: برخی از بازیگران ارزی با توجه به روند قیمت دلار در هفته گذشته انتظار دارند که نرخ ارز آمریکایی در بازار امروز روند آرامی را تجربه کند با این حال عده‌ای دیگر می‌گفتند در صورت کاهش عرضه از سوی نهاد بازارساز، نرخ دلار می‌تواند به مسیر صعودی بازگردد و یخ دلار آب شود.

همچنین به گزارش این رسانه، امروز نرخ دلار در بازارهای همسایه اندکی آرایش صعودی به خود گرفته بود. قیمت دلار در هرات امروز تقریبا ۱۰۰ تومان از روز پنجشنبه گذشته بالاتر بود و در سلیمانیه بالای مرز مقاومتی معامله شد.

سیگنال‌های سیاسی و شاخص‌های کلان اقتصادی در بعد داخلی و بین‌المللی بر قیمت دلار اثرگذار هستند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 33209

  • ناشناس

    دلار به منزله بمبی است که دوسیم سبز و قرمز بهش وصل است که که شکست مذاکرات آن را منفجر می کند ودلار روزانه رشد خواهد کرد وسیم سبز جلوی رشد آن را می گیرد واختیار هردو سیم دست رهبر است.

ارسال نظر