پیشنهاد روسیه به ایران : اختصاص 100 هزار هکتار زمین برای کشت محصول

روسیه پیشنهاد در اختیار قراردادن 100 هزار هکتار زمین به ایران برای کشت فرا سرزمینی را داد

پیشنهاد روسیه به ایران : اختصاص 100 هزار هکتار زمین برای کشت محصول

 روسیه پیشنهاد در اختیار قراردادن ۱۰۰ هزار هکتار زمین به ایران برای کشت فرا سرزمینی را داد 

اوایل خرداد امسال یک هیئت تجاری روسی در سفری که به ایران داشت، پیشنهاد کرد که ایران بیش از ۱۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در روسیه را در اختیار بگیرد و «کشاورزی فراسرزمینی» انجام دهد. این پیشنهاد در نوع خود کم‌سابقه است و به دلیل شرایط تحریمی که ایران و روسیه در آن قرار دارند، شاید از همیشه هم به اجرا نزدیک‌تر باشد. با این حال بر اساس آمارها، در سال زراعی ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰، سطح زیر کشت محصولات زراعی در ایران حدود ١٢ میلیون هکتار گزارش شده است. در واقع، پیشنهاد تخصیص ۱۰۰ هزار هکتار زمین زراعی به ایران در روسیه، معادل حدود ۰٫۸ درصد (یا کمتر از یک درصد) از تمام سطح زیر کشت در ایران خواهد بود که مقدار بسیار ناچیزی نسبت به سطح زیر کشت در کشورمان است. البته پیش از این علی رضوانی زاده، رئیس هیئت مدیره انجمن کشت فرا سرزمینی در گفت‌وگویی با ایرنا گفته: «برای این که بتوانیم امنیت غذایی برای کشور تامین کنیم و نیازهای وارداتی خود را به حداقل برسانیم باید هدف گذاری کشت در ۷ میلیون هکتار را ترسیم و عملیاتی کنیم. اما هم اکنون فقط توانستیم کمتر از ۱۱ درصد از ۷ میلیون هکتار را محقق کنیم.» با این حال کشورهای دیگری از جمله ارمنستان هم پیشنهادهایی برای کشت در آن کشور داشته‌اند که می‌تواند به افزایش کشت فرا سرزمینی کشورمان کمک کند.

کشت فراسرزمینی چیست ؟ 

از آن جایی که برخی کشورها از منابع آب کافی یا زمین مناسب برای کشاورزی برخوردار نیستند در اراضی حاصلخیز کشورهای برخوردار از زمین مناسب و آب کافی سرمایه گذاری می‌کنند تا محصولات اساسی مورد نیازشان را تامین کنند. در اصل کشت فرا سرزمینی یعنی بهره برداری از منابع، عوامل،  ظرفیت‌ها و امکانات سایر کشورها برای تولید محصولات کشاورزی مورد نیاز در راستای حفظ منابع تولید و ارتقای امنیت غذایی. چند سالی است که این نوع کشت در کشورمان مطرح است و حالا با توجه به وقوع خشکسالی در بسیاری از استان‌ها، محدودیت شدید منابع آبی و تاثیر آن بر وضعیت معیشتی مردم بیش از هر زمانی نمایان است.

تاریخچه کشت فرا سرزمینی

قدمت کشت فرا سرزمینی در دنیا بر می‌گردد به ۲۵ سال قبل یعنی سال ۱۹۹۷ میلادی. در کشور ما هم از  سال ۹۵ فعالیت‌هایی برای کشت فرا سرزمینی از طریق وزارت جهاد کشاورزی شکل گرفت و مقرر شد افرادی با معرفی وزارت کشاورزی و تحت عنوان شرکت «جهاد سبز » معرفی شوند ولی این مسئله محقق نشد. البته به گزارش مهر، افرادی به صورت خودجوش در کشورهای گرجستان، اوکراین، تاجیکستان و کشورهای آفریقایی فعالیت‌هایی را شروع کرده‌اند. از جمله کشت غلات و ایجاد گلخانه‌های سبزی و صیفی با سرمایه‌گذاری‌های شخصی و بدون استفاده از تسهیلات و منابع ارزی ایران  یا ثبت شرکت در کشورهای هدف.

 

 

منبع: روزنامه خراسان

دیگر رسانه ها

کدخبر: 28062

ارسال نظر