آخرین وضعیت بررسی لایحه دائمی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان | 25 متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اجرا شود

رئیس هیات مدیره کانون بازنشستگان گفت: طرح همسان‌سازی بازنشستگان به‌صورت ناقص و ۷۵ درصد آن اجرا شده است؛ همچنین لایحه دائمی شدن همسان‌سازی مدت‌هاست در مجلس اعلام وصول شده ولی به تصویب نرسیده است.

آخرین وضعیت بررسی لایحه دائمی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان | 25 متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اجرا شود

نشست فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی با تشکلات کارگری خوزستان با حضور رئیس و اعضای فراکسیون کارگری، سید کریم‌حسینی و مجتبی یوسفی نمایندگان اهواز، قربان درویشی دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان، مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خوزستان و رئیس هیات مدیره کانون بازنشستگان خوزستان برگزار شد.

در این نشست عبدالحمید عبائی حسنی رئیس هیأت‌مدیره کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی استان خوزستان گفت: سطح پایین مستمری جامعه بازنشسته تأمین اجتماعی و عدم تحقق مطالبات آنان، طولانی شدن تصویب طرح‌ها و لوایح حمایتی در مجلس شورای اسلامی به یکی از چالش‌ها و بحران‌هایی مبدل شده که تنها عزم نمایندگان مجلس شورای اسلامی را می‌طلبد تا به دغدغه‌ها، خواسته‌ها و انتظارات آنان جامعه عمل بپوشانند و در نهایت طرح‌ها و لوایح تأثیرپذیر در معیشت و بالا بردن قدرت خرید آنان را جهت اجرا به دولت و سازمان تأمین اجتماعی ابلاغ کنند.

وی افزود: ظرفیت ۲۲۰ هزارنفری بازنشستگان تأمین اجتماعی استان خوزستان ۶۵ درصد حداقل بگیرند و با دریافتی مبلغی زیر ۳ میلیون تومان در شرایط موجود و افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها و تورم بالای ۴۵ درصد زندگی را به‌سختی سپری می‌کنند. اگر سبد معیشت و سطح فقر حدود ۱۱ میلیون تومان برآورد شود این حداقل بگیران ۷ میلیون تومان پایین‌تر از سطح فقر و سبد معیشت دریافت می‌کنند و سفره آنها روز به روز کوچک‌تر می‌شود‌.

عبائی حسنی ادامه داد: چشم امید جامعه بازنشسته تأمین اجتماعی به تصویب طرح‌ها و لوایح حمایتی و معیشتی توسط نمایندگان است و کمیسیون امور اجتماعی یکی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی است که در راستای وظایف تقنینی و نظارتی خود نظارت بر قانون کار، قانون مدیریت خدمات کشوری، قانون ساختار نظام جامع رفاه اجتماعی، قانون حمایت و خدمات رسانی به ایثارگران، موضوع بیکاری و چالش‌های موجود در بازار اشتغال و قوانین حمایتی سازمان تأمین اجتماعی را به عهده دارد مطالبات و خواسته‌های بازنشستگان تأمین اجتماعی از جمله مهم‌ترین موضوعات و مسائل چالش‌برانگیز کشور است که عدم تحقق خواسته‌ها و مطالبات و دغدغه‌های معیشتی و مهم‌تر از همه سوء مدیریت‌ها، بدقولی و وعده‌های بیهوده متولیان خدمات رسانی و مسئولان، تبعیض بین بازنشستگان تأمین اجتماعی را با سایر صندوق‌ها، اجرای ناقص طرح همسان‌سازی. عدم تحقق حق جنگی و بدی آب و هوا و مشکلات درمانی چالش‌ها و تبعات اجتماعی در سراسر کشور از جمله استان خوزستان به وجود آورده است.

وی تصریح کرد: بازنشستگان تأمین اجتماعی خوزستان نجیب‌ترین و صبورترین قشر جامعه کشور هستند که در هشت سال دفاع مقدس در سنگر کار تولید سازندگی و در ۲ جبهه اقتصاد و جنگ جانانه از کشور دفاع کرده و همواره سعی کردند براساس وفاداری که به انقلاب و نظام دارند مطالبات و خواسته‌های قانونی خود را از طریق مراجع ذی‌صلاح و نمایندگان خود در کانون‌های بازنشستگان تأمین اجتماعی پیگیری کنند و کمتر در کف خیابان و با التهاب‌آفرینی پیگیر مطالبات و خواسته‌های خود باشند.

رئیس هیات مدیره کانون بازنشستگان خوزستان در پایان به نمایندگی از بازنشستگان مواردی را اعلام و از مسئولین مربوطه خواست که در مجلس این موضوعات را پیگیری کنند که موارد به شرح ذیل است:

۱. همان گونه که استحضار دارید سازمان تأمین اجتماعی در بودجه سالیانه کشور ردیفی ندارد لذا به‌منظور تعریف سهم سازمان تأمین اجتماعی پیشنهاد می‌شود نمایندگان مجلس شورای اسلامی یک‌بند به تبصره ۲ لایحه بودجه ۱۴۰۱ اضافه کنند تا براساس آن اعتباری به میزان ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به‌عنوان رد دیون جهت پیشبرد اهداف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی لحاظ گردد.

۲. لایحه دائمی شدن همسان‌سازی مدت‌هاست در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول گردیده و در صحن علنی مجلس مطرح شده است لذا درخواست داریم در اسرع وقت با رأی قاطع نمایندگان مجلس به تصویب نهایی برسد.

۳. اجرای طرح همسان‌سازی به‌صورت ناقص در احکام بازنشستگان تأمین اجتماعی محاسبه شده و نتوانست توقعات آنها را برآورده کند در اجرای اولیه طرح ۷۵ درصد آن تحقق پیدا کرد که از کمیسیون امور اجتماعی تقاضا داریم امکان اصلاح و یا بازنگری در طرح همسان‌سازی را فراهم کرده تا ۲۵ درصد باقیمانده در احکام حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی لحاظ گردد.

۴. در بخش درمان تعداد زیادی از شهرستان‌های استان از جمله باوی، حمیدیه آغاجاری، هندیجان، هفتکل، گتوند و رامشیر فاقد مراکز درمانی و بیمارستان تأمین اجتماعی هستند یا سایر بیمارستان‌ها فاقد تجهیزات پزشکی و امکانات لازم هستند. کمبود پزشک متخصص، کادر درمان، داروهای مورد نیاز، مراکز دندانپزشکی در مراکز درمانی سازمان تأمین اجتماعی وجود دارد و مشهود است، لذا از کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی انتظار داریم اعتبارات لازم را به حوزه درمان تأمین اجتماعی استان خوزستان اختصاص دهند تا بتوانند این کمبودها را برطرف کنند.

۵. بدهی‌های دولت به سازمان تأمین اجتماعی که نهاد خدمات رسان به بازنشستگان تأمین اجتماعی است از مرز ۵۰۰ هزار میلیارد تومان گذشته از کمیسیون امور اجتماعی تقاضامندیم با مصوبات اثربخش دولت را مکلف نماید این بدهی‌ها را در اسرع وقت پرداخت کنند تا صرف زیرساخت‌های خدماتی و درمانی و ارتقا حقوق و معیشت بازنشستگان تحت پوشش شود.

۶. پرداخت حق جنگی و بدی آب و هوا مطالبه به حق و مسلم بازنشستگان تأمین اجتماعی خوزستانی است که سال‌ها در مرحله اجرا قرار گرفته اما هنوز عملیاتی نگردیده و به یک رویای دست نیافتنی مبدل شده و با توجه به اینکه این مطالبه بر اساس ماده ۱۱۲ برنامه ششم توسعه است و ۲۵ درصد مزایای این طرح برآورد شده خواهشمند است کمیسیون امور اجتماعی تدابیر لازم را جهت اجرای این طرح و افزایش آن به حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی به عمل آورد. ایرادات این طرح توسط شورای نگهبان برطرف شده و سرلشگر باقری هم تمام شهرهای درگیر با جنگ که از این مزایا بهره‌مند خواهد شد را اعلام کرد که تمام شهرهای استان خوزستان مشمول دریافت این مزایا هستند.

۸. در موضوع اشتغال فرزندان بازنشستگان همان گونه که استحضار دارید هر بازنشسته تأمین اجتماعی یک یا دو فرزند بیکار در منزل دارد، در گذشته واحدهای تولیدی و صنعتی فرزندان بازنشستگان را با اولویت استخدام جایگزین پدر بازنشسته خود می‌کردند که این رویه دیگر اجرا نمی‌شود؛ لذا خواستاریم کمیسیون محترم امور اجتماعی به‌منظور اشتغال‌زایی طرحی را به تصویب برسانند تا فرزندان بیکار بازنشستگان بتوانند به‌عنوان جایگزین پدر بازنشسته خود مشغول بکار شوند.

۸. هم اینک در آستانه پایان سال ۱۴۰۰ قرار داریم و افزایش حقوق و عیدی پایان سال بازنشستگان تأمین اجتماعی در شورای عالی کار به تصویب خواهد رسید. انتظار داریم با توجه به شرایط موجود اقتصادی و افزایش قیمت‌ها، افزایش حقوق و عیدی پایان سال بازنشستگان مطابق با مواد ۱۱۱ و ۹۶ و متناسب با تورم بالای ۴۵ درصد تعیین گردد تا بتوانند سال را با رضایتمندی و بدون دغدغه به پایان برسانند.

۹. اعتبارات عمرانی که به شهرداری‌های سراسر استان خوزستان اختصاص پیدا می‌کند هیچ‌گونه سهمی بازنشستگان تأمین اجتماعی در پروژه‌ها و احداث فضاهای آموزشی، خدماتی، فرهنگی و پارک‌های اختصاصی ویژه جامعه بازنشستگان ندارند که انتظار داریم ساز و کاری ایجاد شود تا بخشی از پروژه‌های عمرانی به بازنشستگان تأمین اجتماعی استان خوزستان اختصاص یابد./ ایلنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 30308

ارسال نظر