ماجرای دریافت نرخ دلاری بلیت از گردشگران چیست؟

فعالان حوزه گردشگری می‌گویند دریافت نرخ دلاری برای مسیرهای داخلی از گردشگران خارجی برخلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی است.

ماجرای دریافت نرخ دلاری بلیت از گردشگران چیست؟

در روزهای اخیر هشت ایرلاین در حال حاضر نرخ‌های خود را برای گردشگران خارجی به دلار حساب کرده‌اند. این بخشنامه‌ای است که برای همه ایرلاین‌ها مجاز است اجرا شود.

بخشنامه‌ای که در آن قید شده اتباع غیرایرانی می‌بایست برای هر پرواز داخلی در ایران که زیر یک ساعت طول می‌کشد ۱۰۰ و بالاتر از آن ۱۵۰ دلار پرداخت کنند. این نامه درحالی منتشر شده که خیلی‌ها با آن مخالف هستند.

علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی خطاب به رئیس سازمان هواپیمایی کشور در نامه‌ای نوشت: نظر به این‌که تصمیم مزبور بدون اخذ نظرات این وزارتخانه و بدون در نظر گرفتن مصالح فعالان صنعت گردشگری اتخاذ شده است، دستور فرمائید مراتب مورد رسیدگی فوری قرار گرفته و تا زمان بررسی ابعاد مختلف موضوع و به‌ویژه چالش‌ها، اثرات و تبعات اجرای آن در کار گروهی با حضور نمایندگان مشترک بخش دولتی و خصوصی در حوزه، از اجرایی شدن این تصمیم خودداری شود.

مخالفت‌ها با این اتفاق در این چند روز ادامه دارد و نظرات مختلف رسانه‌ای می‌شود. از جمله اینکه تعداد گردشگران ورودی به ایران آنقدر نیست که بتوانند از ایرلاین‌های داخلی هم استفاده کنند ضمن اینکه در هیچ کشوری برای مسیرهای داخلی دو نرخ در نظر گرفته نمی‌شود. این دو نرخی شدن ممکن است در مسیرهای بین المللی باشد اما در مسیرهای داخلی همگی یکسان پرداخت می‌کنند.

در این باره حرمت الله رفیعی رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: هیچ کشوری در هیچ جای دنیا برابر کنوانسیون‌های بین المللی هوایی حق دو نرخی کردن بلیط هواپیما را برای اتباع داخلی و خارجی ندارد ایران هم نمی‌تواند این اقدام غیرقانونی را اجرایی کند از روی چه استدلالی نرخ صد و پنجاه و صد دلاری برای مسیرهای داخلی تعیین شده است؟ اینکه می‌گویند چرا باید به اتباع خارجی یارانه مردم ایران داده شود باید گفت شما هم یارانه دولتی دریافت می‌کنید و سوخت را به قیمت ارزان‌تری می خرید.

وی گفت: می‌توان گفت زیر ۵ درصد در کل سال مسافر خارجی از ایرلاین‌های داخلی استفاده می‌کند اگر غیر از این است چرا اعلام نمی‌کنند اگر قرار است چنین نرخی از اتباع خارجی گرفته شود باید خدمات بهتری نیز به آنها بدهند اما الان این خدمات تغییری نکرده درحالی که مبلغی که می‌خواهند بگیرند برابر با خدمات بیزینس کلاس است.

رفیعی خاطرنشان کرد: نرخ در مسیرها و کلاس‌های مختلف می‌تواند تغییر کند اما الان نه خدمات تغییر کرده نه مسیرها. با این مبلغ صندلی و خدمات بیزینس در اختیار افراد قرار نمی‌گیرد. ایرلاین‌ها تا الان نتوانستند نرخ بلیت را بالا ببرند اما حالا با این طرح می‌خواهند بلیت را برای ایرانی‌ها هم گران کنند.

رفیعی در ادامه بیان کرد: وزارت میراث فرهنگی با این موضوع مخالفت می‌کند اما نمی‌دانند مخالفتشان باید با چه ادله‌ای باشد. با افراد مرتبط با این موضوع گفتگو نمی‌کنند تا علت را دریابند.

در حال حاضر افراد مختلف درصدد هستند تا بتوانند این بخشنامه سازمان هواپیمایی کشور را ملغی کنند. بخشنامه‌ای که به گفته مسئولان وزارت میراث فرهنگی هیچ مشورتی نیز با این وزارتخانه و نهادهای مربوطه انجام نشده است./ مهر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 28744

ارسال نظر