مدیر عامل پخش فراورده‌های نفتی: تولید بنزین کاهش نیافته است

جلیل سالاری مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی درباره تولید بنزین پتروشیمی بیان داشت: اکنون تولید بنزین در پتروشیمی‌ها نداریم قبلا هم چنین چیزی نبوده است مثلا قبلا ریفرمیت از پتروشیمی‌ها دریافت می‌شد، این‌ها مولفه‌های تولید بنزین هستند و نه خود بنزین

مدیر عامل پخش فراورده‌های نفتی: تولید بنزین کاهش نیافته است

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی درباره تولید بنزین پتروشیمی بیان داشت: اکنون تولید بنزین در پتروشیمی‌ها نداریم قبلا هم چنین چیزی نبوده است مثلا قبلا ریفرمیت از پتروشیمی‌ها دریافت می‌شد، این‌ها مولفه‌های تولید بنزین هستند و نه خود بنزین.

جلیل سالاری درباره تراز تولید و مصرف بنزین و اینکه آیا ممکن است تبدیل به واردکننده بنزین شویم، اظهار داشت: اکنون فصل مسافرت است و حجم حمل و نقل و میزان مصرف بالا است، بنابراین باید مدیریت کنیم تا این فصل را پشت سر بگذاریم.

وی افوزد: تمرکز تولید بنزین و سوخت در جنوب کشور است ما اکنون در پالایشگاه‌های بندرعباس و ستاره خلیج‌فارس نزدیک ۱۰۰ میلیون لیتر در روز فراورده بنزین، گازوئیل، نفت‌کوره، نفت‌سفید و سوخت هواپیما تولید می‌کنیم این مجموعه باید به سمت شمال کشور منتقل شود، چون قطب مصرف تهران و عمده مسافرت‌ها هم به سمت شمال کشور است بعبارت دیگر بیشترین مصارف و تمرکز در این بخش است، ضمن اینکه مصرف نیروگاه‌ها هم افزایش پیدا کرده در این فصل نسبت به سال گذشته صد در صد سوخت مایع بیشتری به نیروگاه‌ها تحویل دادیم، از طرف دیگر فصل برداشت کشاورزی است، بنابراین انتقال سوخت از جنوب به شمال یکی از مواردی است که ظرفیت بالایی نیاز دارد یعنی شبکه خطوط باید فعال شود و یک ظرفیت خاص دارد.

مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با بیان اینکه تلاش ما بر این است که مسیر سواپ را هم فعال کنیم، گفت: سواپ هم به لحاظ اینکه هزینه‌ها کم می‌شود هم می‌توانیم قطب‌های مصرف را مدیریت کنیمف اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه سیاست‌های قیمتی هم از مواردی است که باید مدیریت شود که ما مسیر قاچاق سوخت هم نداشته باشیم، ابراز امیدواری کرد که با اقداماتی که انجام شده حجم نقل و انتقال را مدیریت کنیم و بعد از این دنبال ذخیره‌سازی باشیم، چون تکلیف ما هم این است که سوخت مجموعه حمل و نقل را تامین کنیم، علاوه بر آن تکلیف نیروگاهی را هم داریم.

سالاری ادامه داد: امسال نیروگاه‌ها حجم زیادی سوخت مایع مصرف کردند به طوری که حدود ۲ میلیارد لیتر گازوئیل مصرف شد دلیل آن این بود که هوا گرم و مصرف برق بالا بوده، ما توامان توانستیم سوخت را نیروگاه‌ها هم تامین کنیم، در سه ماهه امسال صد در صد سوخت مایع را نسبت به سال گذشته افزایش دادیم.

وی درباره کاهش تولید بنزین گفت: تولید همانند سنوات گذشته و در حد ۹۴، ۹۸ و ۱۰۰ و ۱۰۴ میلیون لیتر در روز است.

معاون وزیر نفت درباره توسعه سی‌ان‌جی بیان داشت: در زمینه توسعه سی‌ان‌جی هوشمندسازی و تقویت ناوگان در دستور کار است ضمن اینکه شرایط به گونه‌ای باشد که انگیزه ایجاد شود، ما در این راستا تفاهمنامه‌ای با ایران‌خودرو امضا کردیم که به بحث دوگانه‌سوز کردن توجه شود و نگاه دیگر اینکه به سمت دوگانه‌سوز کردن خودرو‌های سنگین برویم.

وی همچنین به موضوع ورود ال‌پی‌جی به سبد سوخت اشاره و اظهار داشت: در تبصره ۱۴ آمده که از ال‌پی‌جی در ناوگان حمل و نقل استفاده کنیم، البته چالش‌هایی هم دارد، چون شعاع دسترسی محدود است بحث این است که مبدا تولید تا مصرف نیاز به ذخیره‌سازی دارد، خودرویی که ال‌پی‌جی‌سوز می‌شود باید بتواند از این سوخت استفاده کند بنابراین تمرکز روی شعاع محدودی است، برنامه‌ریزی کردیم و پیش‌نویس آن به دولت رفته، اگر مجوز‌ها اخذ شود تکلیفی که در تبصره ۱۴ آمده عملیاتی می‌شود.

سالاری درباره صادرات بنزین گفت: در ماه‌های اول صادرات را داشتیم، اما اکنون بیشتر بدنبال تامین نیاز داخل و ذخیره‌سازی هستیم. اما در همین هفته صادرات گازوئیل و بعضی از فرآورده‌ها را داشته‌ایم.

وی در پاسخ به دیگر سوال ایلنا درباره برخی اظهارات مبنی بر اینکه برخی پالایشگاه‌ها بیشتر تمایل دارند که محصولاتی مثل ریفرمیت و یا نفتا را به جوای تولید بنزین در بورس عرضه کنند، توضیح داد: در حوزه برخی شرکت‌ها مثل پتروشیمی‌ها علاقمند هستند که بیشتر تولید بنزین داشته باشند به دلیل اینکه ارزش افزوده بالاتری دارد به همین دلیل عرضه‌های صادرتی دارند، بنابراین محصولاتی تولید می‌کنند که دارای استاندارد هم هستند، شاید به دلیل ارزش افزوده بالا محصولاتی را هم صادر کنند، ولی در حوزه پالایشگاه‌ها طبق برنامه تولیدی که ارائه کردیم تولید با عملکرد تطبیق داده می‌شود.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی در ادامه درباره تولید بنزین پتروشیمی بیان داشت: اکنون تولید بنزین در پتروشیمی‌ها نداریم قبلا هم چنین چیزی نبوده است مثلا قبلا ریفرمیت از پتروشیمی‌ها دریافت می‌شد، این‌ها مولفه‌های تولید بنزین هستند و نه خود بنزین.

 


 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 31744

ارسال نظر