بانک‌های ناامن پلمپ می‌شوند

فرمانده انتظامی تهران بزرگ از پلمپ شعب بانکی ناامن خبر داد.

بانک‌های ناامن پلمپ می‌شوند

صبح روز دوشنبه ۱۶ خرداد ماه امسال بود که خبر یکی از پیچیده‌ترین و بزرگترین سرقت‌های بانک به پلیس اطلاع داده شد. سرقتی که از صندوق امانات شعبه دانشگاه بانک ملی ایران در خیابان انقلاب تهران انجام شده و در جریان آن ۱۶۲ صندوق از ۱۰۰۰ صندوق امانت واقع در این شعبه از سوی سارقان تخلیه شده و محتویات آن شامل طلا، جواهرات، سکه، دلار، یورو و ... به سرقت رفته بود.

با انتشار این خبر مالباختگان و دارندگان صندوق‌های امانات نیز خیلی زود خود را به محل این شعبه از بانک ملی رسانده و خواستار برخورد با عاملان این سرقت شدند. اما در آن زمان و به گفته رییس پلیس پایتخت، پلیس سرنخ چندانی از سارقان نداشت. ۴۸ ساعت اولیه از وقوع سرقت گذشت؛ حجم اخبار منتشر شده و شایعات درباره سرقت از بانک افزایش یافته بود و مالباختگان نیز با ثبت شکایات خود خواستار جبران خسارات از سوی بانک ملی بودند. رییس شعبه نیز به گفته پلیس به دلیل سهل انگاری بازداشت و از سمت خود عزل شده بود، اما هیچ ارتباطی میان او و سارقان به دست نیامد.

ماموران در حالی وارد دومین روز از رسیدگی به این پرونده شده بودند که اولین سرنخ‌ها از سارقان به دست آمد. سرنخ‌هایی که نشان می‌داد چند نفر از اعضای این باند سرقت، حدود دو ساعت قبل از آنکه موضوع به پلیس اطلاع داده شود، از کشور خارج و به یکی از کشورهای همسایه متواری شده‌اند. سرنخ‌هایی دیگری نیز به دست آمد. همزمان اینترپل ایران خواستار صدور اعلام قرمز برای دستگیری سه فرد متواری شده به خارج شد و سازمان جهانی اینترپل نیز با آن موافقت کرد. ۱۰ نفر از جمله یک زن در داخل و سه نفر نیز در خارج از کشور دستگیر شدند و به این ترتیب پرونده یکی از پیچیده‌ترین سرقت‌های انجام شده از بانک در سال‌های اخیر بعد ازگذشت کمتر از پنج روز از اعلام آن به پلیس مختومه شد.

اما این سرقت، زنگ خطری جدی برای امنیت در بانک‌هاست، به ویژه آنکه روزگذشته سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ نیز در نشستی خبری به خبرنگاران گفته بود که ماموران متخصص پلیس حدود یک ماه پیش از وقوع سرقت نسبت به عدم رعایت نکات امنیتی در این شعبه از بانک به مسوولان آن هشدار داده بودند. هشداری که نه تنها جدی گرفته نشده بود، بلکه در همان ایام نگهبان شعبه را نیز ترخیص کرده و از آن عجیب‌تر اینکه این شعبه‌ هیچ ارتباطی نه با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰، نه با کلانتری و نه با سامانه مهام پلیس داشت. 

البته صندوق امانات شعبه دانشگاه بانک ملی، تنها شعبه‌ای نبود که این سارقان به آن دستبرد زده بودند، آنها حدود یک ماه پیش و در میانه اردیبهشت ماه نیز قصد سرقت از صندوق امانات یکی از شعب بانک تجارت در خیابان فلسطین تهران را نیز داشتند که البته به دلیل شرایط امنیتی بانک قادر به سرقت از آن نشده و ناکام مانده بودند.

همین موضوع بهانه‌ای شد تا موضوع امنیت بانک‌ها در تهران را از رییس پلیس پایتخت جویا شویم، سردار حسین رحیمی، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره امنیت شعب بانک‌ها و اینکه آیا ممکن است فهرستی از شعب ناامن بانک‌ها در تهران اعلام شود، گفت: ابتدا لازم است بگویم که زبده‌ترین ماموران پلیس در هر فصل یک‌بار اقدام به بازدید امنیتی از تمام شعب بانک‌ها در سطح شهر تهران کرده و نکات امنیتی، ایمنی و خلأهای موجود را به مسئولان بانک اعلام می‌کنند. در اینجا روسای بانک‌ها مکلف و موظفند که ضعف‌هایی را که ما در بازدیدها تشخیص داده‌ایم، در زمان تعیین شده رفع کنند، اما متاسفانه در موارد قابل توجهی دیده شده که توجه کافی به این هشدارها نمی‌شود.

وی ادامه داد: ما تعدادی بانک داریم که موارد ایمنی را رعایت نکردند، دوربین‌هایشان دچار مشکل است و بعضی از مشکلات ایمنی و حفاظتی و مراقبتی را دارند. در همین بانکی که مورد سرقت قرار گرفت، سارقان با پریدن از بالای در پارکینگ توانستند وارد ساختمان شوند و ۱۰ تا ۱۲ ساعت هم آنجا حضور داشتند.  

فرمانده انتظامی تهران بزرگ ادامه داد: هیچ فردی هم برای نگهبانی آنجا نبود، این سارقان حوالی ساعت ۲ بامداد روز سیزدهم خردادماه وارد شعبه شده بودند، اما هیچ فرد نگهبانی آنجا نبود، وقتی هم که پرسیدیم چرا نگهبانی آنجا حضور نداشت، گفتند تشخیص اینطور بوده است. خب این را دیگر هر انسانی می‌داند که باید در چنین بانکی نکات ویژه امنیتی رعایت شود.

رحیمی ادامه داد: در این بانک اموال مردم قرار داشت، هزار صندوق امانت وجود داشت و حتما باید نکات امنیتی را رعایت می‌کردند.  

وی درباره اینکه به نظر می‌رسد دستوران پلیس الزام آور نبوده‌اند، گفت: اجرای دستورات پلیس الزام آور است و بانک ها باید آن را در موعد مقرر رعایت کنند. اگر این اتفاق رخ ندهد، مسئولان بانک طی هماهنگی که با دادستانی به عمل آمده به دلیل ترک فعل تحت پیگرد و تعقیب قرار خواهند گرفت. همچنین در صورت هماهنگی با دادستانی امکان اعلام اسامی شعب نا امن نیز وجود دارد و در واقع ترک فعل کنندگان افرادی هستند که با عدم انجام یکسری اقدامات امنیتی و توجه به هشدارها، بانک را نا امن کرده اند.

رییس پلیس تهران با تاکید بر اینکه برابر قانون اگر این موارد رعایت نشود، مدیران بانک حتما باید به عنوان ترک فعل پاسخگو باشند، درباره پلمب شعب نا امن بانک‌ها نیز به ایسنا گفت: اتفاقا ابلاغ کردم تا درمورد بانک‌هایی که دو سه بار تذکر از سوی پلیس دریافت کرده اما به آن توجه نکرده و موارد گفته شده را رعایت نکرده‌اند، حتما بعد از این دستور پلمب صادر شود./ ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 25218

ارسال نظر