پیش‌بینی قیمت دلار | نرخ دلار پس از مذاکرات چند می شود؟

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اعتقاد دارد: در شرایط امروز این‌که انتظار داشته باشیم نرخ دلار به ۲۵ هزار تومان کاهش یابد، اتفاق نمی‌افتد.

پیش‌بینی قیمت دلار |  نرخ دلار پس از مذاکرات چند می شود؟

قیمت دلار پس از افزایش انتظارات تورمی در جامعه و همچنین سرگردانی در نتیجه مذاکرات روندی افزایشی در پیش گرفت و این روزها نوسان اندکی دارد.بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ دلار در صرافی ملی پس از روند افزایشی کندی که در ماه‌های گذشته داشت در مدت اخیر به قیمت ۲۷ هزار و ۶۹۲ تومان رسید.دربازار آزاد نیز اکنون حدود ۳۲ هزار تومان است

دور قبلی مذاکرات هسته‌ای، قیمت دلار را به ۲۵ هزار تومان رساند. حالا دور جدید مذاکرات در حالی استارت خورده که قیمت دلار بالای ۳۰ هزار تومان است. آیا شروع مذاکرات جدید، باعث ریزش دوباره قیمت دلار می‌شود؟

مذاکرات هسته‌ای دو بار تاکنون قیمت دلار را از کانال ۳۰ هزار تومانی به زیر کشیده است. سال ۹۹ در دولت روحانی قیمت دلار به ۳۰ هزار تومان هم رسید. رکوردی بی‌سابقه در قیمت ارز.اما آغاز مذاکرات هسته‌ای، دلار را نزولی کرد. بهار ۱۴۰۰ امید به توافق هسته‌ای چنان بالا رفت که قیمت دلار به ۲۴ هزار تومان هم رسید.

بار دوم، در دولت ابراهیم رئیسی بود که مذاکرات هسته‌ای توانست دلار ۲۹ هزار تومانی را در بازار آزاد به ۲۵ هزار تومان برساند. با وجود مقاومت شدید دلار، بهمن ماه سال گذشته اخبار وین درباره مذاکرات چنان امیدبخش بود که رسانه‌ها هر لحظه منتظر امضا و عکس یادگاری مذاکره‌کنندگان بودند. قیمت دلار در این مقطع کاهش داشت و در دور قبلی مذاکرات قیمت دلار بازار آزاد از ۲۹ هزار تومان پله پله کاهش پیدا کرد و نهایتا تا ۲۵ هزار تومان هم رسید.

پیش‌بینی قیمت دلار پس از مذاکرات قطر

تجارت نیوز نوشت :برخی به آینده این مذاکرات بسیار امیدوارند و برخی دیگر می‌گویند اختلافات میان ایران و آمریکا چنان زیاد است که نمی‌توان به احیای برجام امیدوار بود.

کارشناسان در این میان به نقش مهم روسیه هم اشاره می‌کنند و می‌گویند رفع تحریم‌های ایران آن هم در شرایط کنونی، ضربه بزرگی به بازار انرژی روسیه می‌زند و احتمالا روسیه به راحتی حاضر نباشد بازار انرژی اروپا را تقدیم ایران کند.

دلار هم همچنان مردد مانده و کاملا گوش به زنگ اخباری است که در روزهای آینده از قطر شنیده می‌شود. اگر آن خبر نهایی منتشر شود یا مذاکرات به آن مرحله نزدیک شود احتمال ریزش قیمت دلار وجود دارد. اما اگر نشود، احتمالا باید منتظر حرکت معکوس بازارها باشیم.

چندی پیش اکونومیست گزارشی منتشر کرد که در آن پیش‌بینی کرده بود که مذاکرات هسته‌ای در سال ۲۰۲۲ به نتیجه می‌رسد و این توافق قیمت دلار را به ۱۸ هزار تومان هم می‌رساند. اما کارشناسان داخلی معتقدند در صورت کاهش قیمت دلار، قیمت به زیر ۲۵ و ۲۶ هزار تومان نخواهد رسید. چون اقتصاد ایران کشش دلار ارزانتر را ندارد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اعتقاد دارد: در شرایط امروز این‌که انتظار داشته باشیم نرخ دلار به ۲۵ هزار تومان کاهش یابد، اتفاق نمی‌افتد.علی شریعتی در یادداشتی درباره سیاست جدید ارزی بانک مرکزی نوشت: تصمیم جدید بانک مرکزی - با مجوز بانک مرکزی، صادرکنندگان می‌توانند با قیمت توافقی ارز خود را در بازار بفروشند و صرافی‌ها نیز می‌توانند تمام نیازهای واقعی متقاضیان ارز را در بازار پاسخگو باشند- را مثبت ارزیابی می‌کنیم و فکر می‌کنم اثر فوری که روی بازار گذاشت و عرضه و تقاضای بازار را کنترل کرد و صادرکنندگان بزرگ ارز خود را به بازار آوردند، جلوی موج افزایش قیمت دلار گرفته شد.وی با بیان اینکه من این سیاست را بسیار مثبت ارزیابی می‌کنم، عنوان کرد: با این وجود، به نظر من در شرایط امروز این‌که انتظار داشته باشیم نرخ دلار به ۲۵ هزار تومان کاهش یابد، اتفاق نمی‌افتد.عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: من فکر می‌کنم مهم‌ترین کاری که این حرکت انجام داد، این بود که جلوی شیب جهنده و جهش فنری دلار را همسان با شرایط امروز بازار گرفت و کنترل کرد.شریعتی متذکر شد: این در حالی است که اگر این اتفاق نمی‌افتاد، دلار تا یک ماه آینده روی ۳۸ هزار تومان می‌رفت، اما با مجوز بانک مرکزی، نرخ دلار تا ۳۰ هزار تومان کاهش خواهد یافت؛ البته من نرخی پایین‌تر از ۳۰ هزار تومان را متصور نیستم.

مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: با توجه به حرکت دولت به اسم جراحی اقتصادی و آزادسازی قیمت‌ها فنری از دید تورمی در جامعه آزاد شد که خود را در قیمت دلار آزاد نشان داد.او درباره پیش‌بینی خود از آینده بازار بیان کرد: اگر اتفاق خاصی در فضای سیاسی جامعه رخ ندهد نرخ دلار تا حدودی تعدیل می‌شود.

 اقتصادنیوز هم نوشت  عده‌ای از معامله‌گران معتقدند توافق برجام  همچنان در هاله‌ای از ابهام است. مسافرت جو بایدن به خاورمیانه می‌تواند فشار سیاسی به ایران را افزایش دهد و نرخ دلار در تهران صعودی شود.

با این حال، این گمانه‌زنی‌های سیاسی در حالی مطرح می‌شود که برخی فعالان باور دارند،‌ دلار در سال‌های اخیر رشد سنگینی را تجربه کرده است. در این شرایط آن‌ها انتظار دارند که سطح تقاضا با توجه به تاریخچه قیمتی، دچار محدودیت‌های بیشتری شود

 

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 27499

ارسال نظر