قیمت دلار پس از پایان مذاکرات برجام در قطر

پایان مذاکرات دو روزه قطر و تناقض گزارش‌ها درباره نتیجه آن، هر چند دلار را صعودی کرد اما به نظر می‌رسد بازیگران بازار ارز هنوز کمی برای قضاوت نهایی درباره سرنوشت برجام مرددند

 قیمت دلار پس از  پایان مذاکرات برجام در قطر

پایان مذاکرات دو روزه قطر و تناقض گزارش‌ها درباره نتیجه آن، هر چند دلار را صعودی کرد اما به نظر می‌رسد بازیگران بازار ارز هنوز کمی برای قضاوت نهایی درباره سرنوشت برجام مرددند. قیمت دلار طبق اعلام کانال‌های غیررسمی از عصر چهارشنبه با خبر پایان گفت‌وگوهای دوحه از ۳۰ به ۳۱ هزار تومان تغییر کانال داد اما هنوز از مرز روانی ۳۲ هزار تومان عبور نکرده است. گویی از یک سو، ناکامی مذاکرات موجب بازگشت دلار به مسیر صعودی شده، اما اندک امیدی که به ادامه گفت‌وگوها و موفقیت آن وجود دارد مانع از سقف‌شکنی دوباره نرخ ارز می‌شود.

از ابتدای هفته جاری قیمت دلار از قله قیمتی خود پایین آمد و به کف کانال ۳۰ هزار تومان رسید. دلار هرات اما ریزش بیشتر را تجربه کرد و حتی به کانال میانی ۲۸ هزار تومان هم رسید.اما دو خبر روند بازار ارز را تغییر داد. اول بیانیه گروه هفت علیه برنامه هسته‌ای ایران و دوم پایان مذاکرات دوحه. آن هم در شرایطی که مقامات اروپایی این مذاکرات را چندان امیدوارکننده توصیف نکردند.همین خبر کافی بود تا روز گذشته یعنی ۹ تیرماه، روند بازار صعودی شود و قیمت دلار به هفته گذشته برگردد. درست قبل از مطرح شدن مذاکرات برجام.

بیشتر بخوانید :سکه در تهران نایاب شد

قیمت دلار که دوشنبه گذشته با خبر برگزاری مذاکرات تا کف ۳۰ هزار تومان پایین آمده بود حالا با رشد بیش از ۵ درصدی طی سه روز گذشته به ۳۱۷۰۰ تومان رسیده است.

وعده دوباره بانک مرکزی به بازار

روز گذشته همزمان با نوسانات قیمت در بازار، رئیس کل بانک مرکزی دوباره تاکید کرد منابع ارزی بانک مرکزی بسیار خوب است و خوشبختانه صادرکنندگان در زمینه قیمت توافقی فروش ارز قدم‌های خوبی برداشته‌اند. این چهارمین مرتبه طی دو ماه گذشته است که علی صالح‌آبادی بر وجود ذخایر ارزی بانک مرکزی تاکید می‌کند. به نظر می‌رسد که صالح‌آبادی امیدوار است با این سخنان مسیر بازار را تغییر دهد.

پیش‌بینی قیمت دلار پس از اتمام مذاکرات دو روزه قطر

ناکامی‌های متعدد مذاکرات می‌تواند موجب شود خوشبینی‌ها به دورهای آتی آن (که هنوز معلوم نیست چنین چیزی در کار است یا خیر) کمتر و کمتر شود؛ به عبارتی معامله‌گران بازار ارز تا مشاهده نشانه‌های جدی از تحول اوضاع یا حتی تا شنیدن اخبار نهایی، در سمت فروش ظاهر نشوند. از این رو، حتی در صورتی که طی روزهای آینده شکست مذاکرات اعلام نشود دلار می‌تواند در سطوح کنونی یا حتی بالاتر به نوسان ادامه دهد.

با وجود این، معامله‌گران بازار ارز باید دقت داشته باشند بی‌نتیجه بودن مذاکرات دوحه به معنی بسته شدن پرونده احیای برجام نیست. کما اینکه برخی یادآوری می‌کنند در نخستین دور مذاکرات وین در دولت رئیسی، زمانی که علی باقری پس از ۶ ماه توقف مذاکرات به پایتخت اتریش رفت، پس از پایان آن دور مذاکرات همه رسانه‌ها از عدم پیشرفت گفت‌وگوها و شکاف عظیم بین مواضع ایران و آمریکا نوشتند. اما اندکی بعد از آن،‌ پیش‌نویس مذاکرات وین حاضر و آماده روی میز مذاکرات بود و طرفین از اینکه در یک قدیمی توافق هستیم می‌گفتند. بنابراین، هر چند ممکن است بسیاری نسبت به حل اختلافات تهران و واشنگتن ناامید شده باشند، اما دلایلی وجود دارد که امید داشته باشیم دو طرف به دلیل مزایایی که احیای برجام برای آن‌ها دارد در آینده به توافق برسند. برای آمریکایی‌ها بحران قیمت انرژی و نیاز به نفت ایران یکی از مهم‌ترین مشوق‌های احیای برجام است، هر چند کارشناسان هشدار می‌دهند با نزدیک شدن به موعد انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا احتمال عقب‌نشینی تیم بایدن از مواضع خود کمتر و کمتر می‌شود.

اکوایران نوشت: تحلیل گران فنی باور دارند در صورت تثبیت دلار بالای محدوده ۳۲ هزار و ۸۰۰ تومان، قدرت نمایی خریداران ادامه خواهد یافت و اسکناس آمریکایی به سوی محدوده ۳۳ هزار و ۲۰۰ تومان حرکت خواهد کرد.

اسکناس آمریکایی به سوی مقاومت بزرگ در کانال 32 حرکت کرده است. با این حال، تعداد فروشندگان در روز گذشته در بازار کم نبود و همین موضوع می تواند نشان دهنده دشواری راه اسکناس آمریکایی برای ورود به کانال بالاتر باشد. در واقع علی رغم رشد سنگین دلار در ابتدای هفته می توان گفت که مبارزه سنگینی در بازار ارز در جریان بود و با رشد قیمت به سوی یک مقاومت حساس، ممکن است فشار فروش معامله گران فنی نیز بیشتر شود.

تحلیل گران فنی باور دارند در صورت تثبیت دلار بالای محدوده ۳۲ هزار و ۸۰۰ تومان، قدرت نمایی خریداران ادامه خواهد یافت و اسکناس آمریکایی به سوی محدوده ۳۳ هزار و ۲۰۰ تومان حرکت خواهد کرد. محدوده حمایتی دلار نیز در شرایط کنونی ابتدای کانال ۳۲ هزار تومانی است. بازیگران بلندمدت باور دارند تا زمانی که دلار بالای مرز ۳۲ هزار تومانی است، شانس افزایشی های بازار بیشتر خواهد بود.

بخشی از معامله گران باور دارند که با پایان بی نتیجه مذاکرات هسته ای، دلیلی برای افت قیمت دلار وجود ندارد و این ارز به تدریج خرکت در مسیر افزایشی را ادامه خواهد داد. با این حال، گروه دیگری باور دارند که بازار هم چنان نسبت به احیای توافق هسته ای امید دارد و با توجه به احتمال شروع دوباره مذاکرات، بازیگران ارزی سعی خواهند کرد که با احتیاط رفتار کنند. به نظر می رسد حداقل در روزهای گذشته،‌قدرت گروه اول در بازار بیشتر بوده است و کاهش احیای امید برای ایجاد یک توافق هسته ای، زمینه ساز ورود قدرتمند خریداران شده است.

به هر حال قیمت دلار در روزهای آینده چه می‌شود؟ در هفته‌ای که گذشت، تمام پیش‌بینی تحلیلگران حول نتیجه یا عدم نتیجه مذاکرات هسته‌ای بود و آنها معتقد بودند روند مذاکرات مسیر بازار ارز را مشخص می‌کند.

فعلا مذاکرات هسته‌ای نه تنها به نتیجه نرسیده، بلکه متوقف شده است. پس احتمالا هفته پیش رو هفته جالبی برای قیمت دلار نباشد. به خصوص که برخی از منابع خبری آمریکایی گفته‌اند ممکن است آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کند. در این شرایط تنها موردی که می‌تواند ترمز دلار را بکشد یا از سرگیری مذاکرات وین است و یا اینکه دولت به نحوی بازار را کنترل کند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 28516

ارسال نظر