خبر خوش برای طرفداران یارانه | کالابرگ دوباره به تعویق افتاد/ پرداخت یارانه نقدی در تیر و مرداد ادامه می یابد

احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: زیرساخت‌های بانک مرکزی برای ارائه خدمات کارت الکترونیکی به عنوان کالا برگ فراهم نیست فعلا پرداخت یارانه نقدی ادامه پیدا می‌کند.

خبر خوش برای طرفداران یارانه | کالابرگ دوباره به تعویق افتاد/ پرداخت یارانه نقدی در تیر و مرداد ادامه  می یابد

یارانه نقدی بهتر است یا کالا برگ؟ براساس آخرین اعلام وزیر اقتصاد، بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهادکشاورزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی مشغول ایجاد یک زیرساخت فنی برای اجرای طرح کالابرگ هستند که بعد از آماده شدن زیرساخت‌های لازم، نحوه اجرای  طرح کالا برگ به صورت کامل و شفاف به اطلاع مردم رسیده و اجرایی خواهد شد.اما امروز احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: زیرساخت‌های بانک مرکزی برای ارائه خدمات کارت الکترونیکی به عنوان کالا برگ فراهم نیست فعلا پرداخت یارانه نقدی ادامه پیدا می‌کند، احتمالا بعد از شهریور ماه تکلیف این موضوع روشن می شود.

دومین مرحله یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی اول هفته به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. از ابتدا قرار بود این یارانه تنها دو ماه پرداخت شود. اما احتمالا روند پرداخت یارانه جدید ادامه دارد. بعد از حذف ارز ترجیحی قرار بود دولت دو ماه یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی پرداخت کند و بعد از آن به سراغ پرداخت کالا برگ برود. اما حالا گفته می‌شود زیرساخت‌های پرداخت کالابرگ یا همان کوپن الکترونیک هنوز فراهم نیست. این خبر یعنی پرداخت یارانه نقدی جدید ادامه دارد.این خبری است که وزیر امور اقتصادی و دارایی روز گذشته عنوان کرد و گفت: دولت برای پرداخت یارانه کالایی منتظر گزارش نهایی دوره آزمایشی سامانه‌های کالابرگ است. تا زمانی که گزارش نهایی دوره‌های آزمایشی سامانه‌های کالابرگ آماده نشود، دولت تصمیم جدیدی در مورد یارانه‌ها اتخاذ نمی‌کند.او گفته امیدواریم گزارش دوره‌های آزمایشی سامانه‌های کالابرگ در تیر به دولت ارسال شود تا ستاد اقتصادی تصمیم بگیرد که برای ماه‌های بعد، به چه شکل عمل کند.اگرچه برنامه دولت برای ادامه پرداخت یارانه نقدی هنوز مشخص نیست اما برخی از نمایندگان می‌گویند احتمالا خبری از پرداخت کالابرگ نیست.

بیشتر بخوانید :کالابرگ در راه است؟ | پرداخت یارانه نقدی کی پایان می‌یابد؟ | کدام بهتر است؟

احمد امیرآبادی فراهانی با بیان اینکه مجلس در مصوبه‌ای به دولت اختیار داد که نسبت به اصلاح ارز ترجیحی اقدام کند، اظهار داشت: مجلس سه سال پیش اصلاح ارز ترجیحی را با دولت قبل مطرح کرد و اعلام کرد که با جاده ارز ترجیحی هیچ‌گاه به جایی نمی‌رسیم و مسیرمان به ناکجا آباد است

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت قبل برای حذف این فساد اهتمامی نداشت و اراده‌ای را به خرج نداد اگر آن زمان این اتفاق می‌افتد بسیاری از مشکلات حل می‌شد   آن زمان ارز آزاد ۱۰ هزار تومان بود نسبت به ارز ۴۲۰۰ تومان، اختلاف قیمت کمتری داشت لذا شیب افزایش قیمت‌ها کمتر بود.

امیرآبادی با تاکید بر اینکه دولت چاره‌ای غیر اصلاح ارز ترجیحی نداشت، گفت:دولت برای تخصیص ار ترجیحی به ورادات تقریبا با ارز نیمایی که حدود ۲۴ هزار تومان بود، ۲۰ هزار تومان بابت هر یک دلار، اسکناس چاپ می‌کرد، این اقدام دولت موجب افزایش شدید پایه پولی شد.

دولت با ارز 4200 تومانی گندم وارد می‌کرد، یکسری هم گندم را تبدیل به ماکارونی می‌کردند، ماکارونی دوباره صادر می‌شد و ارز ۲۳ هزار تومانی به دولت می‌فروختند. از طرف دیگر دانه‌های روغنی می‌آورند روغن مایع را از اینجا به کشورهای همسایه صادر می‌کردند و قصه ادامه داشت.

وی بیان کرد: بحث قاچاق بخشی از آن بود اما بخش عمده این بود که این مسیر، مسیری نبود که بتوان تا انتها ادامه داد، ۲۰ میلیارد دلار ضرب در ۲۰ هزار تومان، حدود  ۴۰۰۰۰۰ هزار میلیارد تومان باید هرسال مابه‌التفاوت پول ارز را باید بانک مرکزی اسکناس چاپ می‌کرد و این اقدام دولت حجم نقدینگی را حدود ۲۴۰- ۲۵۰ هزار هزار میلیارد تومان افزایش داد که قابل قبول نبود. دولت چاره‌ای غیر از این نداشت که دیگر این مسیر را ادامه ندهد.

امیرآبادی گفت: این افراد سودجو شرکت‌ها یا افرادی هستند که قیمت‌ها را بدون اجازه دولت افزایش می‌دهند یا احتکار می‌کنند و در هر جایی که هستند باید با آنها برخورد شود.

وی افزود: تعزیرات باید با این افراد برخورد کند، وزرای دادگستری، صمت و جهاد کشاورزی در کنترل بازار مسئولیت دارند. امروز هم یکی از مباحث جلسه غیرعلنی همین مساله بود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: براساس قانون بودجه دولت باید قیمت‌ها را بر اساس سهمی که تعیین می‌کند قیمت شهریور ۱۴۰۰ باشد و مابه‌التفاوت آن را هم بر اساس کالابرگ پرداخت کند و این مصوبه مجلس است

امیرآبادی اظهار کرد: زیرساخت‌های بانک مرکزی برای ارائه خدمات کارت الکترونیکی به عنوان کالا برگ فراهم نیست فعلا پرداخت یارانه نقدی ادامه پیدا می‌کند، احتمالا بعد از شهریور ماه تکلیف این موضوع روشن می شود.

نماینده ملایر :انگار در آینده نیز محقق نمی‌شود.

نماینده مردم ملایر در مجلس گفت: قرار بود کالابرگ به دست مردم برسد، ماه‌های اول و دوم نشد و انگار در آینده نیز محقق نمی‌شود. احد آزادیخواه در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۲۲ خردادماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی خطاب به رئیس جمهور گفت: تورم و گرانی در حال شکستن کمر بسیاری از مردم است، قرار نبود مردمی سازی یارانه‌ها با این حجم از تورم غیرقابل انکار برابر باشد، قرار بر این بود که کالابرگ به دست مردم برسد، اما ماه‌های اول و دوم این موضوع محقق نشد و انگار که در ماه آینده نیز محقق نمی‌شود.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مقرر بود که ۷ قلم کالا افزایش قیمت داشته باشد و این افزایش قیمت نیز با کالابرگ جبران شود، اما در حال حاضر ۷۰۰ کالا گران شده است، ادامه داد: ما دیگر نمی‌توانیم پاسخگوی مردم باشیم، انتظار داریم همه ارکان دولت بسیج و به داد مردم برسند.

وی در تذکری خطاب به دولت گفت: زمان همه‌گیری کرونا، تمامی ارکان دولت وقت به کمک وزارت بهداشت رسیدند، امروز وزیر و وزارت جهاد کشاورزی نیازمند کمک تمامی ارکان دولت به منظور تامین کالای اساسی است.

آزادیخواه در تذکری خطاب به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: دهک‌بندی‌ها مشکل دارد، دولت اعلام می‌کند به حساب ۷۵ میلیون نفر یارانه واریز کرده، اما بسیاری از افراد یارانه دریافت نکرده‌اند، برخی از فاکتورهای دهک‌بندی دارای ایراد است؛ به طور مثال فردی که دو سال گذشته خودروی خود را واگذار کرده کماکان به نام وی است.

این نماینده مردم خطاب به رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: باید مردانه در مقابل زورگویی صهیونیست‌ها بایستیم، تعارف کردن معنا ندارد، ما اهل مذاکره بودیم، اما طرف مقابل اهلیت خود را نشان نداد. به سمت غنی‌سازی تا جای ممکن حرکت کنید تا نیاز مردم برآورده شود.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 25409

  • ناشناس

    نقدی بهتره میدم ب قسط وامم خیلی نیاز دارم

  • شراره

    یارانه واریز شود بهتره

ارسال نظر