تخم مرغ باز هم گران میشود!

در حال حاضر هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری از مرغداران ۳۴ تا ۳۵ هزار تومان خریداری می‌شود که درحالی که قیمت مصوب آن ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان است.

تخم مرغ باز هم گران میشود!

افزایش قیمت هر شانه تخم مرغ به ۱۰۰ هزار تومان از خبرهای پر بحث در حوزه کالای اساسی بود. این در حالی است که، در پی اصلاح سیاست ارز ترجیحی و نظام توزیع یارانه‌ها، نرخ مصوب هر کیلوگرم تخم‌مرغ برای تولیدکنندگان ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان و شانه‌ای ۷۱ هزار تومان و برای مصرف‌کنندگان کیلویی ۳۹ هزار و ۸۰۰ تومان و شانه‌ای ۷۹ هزار و ۶۰۰ تومان تعیین شده است.

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد، این هفته با کاهش نسبی قیمت تخم مرغ آغاز شده است و اکنون هر شانه تخم‌مرغ ۳۰ تایی در بازار حدود ۸۵ تا ۹۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که همچنان بالاتر از قیمت مصوب تعیین شده است.

 

برخی کاهش نسبی تولید تخم مرغ در روزها و هفته‌های گذشته، را علت افزایش قیمت‌ها در روزهای گذشته عنوان کردند.اما، حمیدرضا کاشانی، رییس هیات مدیره اتحادیه مرغداران میهن، در گفت و گو با اقتصادآنلاین با تاکید بر اینکه عرضه بیش از نیاز بازار است، دلیل دیگری را برای نوسانات اخیر قیمت تخم مرغ عنوان کرد.

وی گفت: در حال حاضر هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری از مرغداران ۳۴ تا ۳۵ هزار تومان خریداری می‌شود که درحالی که قیمت مصوب آن ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان است.

کاشانی بیان کرد: خرید تخم مرغ زیر نرخ مصوب از مرغداران در حالی است که در بازار با بیش از نرخ مصوب مصرف کننده، به دست مردم می‌رسد.وی قیمت حال حاضر هر شانه تخم مرغ در بازار برای مصرف کننده را ۸۵ تا ۹۰ هزار تومان عنوان کرد.

کاشانی دلیل این نابسامانی در بازار تخم مرغ را دخالت دولت با تعیین قیمت دستوری عنوان کرد که زمینه سوء استفاده را فراهم کرده است.

وی تصریح کرد: قیمت دستوری در شرایطی که دولت با حذف ارز ترجیحی دم از آزادسازی قیمت می‌زند قابل پذیرش نیست.کاشانی از اعتراض این اتحادیه به معاون اول رئیس جمهور درباره شرایطی که قیمت دستوری برای بخش تولید و بازار تخم مرغ ایجاد کرده، خبر داد.

 

وی گفت: اتحادیه ضمن اعتراض به شرایطی که قیمت دستوری برای تولید و بازار تخم مرغ به وجود آورده، در حال رایزنی با مسئولان برای واقعی کردن قیمت تخم مرغ است و پیشنهاد داده یا قیمت دستوری از روی تخم مرغ برداشته شود و یا اینکه اجازه افزایش قیمت مصوب تخم مرغ داده شود.

کاشانی با اشاره به اینکه این پیشنهاد خطاب به معاون اول رئیس جمهور بوده است، اظهار کرد: وقتی دولت نرخ ارز ترجیحی را حذف کرده است باید دست از دخالت در بازار بردارد و اجازه دهد عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت در بازار باشد، در غیر این صورت باید نرخ مصوب را مطابق با پیشنهاد اتحادیه منطقی کند.

 

وی قیمت پیشنهادی اتحادیه برای خرید هر کیلوگرم تخم مرغ از مرغدار را طبق هزینه تمام شده تولید، ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد که در جلسه روز چهارشنبه با مسئولان مطرح شده است.

کاشانی اعلام کرد: طبق قول دولت برای تداوم تولید تا اول شهریور ماه قیمت مصوب خرید تخم مرغ از مرغدار اصلاح خواهد شد.

 

وی اظهار کرد: اگر دولت نگران مصرف کننده با واقعی شدن قیمت تخم مرغ است، می‌تواند با صدور کالا برگ ‌امکان مصرف این کالا را برای تمامی اقشار جامعه فراهم کند.

رییس هیات مدیره اتحادیه مرغداران میهن معتقد است قیمت دستوری به بهانه حمایت از مصرف کننده موجب خروج تعداد بیشتری از مرغداران از چرخه تولید خواهد شد که نتیجه آن کاهش تولید و بازار ملتهب‌تر و گرانی بیشتر برای مصرف کننده است.


 

منبع: اقتصاد آنلاین

دیگر رسانه ها

کدخبر: 31001

ارسال نظر