جزئیات جدید از ثبت‌نام وام فرزندآوری | کدام بانک‌ها وام فرزندآوری می‌دهند؟ + سایت ثبت‌نام

ثبت‌نام وام قرض‌الحسنه فرزندآوری از چهارم اردیبهشت ماه آغاز شده و همچنان ادامه دارد. کدام بانک‌ها وام فرزندآوری می‌دهند و شرایط ثبت‌نام این وام چیست؟

جزئیات جدید از ثبت‌نام وام فرزندآوری | کدام بانک‌ها وام فرزندآوری می‌دهند؟ + سایت ثبت‌نام

قرار است به خانوارهایی که صاحب فرزند شده‌اند وام تعلق بگیرد. بر اساس قانون بودجه امسال، وام فرزند اول ۲۰ میلیون تومان، وام فرزند دوم، سوم و چهارم به ترتیب ۴۰، ۶۰ و ۸۰ میلیون تومان است. بیشترین مبلغ وام هم به خانواده‌هایی تعلق می‌گیرد که صاحب فرزند پنجم و بیشتر شده باشند.

ضمانت وام فرزندآوری چیست؟

دی ماه پارسال بود که علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت اعلام کرد: رئیس‌جمهور به بانک‌ها دستور داد که نوع وثیقه‌گذاری وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان را به‌گونه‌ای تغییر دهند تا مردم بتوانند بر مبنای اعتبارسنجی تسهیلات خُرد را آسان‌تر دریافت کنند. کارمندان و حقوق بگیران ثابت دولت می‌توانند حقوق خود را وثیقه و اعتبار وامشان قرار دهند.

چند روزی پس از این موضوع احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد گفت که این مصوبه اجرایی شده است.

اما شرایط وام فرزندآوری متفاوت است. در دستورالعمل این وام آورده شده است که مهم‌ترین شرط دریافت وام یک ضامن معتبر و سفته است. این یعنی تضاد در دستور رئیس‌جمهور و پرداخت وام.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، تمامی بانک‌ها ملزم به پرداخت وام فرزندآوری هستند. اما پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد که هنوز بانکی این وام را پرداخت نکرده است.

معاون یکی از شعبات بانک ملی به تجارت‌نیوز می‌گوید: شعبه ما وام نمیده کلا، ربطی نداره چه نوع وامی باشه فعلا بودجه و امکانات نداریم. از طرفی برای گرفتن وام فرزندآوری باید صبر کنند چون هیچ بانکی دو روز وام نمی‌دهد.

از سوی دیگر اپراتور تلفنی یکی از شعبات بانک گردشگری نیز گفته که ما مصوبه و نقدینگی برای پرداخت وام نداریم.

بر اساس گفته کارمند یکی از شعبات بانک تجارت، این بانک در حال نقدینگی برای پرداخت وام ندارد.

اپراتور تلفنی یکی از شعبات بانک سامان به تجارت‌نیوز می‌گوید: فعلا وضعیت وام فرزندآوری مشخص نیست. مردم ثبت‌نام می‌کنند اما فکر نمی‌کنم تا چند ماه آینده پرداختی داشته باشیم.

چگونه در وام فرزندآوری ثبت‌نام کنیم؟

متقاضیان دریافت این وام باید به آدرس ve.cbi.ir مراجعه کنند. در این سامانه هم امکان ثبت‌نام وام فرزندآوری وجود دارد و هم ثبت‌نام وام ازدواج. متقاضیان بعد از ورود به این سامانه، باید اطلاعات فردی خود و نوزاد را وارد و فرم مربوطه را تکمیل کنند.

اگر متقاضی مراحل ثبت‌نام را درست انجام دهد،‌ کد رهگیری ۱۰ رقمی برای او ارسال می‌شود. در مرحله بعد، شعبه بانک عامل برای دریافت وام فرزندآوری مشخص می‌شود. افراد برای اطلاع از نام شعبه و وضعیت ثبت‌نام خود باید با کد ملی و کد رهگیری خود به قسمت مشاهده وضعیت در سامانه فرزند مراجعه کنند. در صورتیکه شعبه بانک عامل اعطای وام برای متقاضی تعیین شده باشد، موضوع از طریق پیامک به فرد اعلام می‌شود.

بعد از تعیین شعبه،‌متقاضی تنها ۱۲ روز کاری فرصت دارد که به شعبه مراجعه کند و پرونده دریافت وام را تشکیل دهد. در صورتی که ظرف این مدت به بانک مراجعه نکند، ثبت‌نام فرد منقضی است و این مراحل را باید مجددا طی کند.

پس از تشکیل پرونده، مجددا به فرد متقاضی مهلت ۴۵ روزه‌ای داده می‌شود تا نسبت به تکمیل مدارک و ارائه ضمانت مورد پذیرش بانک اقدام کند. اگر متقاضی ظرف این مدت مدارک و ضامن را به بانک معرفی نکند، باید کلیه مراحل ثبت‌نام را مجددا طی کند.

می‌توان گفت که مسئله در عدم پرداخت وام فرزندآوری به نبود نقدینگی باز می‌گردد. نبود نقدینگی باعث شده که بسیاری از بانک‌ها نتوانند وام پرداخت کنند.

از سوی دیگر نرخ بهره این وام در مقایسه با سایر وام‌ها کمتر است و با توجه به کسری بودجه بانک‌ها اغلب ترجیح می‌دهند که با نرخ بازده بالاتری وام بدهند./ تجارت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 26160

ارسال نظر