روابط ایران و ارمنستان وارد فاز جدید شد

جلسه کارگروه مشترک همکاری‌های اقتصادی و فنی میان جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان برگزار شد.

روابط ایران و ارمنستان وارد فاز جدید شد

علیرضا پیمان پاک معاون وزیر صمت و رییس سازمان توسعه تجارت ایران در کارگروه مشترک همکاری های اقتصادی و فنی میان جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان که امروز دوشنبه ۳ مرداد با حضور معاون وزیر اقتصاد و بهداشت ارمنستان در محل سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد، گفت: ما در همکاری های معدنی با ارمنستان به شرایط خوبی رسیده ایم. یکی از مجموعه های بخش خصوصی ایران به نام میدکو اخیرا در راستای خرید کنستانتره از ارمنستان با این کشور به توافق رسیده است. همچنین این شرکت اعلام آمادگی کرده که در حوزه اکتشاف، استخراج و تولید نیز با فعالان معدنی این کشور همکاری گسترده ای داشته باشد.

وی در ادامه به ضرورت صادرات خدمات فنی مهندسی به ارمنستان تاکید کرد و گفت: با توجه به سابقه خوب در این حوزه ما بزرگترین شرکت های ایرانی فعال در صادرات خدمات فنی مهندسی را به سمت کشور ارمنستان سوق داده ایم. از طرفی با جلساتی که با این شرکت ها ترتیب داده ایم آنها را مجاب کرده ایم تا یک کنسرسیوم تشکیل دهند که این اتفاق نیز رخ داده است. در خصوص همکاری ایران با ارمنستان در زمینه سدسازی، ساخت دانشگاه معماری این کشور و برخی دیگر از پروژه های این کشور صحبت های اولیه انجام شده است که امیدواریم نهایی شود.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران همچنین گفت: ما آمادگی کامل پذیرش هیئت های تجاری ارمنستان و برگزاری نشست های b۲b و همچنین بازدید این هیئت ها از پروژه‌ های صنعتی ایران را دارا هستیم. همچنین یکی از موضوعات مهمی که ما در خصوص انجام آن تاکید داریم احداث شهرک صنعتی مشترک میان دو کشور است. ما در خصوص احداث این شهرک صنعتی آمادگی کامل داریم. گفتنی است مرکز تجاری ایران در ارمنستان نیز احداث شده و تا حدود ۳ هفته دیگر تجهیز آن تکمیل و به بهره برداری خواهد رسید.

پیمان پاک در بخش دیگری از صحبت های خود به عوارض جاده ای میان دو کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به روند رو به رشد تجارت میان ایران و ارمنستان، ب نظر می‌رسد که باید در خصوص عوارض جاده ای تجدید نظر صورت بگیرد که در همین راستا از دولت ارمنستان تقاضا داریم به صورت ویژه تر و با سرعت بیشتری به این موضوع بپردازد.

در ادامه جلسه معاون وزیر اقتصاد ارمنستان با بیان اینکه در ۵ ماه نخست سال جاری مبادلات تجاری میان دو کشور با افزایش بیش از ۳۹ درصدی روبرو شده و به ۲۴۵ میلیون دلار رسید است، گفت: به عقیده من این روند رو به رشد ادامه دار خواهد بود. جای بسی خوشحالی است که اعلام کنم دولت ارمنستان نیز با جدیت به دنبال رفع مشکلات تجاری میان دو کشور است. در همین راستا من پیشنهاد می کنم که یک همایش تجاری با حضور شرکت های معتبر دو کشور برگزار شود. در این همایش می توان نشست های b۲b برگزار کرد و همکاری های تجاری را گسترده تر کرد.

وی افزود: ارمنستان در خصوص همکاری های معدنی با ایران آمادگی کامل دارد. در خصوص شهرک صنعتی مشترک میان دو کشور نیز باید گفت ما مناطقی از خاک کشور ارمنستان را به منظور احداث این شهرک مشخص کرده و لیست این مناطق را به طرفین ایرانی ارائه کرده ایم اما تا کنون دوستان ما در ایران نقطه نظر خود در خصوص این مناطق را مشخص نکرده اند. با توجه به اینکه این موضوع برای ما نیز از اهمیت بالایی برخوردار است از شما خواهش می کنیم که نظر خود را در اسرع وقت به ما ابلاغ کنید. به هر اندازه که سرعت شما در خصوص اعلام نظر درباره مکان این شهرک سریعتر به ما اعلام شود ما با سرعت بیشتری نسبت به احداث آن اقدام خواهیم کرد.

معاون وزیر اقتصاد ارمنستان در ادامه به موضوع عوارض جاده ای اشاره کرد و گفت: ما طرحی را در خصوص عوارض جاده ای ارمنستان تهیه کرده ایم. این طرح برای تمام وزارتخانه های مرتبط ارسال شده و ما منتظر دریافت نقطه نظرات کارشناسی شده ابن وزارتخانه ها و جمع بندی آنها هستیم. امیدواریم تا یک ماه آینده این موضوع به جمع بندی نهایی برسد.

وی همچنین گفت: توسعه راه آهن ارمنستان نیز در دستور کار دولت این کشور قرار دارد. چند شرکت ایرانی نیز در مناقصات این پروژه شرکت کرده اند. برای ما مهم است که این پروژه بزرگ توسط ایرانی ها انجام شود. ما حمل و نقل بار از طریق دریای خزر را نیز مدنظر قرار داده ایم. در این خصوص تقاضا داریم که اطلاعات کامل بنادر شمالی ایران و شرکت های فعال در حوزه نقل و انتقالات دریایی را در اختیار ما قرار دهید./ گسترش نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 32465

ارسال نظر