قیمت شیر 3 برابر شد | بطری یک‌ لیتری شیر به ۲۴ هزار تومان رسید

پدرحالی که قیمت شیر خام کم‌چرب بطری یک‌لیتری ۱۸ هزار تومان تعیین شده است، اما برخی از برند‌ها یا این محصول را عرضه نمی‌کنند یا به‌حدی کم است که برای خرید یافت نمی‌شود.

قیمت شیر 3 برابر شد | بطری یک‌ لیتری شیر به ۲۴ هزار تومان رسید

با وجود اینکه قیمت مصوب جدید لبنیات افزایش چشمگیری داشته و این نرخ‌ها با موافقت خود صنایع لبنی تعیین شده است اما حتی این نرخ ‌ها از سوی برخی صنایع لبنی که سهم بزرگی از بازار دارند، رعایت نمی‌شود.

بعد از اصلاح یارانه کالاهای اساسی قیمت چهار محصول پرمصرف لبنی مشخص شد به‌طوری که قیمت ماست کم‌چرب ۲.۵کیلوگرمی ۴۹۸۰۰ تومان، پنیر (UF) ۴۰۰گرمی ۳۷ هزار تومان، شیر کم‌چرب یک‌لیتری ۱۸ هزار تومان و شیر نایلونی کم‌چرب ۹۰۰گرمی ۱۵ هزار تومان تعیین شد؛ همچنین قیمت هر کیلوگرم شیر خام دامداران نیز ۱۲ هزار تومان اعلام شد.

با وجود اینکه برای سه محصول کم‌چرب و یک محصول نیم‌چرب یادشده قیمت مصوب اعلام شده است گویا سایر قیمت‌ها نرخ معینی ندارند و دیگر محصولات در برندهای متفاوت با قیمت‌های مختلف و فاصله عمیقی به فروش می‌رسد.

در حالی که قیمت هر کیلوگرم شیر خام پرچرب ۳.۲ درصد چربی (چربی کامل) ۱۲ هزار تومان توسط صنایع لبنی خریداری می‌شود اما بر اساس مشاهدات میدانی قیمت هر لیتر شیر پاستوریزه پرچرب (۳ درصد چربی) با بسته‌بندی‌های مدت‌دار و بطری با قیمت‌های ۲۹ تا ۳۷ هزار تومان به فروش می‌رسد.

به‌طور مثال قیمت یک لیتر شیر پرچرب سنتی با بسته‌بندی بطری ۳۷ هزار تومان و شیر پاکتی پرچرب ۳۰ هزار تومان برای فروش قیمت‌گذاری شده است.

از طرفی درحالی که قیمت شیر خام کم‌چرب بطری یک‌لیتری ۱۸ هزار تومان تعیین شده است اما برخی از برند‌ها یا این محصول را عرضه نمی‌کنند یا به‌حدی کم است که برای خرید یافت نمی‌شود.

برخی از برندها نیز این محصول را با قیمت‌های بالاتر و با قیمت ۲۰ تا ۲۴ هزار تومان به فروش می‌رسانند و قیمت‌های مصوب رعایت نمی‌شود.

برخی از برندها نیز احتمالاً برای اینکه بتوانند از واکنش‌های تعزیراتی در امان باشند، اقدام به تغییر وزن کرده‌اند یا افزودنی‌هایی مانند ویتامینD به محصول خود اضافه می‌کنند تا بتوانند آنها را به‌قیمت دلخواه بفروشند./ دیده‌بان ایران

مقصر افزایش قیمت شیر کیست؟

تجارات نیوز هم نوشت سخنگوی انجمن صنایع لبنی کشور درباره علت تفاوت قیمت شیر از دامداری تا خرده‌فروشی گفت: شیرخام از سال گذشته تا کنون رشد دو برابری قیمت را تجربه کرد. اما این فقط یک بخش ماجراست که خبرگزاری تسنیم هم به آن اشاره کرد؛ اما پرداختن تک‌بعدی به ماجرا مخاطبان را بیشتر گمراه می‌کند تا آنکه آگاه سازد. چراکه قیمت شیرخام تنها متغیر در تولید محصولات لبنی نیست.

محمدرضا بنی‌طبا در گفتگو با تجارت‌نیوز اظهار کرد: در طول یک سال اخیر قیمت شیر خام حدود ۱۰۰ درصد افزایش یافت. قیمت چربی نیز از ۸۰ تومان در هر یک دهم درصد به ۱۵۰ تومان رسید. حقوق و دستمزد کارگران هم که ۵۷ درصد افزایش یافت. یعنی هر کارخانه به ازای هر ۱۰۰ نیرو در سال گذشته، امسال باید به اندازه ۱۵۷ نیرو دستمزد بپردازد.

او افزود: قیمت محصولات پتروشیمی هم حداقل ۴۰ درصد افزایش یافت. قیمت ارز هم که در مدار صعودی قرار دارد. موضوعی که منجر به افزایش هزینه‌های اقلام وارداتی، ازجمله استارترها، کاغذهای چندلایه، کاکائو و … می‌شود. به این موارد باید رشد سه تا هفت برابری هزینه‌های سربار مانند انرژی را هم اضافه کنیم. وزارت راه و شهرسازی هم که افزایش ۳۵ درصدی کرایه حمل‌ونقل را تائید می‌کند. گرچه فاکتورها رشدی بالاتر از ۳۵ درصد را نشان می‌دهد. این‌ها همه اعداد و ارقام واقعی هستند که گویا برخی رسانه‌ها روی آن چشم بسته‌اند.

وی تشریح کرد: در چنین شرایطی تهیه اخباری توسط رسانه‌های نزدیک به دولت بیشتر شبیه به فرافکنی و اتهام‌زنی به تولیدکننده است. اگر قیمت شیر اکنون روند رو به رشد را نشان می‌دهد، بیشتر از سیاست‌های اقتصادی نشأت می‌گیرد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 25221

ارسال نظر