دلار توافقی چند؟ | قیمت انواع دلار در بازار

در حال حاضر دلار به نرخ‌های توافقی، خدماتی، نیما و بازار آزاد معامله می‌شود.

دلار توافقی چند؟ | قیمت انواع دلار در بازار

در حال حاضر دلار به نرخ‌های توافقی، خدماتی، نیما و بازار آزاد معامله می‌شود. یکی از نرخ‌هایی که دلار با آن معامله می‌شود، نرخ توافقی است که با اجازه بانک مرکزی به صرافی‌ها برای خرید و فروش ارز اسکناس صادرکنندگان با نرخ توافقی در اواخر ماه قبل شکل گرفت.با این تفاسیر، متقاضیان می‌توانند با مراجعه به صرافی‌های رسمی تا سقف ۲۰۰۰ دلار با کارت ملی بخرند که امروز در صرافی‌ها، دلار توافقی به نرخ ۲۸ هزار و ۳۶۰ تومان خریده و معادل ۲۸ هزار و ۷۱۰ تومان فروخته می‌شود.نرخ خدماتی نیز نرخ دیگر خرید و فروش دلار است که این نرخ به ارزهای خدماتی چون ارز مسافرتی، دانشجو و ... مربوط می‌شود و به نرخ بازار متشکل ارزی خرید و فروش می‌شوند.طبق اعلام کانون صرافان، امروز، قیمت خرید و فروش دلار به نرخ خدماتی تا زمان نوشتن این گزارش نیز به ترتیب معادل ۲۷ هزار و ۵۹۶ تومان و ۲۷ هزار و ۷۵۰ تومان است.

نرخ نیمای دلار نیز که به نرخ خرید و فروش ارز برای واردکنندگان و صادرکنندگان کالا مربوط می‌شود، امروز دلار نیمایی به نرخ ۲۷ هزار و ۸۳۸ تومان خریده و فروخته می‌شود.

فارغ از این، در بازار غیررسمی ارز نیز دلار معامله می‌شود که دلار امروز در این بازار حدودا به نرخ ۳۰ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۳۱ هزار و ۲۰۰ تومان خریده و فروخته می‌شود.

۴ پیش‌بینی از قیمت دلار

تجارت نیوز نوشت : از ابتدای هفته جاری تاکنون مهم‌ترین سیگنالی که به بازار ارز رسیده، احتمال توافق هسته‌ای ایران و آمریکاست. خبری که توانست قیمت دلار را کمی کاهش دهد و حداقل از قله قیمتی جدید خود دور کند.

اگرچه بازار همچنان اخبار مذاکرات هسته‌‎ای را با احتیاط دنبال می‌کند و به نظر می‌رسد تجربیات قبلی مذاکرات هسته‌ای، معامله‌گران را محتاط کرده و دلار در برابر اخبار سیاسی مثبت مقاومت می‌کند. چون همانقدر که امکان توافق وجود دارد، امکان عدم توافق هم وجود دارد.

سیگنال دلار هرات به بازار تهران

اما قرار است قیمت دلار چه شود و روند آن چگونه است؟ قیمت دلار در هفته جاری بیش از هزار تومان کاهش قیمت داشت. اما همچنان کانال ۳۰ هزار تومانی را رها نکرده است. دلار هرات دو روز پیش به ۲۹ هزار و ۶۰۰ تومان هم رسید.

کارشناسان معتقد بودند که اگر قیمت دلار هرات به زیر ۲۹ هزار و ۸۰۰ تومان برسد و در این محدوده ماندگار شود، احتمالا ریزش بیشتر قیمت دلار در بازار تهران هم وجود دارد.

روز گذشته قیمت دلار هرات برای ساعاتی به بالای ۲۹ هزار و ۸۰۰ تومان رسید اما برخی از کانال‌ها می‌گویند قیمت دلار فردایی هرات کمی پایین‌تر از این رقم است.

بازار ارز به چه اخباری نیاز دارد؟

به گفته مریم محبی، کارشناس بازارهای مالی، قیمت این ارز از این جهت مهم است که هرات یکی از منابع ارزی رسمی کشور است و کاهش و افزایش قیمت آن بر بازار ارز ایران تاثیر می‌گذارد.

بررسی‌های میدانی هم می‌‌گوید تقاضا برای خرید دلار در بازار همچنان وجود دارد و اگرچه سیگنال‌ها همه کاهشی است اما گویا معامله‌گران اصلی هنوز سیگنال کاهش و فروش را دریافت نکرده‌اند و همچنان خریدار دلار هستند.

پیش از این هم کارشناسان اقتصادی معتقد بودند که بازار ارز دیگر به سادگی تحت تاثیر اخبار مثبت برجامی قرار نمی‌‌گیرد و برای واکنش و ریزش بیشتر به اخبار قطعی‌تری نیاز دارد.

کارشناسان چه می‌گویند؟

علی طباطبایی، کارشناس بازارهای مالی به تجارت‌نیوز گفت: من احتمال می‌دهم قیمت دلار بیشتر از این کاهش داشته باشد. اما ممکن است این ریزش قیمت موقتی باشد. اگر قیمت دلار اگر تا ۲۷ هزار تومان برسد احتمال تثبیت دارد.

مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی هم در گفتگو با تجارت‌نیوز روند قیمت دلار را نزولی پیش‌بینی کرد و گفت: با توجه به حرکت دولت به اسم جراحی اقتصادی و آزادسازی قیمت‌ها فنری از دید تورمی در جامعه آزاد شده که خود را در قیمت دلار آزاد نشان داد .اگر اتفاق خاصی در فضای سیاسی جامعه رخ ندهد نرخ دلار تا حدودی تعدیل می‌شود.

مرتضی افقه، استاد دانشگاه شهید چمران اهواز هم در پیش‌بینی خود گفته بود: اگر برجام احیا شود در ابتدا شوکی به دلار وارد خواهد شد و ممکن است دلار تا ۲۷ هزار تومان یا کمی بیشتر کاهش یابد، ولی بعد از عادی شدن و تا آخر سال دلار دوباره روند صعودی دارد.

علی شریعتی، عضو اتاق ایران هم اعلام کرد: در شرایط امروز این‌که انتظار داشته باشیم نرخ دلار به ۲۵ هزار تومان کاهش یابد، اتفاق نمی‌افتد. به گمان من آغاز مذاکرات جلوی شیب و جهش فنری دلار را گرفت و کنترل کرد. برای همین من گمان نمی‌کنم نرخ دلار به رقمی کمتر از رقم فعلی بازار برسد.

 

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 28281

ارسال نظر