اعتراض به کاهش مزایای حقوق کارگران

عضو کارگری شورایعالی کار گفت: دولت نمی‌تواند حق مسکن را کاهش دهد و جالب اینجاست که در ابلاغیه‌ی حق مسکن ۵۵۰ هزار تومانی نوشته‌اند به پیشنهاد شورایعالی کار! شورا چه زمانی این مبلغ را پیشنهاد داده است؟

اعتراض به کاهش مزایای حقوق کارگران

عضو کارگری شورایعالی کار گفت: دولت نمی‌تواند حق مسکن را کاهش دهد و جالب اینجاست که در ابلاغیه‌ی حق مسکن ۵۵۰ هزار تومانی نوشته‌اند به پیشنهاد شورایعالی کار! شورا چه زمانی این مبلغ را پیشنهاد داده است؟

امروز (۲۱ خرداد) محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، حق مسکن ۵۵۰ هزار تومانی کارگران را ابلاغ کرد؛ این در حالیست که در نشست نوزدهم اسفند سال قبلِ شورایعالی کار، حق مسکن کارگران در سال ۱۴۰۱ با امضای شرکای اجتماعی ۶۵۰ هزار تومان تعیین شده بود.

بیشتر بخوانید :

 

علی خدایی (عضو کارگری شورایعالی کار) با انتقاد از ابلاغ حق مسکن ۵۵۰ هزار تومانی توسط دولت می‌گوید: چرا دولت در این شرایط ۱۰۰ هزار تومان از حق مسکن مصوب کارگران کسر کرده است؛ گویا هیات دولت بین «تعیین» و «تصویب» تفاوت قائل نیستند؛ تعیین حق مسکن برعهده شورایعالی کار است و از قضا خود نمایندگان دولت در این شورا، حق مسکن ۶۵۰ هزار تومانی را تایید و پای آن امضا کرده‌اند؛ مصوبه شورایعالی کار صرفاً برای تصویب نهایی و ابلاغ به دولت می‌رود و دولت نمی‌تواند بدون اذن شورایعالی کار، در مصوبات مزدی کارگران دست ببرد و آن‌ها را به دلخواه کاهش بدهد.

خدایی با بیان اینکه «کسر از مبلغ مصوب حق مسکن یک تخلف از قوانین بالادستی است» ادامه می‌دهد: وقتی شورای سه جانبه‌ی کار، حق مسکن را ۶۵۰ هزار تومان تصویب کرده، باید بدون تغییر در دولت به امضا برسد؛ دولت یا باید این مبلغ را تصویب کند یا آن را رد کرده و دوباره به شورایعالی کار برگشت دهد؛ هیات دولت نقش تصمیم‌گیر در تعیین مولفه‌های مزدی ازجمله حق مسکن ندارد؛ اولین سال است که می‌بینیم مصوبات شورایعالی کار اینگونه نادیده گرفته می‌شود.

به گفته وی، امسال برای اولین بار شاهد یک به هم ریختگی در موضوع مزد و حقوق هستیم؛ دخالت از این واضح‌تر نمی‌شود که شورایعالی کار حق مسکن را ۶۵۰ هزار تومان تعیین کرده و بعد دولت در مقام تعیین این مولفه برآمده و حکم داده حق مسکن ۵۵۰ هزار تومان باشد!

خدایی اضافه می‌کند: هیات وزیران نه در تعیین حق مسکن کارگران، نه در تعیین مزد کارگران دولت و نه در مقوله‌ی میزان افزایش حقوق بازنشستگان، تصمیم گیرنده نیست؛ مرجع تصمیم جای دیگری است؛ گویا سه جانبه گرایی را به رسمیت نمی‌شناسند. دولت خودش نمی‌تواند حق مسکن را کاهش دهد و جالب اینجاست که در ابلاغیه‌ی حق مسکن ۵۵۰ هزار تومانی نوشته‌اند به پیشنهاد شورایعالی کار! شورا چه زمانی این مبلغ را پیشنهاد داده است؟ اگر خودشان را تصمیم‌گیر می‌دانند، پس نقش شورا چه می‌شود؛ لااقل باید مصوبه را به شورایعالی کار مرجوع می‌کردند و نمایندگان دولت در آنجا از نظر و رای خود دفاع می‌کردند تا ما نمایندگان کارگری نیز می‌توانستیم از مطالبات مزدی کارگران دفاع کنیم.

نماینده کارگران در شورایعالی کار در پایان می‌گوید: اینکه بدون هیچ مذاکره و گفتگویی در این شرایط، صد هزار تومان از حق مسکن مصوب کارگران برداشته‌اند، جای انتقاد بسیار دارد؛ ما از رئیس جمهور تقاضا داریم دستور دهند به این دخالت‌ها پایان داده شود؛ این رفتارها تناسبی با شعارهای دولت ندارد.

 

منبع: ایلنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 25253

ارسال نظر