بیمه 400 هزار کارگر ساختمانی در انتظار تصمیم مجلس

کمیسیون اجتماعی مجلس برای پوشش حداکثری بیمه کارگران ساختمانی، اصلاحیه قانون را تصویب و به صحن علنی ارائه کرده است. محل تامین منابع مالی این طرح کجاست و موافقان و مخالفان آن چه می گویند؟

بیمه 400 هزار کارگر ساختمانی در انتظار تصمیم مجلس
 کمیسیون اجتماعی مجلس، با تصویب اصلاحیه قانون بیمه کارگران ساختمانی، امکان بیمه‌شدن بیش از 400 هزار کارگر را فراهم کرده اما با توجه به برخی نظرات مخالف درباره محل تامین اعتبار آن، حالا باید دید نظر صحن علنی مجلس دراین‌باره چه خواهد بود؟
بعد از سال‌ها انتظار، بالاخره مجلس یازدهم اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی را در دستور کار قرار داده تا بخشی از مشکلات این قشر آسیب‌پذیر، برطرف شود. صحبت از 1.5 میلیون کارگر ساختمانی است که تاکنون فقط حدود 800 هزار نفر آن‌ها بیمه شده‌اند و بیش از 400 هزار کارگر هم در صف بیمه هستند، باقی آن‌ها هم هنوز مقدمات لازم را برای بیمه‌شدن، مثل دریافت کارت مهارت و اخذ تایید صلاحیت از کانون‌های صنفی فراهم نکرده‌اند. سازمان تامین اجتماعی دلیل خودداری از تحت پوشش قراردادن این 400 هزار متقاضی را، کمبود منابع مالی اعلام کرده و حالا با مصوبه کمیسیون اجتماعی، قرار است حدود 12 هزار میلیارد تومان اعتبار موردنیاز این طرح، از محلی تامین شود که البته مورد بحث و اختلاف نظر است.

محل تامین منابع مالی بیمه کارگران ساختمانی کجاست؟

 
تاکنون منابع مالی بیمه‌ کردن کارگران ساختمانی، از محل «معادل ۱۵ درصد عوارض شهرداری» تامین و از کارفرما دریافت می‌شد  که به دلیل کفاف ندادن این میزان برای گسترش چتر بیمه‌ای کارگران، حالا در اصلاحیه قانون، قرار است به نسبت منطقه محل ساخت و ساز و متراژ بنا، مبلغ بیشتری بابت بیمه از کارفرما دریافت شود. مبلغی که البته یک عدد ثابت نیست و قرار است کمیته‌‌های استانی، حداقل و حداکثر آن را مشخص کنند. به اعتقاد موافقان این طرح، با این کار یک منبع درآمدی پایدار برای تامین اجتماعی ایجاد می‌شود و مشکل کمبود منابع مالی بیمه‌کردن کارگران ساختمان هم برطرف خواهد شد.

حرف های مخالفان طرح بیمه کارگران ساختمانی چیست؟

البته مخالفان طرح هم نظراتی دارند. در خردادماه امسال که مجلس به دو شوری‌شدن این طرح و بررسی بیشترش در کمیسیون تخصصی رای داد، محمدحسین فرهنگی، حسینعلی حاجی دلیگانی و محسن زنگنه از جمله مخالفانی بودند که نکاتی را دراین‌باره مطرح کردند:
* طبق قانون، دولت باید بیمه کارگران ساختمانی را پرداخت کند اما متأسفانه به وظایفش عمل نکرده و نمایندگان با ارائه طرحی می‌خواهند از جیب سازنده، کارفرما و مالک، حق بیمه را پرداخت کنند.
* با این طرح می‌خواهیم مشکل 1.5 میلیون نفر را حل کنیم اما مشکلات چندین میلیون نفر را افزایش می‌دهیم.
* کسی مخالف بیمه کارگران ساختمانی نیست اما این طرح با افزایش هزینه‌های ساخت و ساز، تعداد پروژه‌های ساختمانی را کاهش می‌دهد و منجر به بیکاری‌ می‌شود.

انتظار نماینده کارگران  از مجلس 

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی سراسر کشور درباره این طرح به خراسان می‌گوید: خوشبختانه طرح اصلاح 
ماده (5) قانون بیمه کارگران ساختمانی در کمیسیون اجتماعی مجلس به تصویب رسیده است و از هیئت رئیسه مجلس هم انتظار داریم بررسی آن در صحن علنی را در اولویت قرار دهند. «اکبر شوکت» می‌افزاید: با تصویب این قانون، 400 هزار کارگر ساختمانی که در صف بیمه هستند، از خدمات آن برخوردار خواهند شد.
 
امنیت جانی کارگران ساختمانی تامین نمی‌شود
وی ادامه می‌دهد: یکی از دلایل پرسود بودن ساخت و ساز این است که پول خون کارگران ما در آن است و هزینه‌های لازم برای تامین امنیت جانی آن‌ها پرداخت نمی‌شود، در حالی که طبق قانون، کارفرمایان ساختمانی هم باید مانند همه کارگاه‌ها و کارخانه‌ها، کارگرانشان را بیمه کنند.

 

منبع: روزنامه خراسان

دیگر رسانه ها

کدخبر: 3206

ارسال نظر