تاکید مجلس بر قطعی بودن نظر هیئت تطبیق درباره حقوق بازنشستگان

در خصوص تعیین تکلیف حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بر اساس قانون این موضوع در صندوق تامین اجتماعی تصویب و در دولت تایید می‌شود که این فرآیند باید با قانون انطباق داشته باشد و این موضوع در هیئت تطبیق قانون بررسی می‌شود.

تاکید مجلس بر قطعی بودن نظر هیئت تطبیق  درباره حقوق بازنشستگان

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در خصوص تعیین تکلیف حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بر اساس قانون این موضوع در صندوق تامین اجتماعی تصویب و در دولت تایید می‌شود که این فرآیند باید با قانون انطباق داشته باشد و این موضوع در هیئت تطبیق قانون بررسی می‌شود.

 محمدرضا پور ابراهیمی با حضور در برنامه صف اول مهم‌ترین دستاورد‌های کمیسیون اقتصادی مجلس را در سال‌های اخیر تشریح کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: قانون می‌گوید افزایش حقوق باید به پیشنهاد سازمان تامین اجتماعی و تایید دولت باشد که اخیرا دولت خودش تصمیم گرفته بود و اعلام کردیم این موضوع با قوانین نمی‌خواند و توسط هیات تطبیق نیز رد شد. 

در این برنامه مجری پرسید  بر اساس ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی تعیین تکلیف حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بر عهده سازمان تامین اجتماعی و تصویب آن به عهده دولت است، لذا اینکه دولت به صورت مستقیم تصمیم بگیرد اساساً این نقش در قانون بر آن تعریف نشده است، این مغایرت صریح با ماده مذکور را چطور رصد می‌کنید؟

پورابراهیمی پاسخ داد  در ا رتباط با تعیین مستمری سازمان تامین اجتماعی بر اساس قانون، موضوع ابتدا در سازمان، در هیات مدیره و هیات امنای صندوق بحث و مصوب می‌شود. قانون می‌گوید این مصوبه ارسال می‌شود به دولت و با تایید دولت اجرا شود و سال هاست این روند اجرا می‌شود. امسال که مصوبه به دولت ارائه شد دولت کاری را انجام داد. بخشی از آن مصوبه را دولت پذیرفت که در ارتباط با حداقلی بگیران بود، اما در خصوص سایرین این را مبنا قرار نداد و به جای بررسی پیشنهاد سازمان؛ مصوبه دولت براساس تصمیمات دیگری اتخاذ شد که خروجی آن عملا عدد ۱۰ درصد است. از نظر ما آن چه اتفاق می‌افتد در ارتباط با مصوبات دولت؛ طبیعتاً باید انطباق آن با قوانین در مجلس انجام شود. هیاتی به نام هیات تطبیق قانون که اعضای مشخصی دارد این کار را پیگیری می‌کند. اعضای این هیئت افراد متخصصی هستند که در این حوزه نظرات کارشناسی می‌دهند فارغ از فضای مجلس و دولت هم بعضا هستند و به عنوان اعضای خبره در حوزه قانون گذاری کشور حضور دارند.

این موضوعات نه در ارتباط با موضوع بحث مصوبه سازمان تامین اجتماعی بلکه در خصوص همه قوانین است. در مجلس بار‌ها اتفاق افتاده است. مثلا آیین نامه اجرایی ذیل یک قانون تصویب و در هیات تطبیق رد شده و اساسا اشکال مغایرت گرفته شده که ما در قانون چیز دیگری گفتیم و دولت موارد دیگری را تصویب کرده است. این موضوع هم در هیات تطبیق بحث شد و مغایرت آن با قانون اعلام شد.

تامین اجتماعی  هیچ ارتباط بودجه‌ای با دولت ندارد

پیش از این محمدرضا پورابراهیمی درباره آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اظهار کرده بود : تامین اجتماعی جزو تنها سازمان هایی است که هیچ ارتباط بودجه‌ای با دولت ندارد و عددی که در بودجه گذاشته می‌شود، در واقع مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت است.

وی با اشاره به اینکه منابع تامین اجتماعی متعلق به کارگران و کارفرمایان است، افزود: دولت می خواهد برای این سازمان تصمیم بگیرد و اعلام کردیم که این کار با ماده ۹۶ قانون مغایرت دارد. لذا این موضوع در مجلس توسط کمیسیون اقتصادی پیگیری و گزارش به رییس مجلس ارسال و جلسه هیات تطبیق تشکیل شد که این هیات مصوبات را با قوانین انطباق می‌دهد و مصوبه دولت درباره حقوق بازنشستگانِ سایر رد شد.

پورابراهیمی تصریح کرد: قانون می‌گوید افزایش حقوق باید به پیشنهاد سازمان تامین اجتماعی و تایید دولت باشد که اخیرا دولت خودش تصمیم گرفته بود و اعلام کردیم این موضوع با قوانین نمی خواند و توسط هیات تطبیق نیز رد شد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در حال حاضر نیز سازمان تامین اجتماعی بدون نظر دولت هم نمی‌تواند تصمیم بگیرد و باید موضوع را به دولت مجددا ارجاع بدهد یا نظر قبلی خود را با عدد کمتر یا بیشتر اعلام کند تا در هیات دولت تائید و ابلاغ شود.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 29546

  • ناشناس

    چرا باید همیشه بدبختیها برای زحمت‌کشان باشد اگر بخواهید در مملکت چیزی گران بشود یک شبه انجام داده می شود چون دست سرمایه داران است ولی یک کارگر وزحمتکش و باشرف سی سال صادقانه برای این مملکت کار کرده است حق قانونی خودش هم نمی دهند در صورتی که امام خمینی ره فرمودند انقلاب اسلامی مال زحمت‌کشان وپابرینگان است»» با آبرو بازنشستگان بازی نکنید واین قشر صادق که ( خدا یی) دارن

  • بهرام

    خواهشا" فقط حرف نزنید. چی در مورد مردم فکر کردید؟

  • سورناسردار

    پورابراهیمی دنیادوروزاست ونام نیک وبد فقط ماندگاراست!! وهرپولی خوردن ندارد وروزی بلای جان میشودپولیکه به خاطرش حق میلیونهانفررو ضایع کرده باشی.ازخدابترس.

  • ناشناس

    رئیس مجلس اگر تکلیف مصوبه غیر قانونی دولت رو مشخص نکنه و از جایگاه قانونگذار تکلیف بازنشستگان را حل نکنه خوانواده بزرگ تامین اجتماعی هیچ گاه این ظلم رو فراموش نخواهند کرد

  • سیروس زرین بین

    باسلام آیا این همسان سازی حقوق بازنشستگان ...بازنشستگان ناجا هم شامل می شود؟ اگه عدالتی هست باید برای همه باشد....مثلآ سرهنگ بازنشسته انتظامی هستم باید اندازه یک سرهنگ بازنشسته سپاه حقوق بگیرم یا اندازه یک کارمند رتبه 16شرکت نفت یا شهرداری و....حقوق بگیرم ولی اینطور نیست پس عدالت شما فقط به درد خودتون می خورد.....

  • ناشناس

    خجالت بکشید

  • صدری

    آخه چقدر بی حرمتی بی احترامی به بازنشستگان زحمتکش میخوای بکنین خجالت آوره بخدا

  • مجیدسلیمانی

    ما بازنشسته ها را مثل عروسک نقصانی بخدا ما را از این نظام وازاین انقلاب دلسرد کرده اید در صورتی که من خودم شش ماه در جبهه جنگ بوده ام حالا این مزد یک رزمنده است خدا از سر تقصیر قالیباف نگذرد که دارد لفتش میده

  • بازنشسته

    آقای پورابراهیمی رئیس محترم کمیسیون اقتصادی مجلس لطفا به داد بازنشسته های مظلوم و بی پناه برسید و پیگیر ابلاغ مصوبه شورای عالی کار در اسرع وقت باشید .

  • مرادی

    سلام علیکم
    آقای پورابراهیمی عنایتی فرمایید نسبت به بازنشستگان
    لشکری وکشوری تصمیمی اتخاذ گردد زیرا ازلحاظ معیشتی سخت درمضیقه هستند تنگنای ۱۰٪ کی پایان
    میابدمحبتی صورت گیرد که ماده ۳۰ قانون برنامه ششم
    عملیاتی گردد
    باتشکرازنماینده محترم کرمان درمجلس شورای اسلامی

  • ناشناس

    تورم اول مردم را نابود می کند و بعدش مردم حکومت را

  • ناشناس

    ای کاش درمورد حقوق خودتان همچنین نظری داشتین

  • ناشناس

    سلام منظور از عدد کمتر چیست یعنی احتمال اینکه هیات تطبیق عدد کمتر از ۳۷درصد را به دولت اعلام کند .این یعنی دولت هر سال میتواند درصد تایید شده تامین اجتمایی را رد کند و دوباره کم کند

  • ازکارافتاده تامین اجتماعی

    اقایان مسولین ای کاش زمانیکه خودشون بازنشست میشن یه حقوق اندازه ماهابهشون بدن تاببینم چه حسی داره تاشرمندگی وسرازیری جلوزن وبچه راحس کنن خدایاهرکس که باعث عدم اضافه حقوق میشن نابودکن الهی امین

ارسال نظر