معترضان دریافت یارانه کی می‌توانند یارانه خرداد را برداشت کنند؟

دولت برای معترضان دهک‌بندی، یارانه اردیبهشت و خرداد را واریز کرد اما به آنها اجازه برداشت آن را نداد. آیا آنها می‌توانند امشب همراه با دیگر یارانه‌بگیران این مبلغ را برداشت کنند؟

معترضان دریافت یارانه کی می‌توانند یارانه خرداد را برداشت کنند؟

 دولت برای معترضان دهک‌بندی، یارانه اردیبهشت و خرداد را واریز کرد اما به آنها اجازه برداشت آن را نداد. آیا آنها می‌توانند امشب همراه با دیگر یارانه‌بگیران این مبلغ را برداشت کنند؟

بالاخره سازمان هدفمندی یارانه‌‌ها موعد رفع مسدودی یارانه‌های ماه خرداد را اعلام کرد. مطابق این اطلاعیه، شهروندانی که ماه گذشته یارانه جدید دریافت کردند می‌توانند از نیمه شب شنبه، بیست و یکم خرداد سال ۱۴۰۱ مرحله ۱۳۶ یارانه نقدی را دریافت کنند. اما در این میان تکلیف معترضان یارانه خرداد چیست؟

آیا بالاخره به این طیف از شهروندان یارانه خردادماه تعلق می‌ گیرد؟ به صورت کلی معترضان یارانه جدید کسانی هستند که از ماه گذشته از جمع‌یارانه بگیران حذف شده‌‌اند.

این افراد نسبت به دهک‌بندی دولت اعتراض دارند. به صورت مشخص این گروه از شهروندان مطابق اطلاعات دولت در دهک دهم یا دهک چهارم تا نهم قرار دارند. نتیجه اینکه این افراد از سوی دولت یا اصلا واجد صلاحیت دریافت یارانه نیستند و یا اینکه به جای ۴۰۰ هزار تومان، یارانه ۳۰۰ هزار تومانی دریافت می‌‌کنند.

رسیدگی به اعتراضات یارانه‌ای

خبر جدید مرتبط با این دسته از شهروندان این است که دولت رسیدگی به اعتراض آنها را در برنامه خود دارد. سرپرستان این خانوارها باید همچنان از طریق سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیگیر اعتراض خود باشند.

پیش از این، سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد دولت برای این گروه از شهروندان یارانه اردیبهشت و خرداد را به صورت مشروط واریز می‌کند، اگر پس از بررسی اعتراض این افراد، آنها واجد دریافت تشخیص داده شدند اجازه برداشت خواهند داشت. در ادامه نیز مانند سایر شهروندان در موعد مقرر یارانه جدید را دریافت می‌کنند.

سامانه یارانه معیشتی به نشانی https://hemayat.mcls.gov.ir/ زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارد. این سامانه مختص معترضان یارانه جدید است. نام‌نویسی از معترضان و پیگیری اعتراض از طریق این سامانه انجام می‌‌شود.

در مقابل اما، آن گروه از شهروندانی که تا به امروز یارانه نگرفته‌اند از سوی دولت به عنوان جاماندگان یارانه تلقی می‌شوند. این گروه از شهروندان باید از طریق سامانه اینترنتی سازمان هدفمندی یارانه‌ها پیگیر اعتراض خود باشند.

مروری کوتاه بر روند پیدایش یارانه جدید

برنامه اصلاح ارز ترجیحی، ماه گذشته و مصادف با واریز مرحله ۱۳۵ واریز یارانه نقدی آغاز شد. نتیجه این برنامه، ادغام تمام یارانه‌های نقدی در قالب یارانه جدید بود. این یارانه براساس موقعیت درآمدی خانوارها از ۴۰۰ هزار تومان برای دهک‌‌های اول تا سوم و ۳۰۰ هزار تومان برای دهک چهارم تا نهم بود.

هدف از پرداخت این یارانه، کمک به اقتصاد خانوارها در تامین اقلام ضروری به نرخ شهریور ماه سال ۱۴۰۰ بود. منظور از اقلام ضروری مرغ، روغن، برنج، لبنیات و تمام اقلامی است که در نتیجه حذف ارز ترجیحی، بر زندگی روزانه خانوارها تاثیر می‌گذارند.

دهک دهم مشمول این یارانه جدید نمی‌شوند. در عین حال این یارانه تاثیری بر بهای بنزین، دارو و نان ندارد. با اجرای این برنامه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیش بینی کرد که ۹۰ درصد جمعیت کشور مشمول دریافت یارانه جدید باشند.

 

منبع: تجارت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 25269

ارسال نظر