شرایط گرفتن معاینه فنی خودرو

در ادامه مطلب، شرایط گرفتن معاینه فنی خودرو را به شما توضیح خواهیم داد.

شرایط گرفتن معاینه فنی خودرو

از چند سال پیش داشتن برگه معاینه فنی برای صاحبان خودرو الزامی شده است. اداره راهنمایی و رانندگی بر گرفتن معاینه فنی خودرو داخلی و خارجی با بیش از ۴ سال سن تأکید دارد. در این بررسی سعی کرده‌ایم شرایط گرفتن معاینه فنی خودرو را به شما توضیح دهیم.

با افزایش روزافزون آلودگی هوا راهکارهای مختلفی برای رفع این مشکل مورد استفاده قرار گرفت. نقشی که ترافیک خودروها در آن بازی می‌کنند، غیرقابل انکار است. حال اگر این خودروها نقص فنی داشته باشند، می‌توانند به آسانی آلودگی هوا را تشدید کرده و آسیب‌های ناشی از آن افزایش یابد.

بنا بر قانون و مطابق اعلام پلیس راهور تهران بزرگ، خودروهای فاقد برگه معاینه فنی، روزانه ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شوند. بنا براین باید در جهت اخذ معاینه فنی خودرو مدارکی را فراهم آورده و چند مرحله مهم را طی کرد.

صاحبان خودرو برای نوبت گرفتن در سامانه نوبت دهی معاینه فنی خودرو، باید دو مدرک مهم را همراه خود داشته باشند. این مدارک عبارتند از:

اصل کارت یا سند خودرو

فرم تشخیص عیوب ظاهر

مراحل اخذ برگه معاینه فنی خودرو

پیش از آن‌که مراحل معاینه فنی ماشین آغاز شود، خودرو را پذیرش می‌کنند. به این ترتیب که با دوربینی مخصوص پلاک آن را می‌خوانند تا اطلاعات کامل آن در سیستم ثبت شود. سپس نوبت به مراحل بررسی ماشین می‌رسد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

۱. بازرسی چشمی

در اولین مرحله معاینه فنی ماشین، خودرو را از نظر ظاهری بازرسی می‌کنند. مواردی که در بازرسی چشمی قرار دارند، عبارتند از:

شیشه‌ها

آینه‌ها

برف پاک‌کن

کمربند ایمنی

وضعیت لاستیک‌ها

پوسیدگی بدنه

بوق ماشین

بدنه (نباید دفورمه باشد)

صدای اگزوز

دود خروجی از اگزوز

طلق چراغ‌های عقب

چراغ‌های نوربالا و نورپایین

چراغ راهنما

چراغ (دنده عقب، ترمز، خطر، چراغ پلاک)

در این مرحله، علاوه بر موارد فوق، لوازم و تجهیزاتی را که همراه خودرو هستند، به دقت بررسی می‌کنند. آنها نیز باید کیفیتی مطابق با استاندارد داشته باشند.

۲. آزمون آلایندگی

یکی از شرایط گرفتن معاینه فنی خودرو، کیفیت عملکرد اگزوزهاست. اگر دستگاه مورد استفاده کارشناسان، میزان آلاینده‌های تولیدی را بیشتر از حد معمول نشان دهند، خودرو نمی‌تواند برگه معاینه فنی دریافت کند.

۳. بررسی کمک فنرها

دستگاه معینی برای بررسی کمک فنرها وجود دارد که کیفیت عملکرد این موارد را به صورت عددی و نموداری نشان می‌دهد. اگر کمک فنرهای عقب و جلو به خوبی عمل نکنند، احتمال بروز تصادف بیشتر می‌شود. به همین دلیل آنها را با دقت کافی مورد بررسی قرار می‌دهند.

۴. آزمون ترمزها

چهارمین مرحله، به آزمون ترمزها اختصاص دارد. هنگام آزمون ترمزها، آخرین مقدار شتاب ترمزگیری خودروها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. علاوه بر ترمزها مواردی مانند عملکرد ترمز دستی، عمر لنت‌ها و کیفیت روغن ترمز نیز بررسی می‌شوند. زیرا این تجهیزات در کیفیت عملکرد ترمزها نقش مهمی بازی می‌کنند.

۵. سنجش سیستم تعلیق

یکی دیگر از شروط دریافت معاینه فنی ماشین، صحت عملکرد سیستم تعلیق است. در این مرحله، با استفاده از دستگاهی، سیستم تعلیق خودرو را تحت فشار قرار می‌دهند. اگر اتصالات و قطعات این سیستم محکم باشند، عملیات موفقیت‌آمیز خواهد بود.

۶. آزمون سلامت چراغ‌ها

چراغ‌ها یکی از لوازم مهم خودرو هستند که سلامت آنها موجب گرفتن برگه معاینه فنی می‌شود. در این مرحله مواردی مانند زاویه و شدت نور، جهت چراغ‌های نوربالا و نورپایین و برد چراغ‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند.

۷. هم‌راستایی چرخ‌ها

در آخرین مرحله هم‌راستایی چرخ‌های ماشین بررسی می‌شود. در واقع، بررسی میزان انحراف خودرو به ازای هر ۱۰۰۰ متر مورد سنجش قرار می‌گیرد. اگر این مقدار از ۷ متر بیشتر باشد، ماشین شرایط گرفتن معاینه فنی ماشین را ندارد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 32297

ارسال نظر