خبر مهم از نان کارتی و قیمت جدید نان | یارانه نان به کارت یارانه‌بگیران واریز می‌شود

رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: با اجرای رصد فروش نان با تراکنش خواسته یا ناخواسته میزان خرید و فروش در چرخه توزیع آرد یارانه تا پخت و عرضه آن مشخص می‌شود.

خبر مهم از نان کارتی و قیمت جدید نان | یارانه نان به کارت یارانه‌بگیران واریز می‌شود

علی اصغر عنابستانی در مورد رصد خرید نان با تراکنش در برخی از نانوایی‌های کشور گفت: حقیقتاً باید یارانه نان به نانوا پرداخت شود، تا قیمت آرد با نرخ پایین‌تر از بازار در اختیار نانوا قرار گیرد و نان ارزان را در اختیار مردم قرار دهند.

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب، داورزن و ششتمد در مجلس شورای اسلامی افزود: به دلیل اختلاف قیمتی که بین آرد یارانه‌ای و آزاد وجود دارد، آرد یارانه وارد چرخه تولید نان نمی‌شود و در مسیر صنایع غذایی دیگر نظیر شیرینی پزی، تولید ماکارونی و حتی به خارج از کشور قاچاق می‌شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در مورد جزئیات نصب دستگاه کارتخوان هوشمند در نانوایی‌ها، یادآور شد: با اجرای طرح نصب کارتخوان در نانوایی‌ها مستقیما این یارانه به خود مردم پرداخت می‌شود، در معادله تولید تا مصرف نان، آرد یارانه به نرخ آزاد در اختیار نانوا قرار می‌گیرد. در گذشته نیز طرح نصب دستگاه کارتخوان هوشمند در قالب کوپن الکترونیکی برای سایر کالا‌های دیگر از طرف مجلس مطرح شد، اما به دلیل اینکه دولت توان اجرای آن را نداشت تاکنون به مرحله عملیاتی شدن نرسیده است و تنها در مورد نان یکی از ضروری‌ترین کالا‌های اساسی به مرحله عملیاتی شدن رسیده است.

عنابستانی نصب دستگاه کارتخوان هوشمند در نانوایی‌ها را دلیلی بر محدودیت خرید ندانست و گفت: نصب کارتخوان دلیلی بر تغییر در کمیت و تعداد خرید مردم نیست بلکه به تعداد تراکنش، نانوا یارانه نان فروخته شده را از دولت دریافت خواهد کرد، با اجرای عمومی این طرح در کل کشور شاهد ساماندهی یارانه آرد و کوتاهی دست دلالان از ازر یارانه‌ای نان خواهیم بود.

اجرایی شدن نصب دستگاه کارتخوان هوشمند، مانع از فعالیت شبکه توزیع ارز فاسد خواهد شد و همچنین مشکل سهمیه خرید آرد روستاییان هم برطرف خواهد شد.

رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس، بیان کرد: اجرای این طرح نه تنها در تولید کمیت بلکه در کیفیت نان هم تاثیر خواهد گذاشت؛ بی شک اجرایی شدن نصب دستگاه کارتخوان هوشمند، مانع از فعالیت شبکه توزیع ارز فاسد خواهد شد و همچنین مشکل سهمیه خرید آرد روستاییان هم برطرف خواهد شد.

عنابستانی در مورد خرید غیر منطقی نان تاکید کرد: با نصب دستگاه کارتخوان هوشمند ممنوعیتی در کمیت خرید نان برای مصرف کنندگان نیست، قیمت ارزان نان این فرصت را برای همگان ایجاد کرده که محدودیتی برای تهیه آن نداشته باشند، گا‌ها دیده شده برخی با خرید تعداد زیاد نان آن را صرف خوراک دام می‌کنند، خرید غیر منطقی نان در اینجا معنا پیدا می‌کند. اجرای رصد فروش نان با تراکنش خواسته یا ناخواسته میزان خرید و فروش در چرخه توزیع آرد یارانه تا پخت و عرضه آن مشخص می‌کند و اجازه خرید غیر منطقی نان به کسی داده نمی‌شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نصب کارتخوان در نانوایی‌ها را هدفمندی یارانه نان دانست و گفت: با این اقدام دولت، یارانه اختصاص داده شده به نان هدفمند می‌شود و از طرفی تولید نان با کیفیت و کمیت در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد.

نان "گران" نمی‌شود

نماینده مردم در مجلس یازدهم در پاسخ به این سوال که آیا اجرای این طرح به گرانی نان ختم می‌شود، تاکید کرد: نصب کارتخوان هوشمند در نانوایی چند استان به مرحله عملیاتی شدن رسیده است، با اجرای این طرح یارانه نان به نانوایی پرداخت می‌شود نان را به سفره مردم می‌رساند و تغییری در قیمت نان نخواهیم داشت.

عضو کمیسیون اجتماعی در پایان در مورد خوراک دام به واسطه نان خاطر نشان کرد: دامداران به واسطه ارز آزاد نهاده دامی را خریداری کرده و گوشت مصرفی را به قیمت تولید به دست مردم می‌رسانند، در این میان دولت یارانه نهاده دامی را در قالب یارانه ماهیانه به مردم پرداخت می‌کند، اگر در صنعت دامداری نهاده از بازار آزاد خریداری و گوشت به قیمت بازار فروخته شود بی تردید کار به صرفه‌ای است پس نباید یارانه اختصاصی به نان به صورت غیر مستقیم به پرورش دام اختصاص داده شود./ خانه ملت

دیگر رسانه ها

کدخبر: 30260

ارسال نظر