آب شرب مشترکان خانگی سهمیه‌بندی می‌شود؟

مدیرعامل آب و فاضلاب اعلام کرد که آب شرب خانوارهای بدمصرف و پرمصرف در فصل تابستان، قطع می‌شود. گویا این اولین و آخرین راهکار برای اصلاح الگوی مصرف آب در ایران است

آب شرب مشترکان خانگی سهمیه‌بندی می‌شود؟

تجارت نیوز گزارش داد :مدیرعامل آب و فاضلاب اعلام کرد که آب شرب خانوارهای بدمصرف و پرمصرف در فصل تابستان، قطع می‌شود. گویا این اولین و آخرین راهکار برای اصلاح الگوی مصرف آب در ایران است.

آب شرب مشترکان خانگی پرمصرف و بدمصرف قطع می‌شود؛ این خبری است که مدیرعامل آب و فاضلاب کشور رسانه‌ای کرد. بنا بر اعلام محمدرضا بختیاری همچنین ممکن است که برخی مناطق در روزهای گرم سال به صورت ساعتی و سهمیه‌بندی آب دریافت کنند.

طبق اعلام وزیر نیرو حدود ۲۰ درصد آب در کشور هدر می‌رود که این عدد در برخی از مناطق به ۵۰ درصد نیز می‌رسد. این امر باعث شد تا امروز شرکت آب و فاضلاب استان تهران درباره افزایش شدید مصرف آب در پایتخت هشدار دهد.

بر اساس این اعلام، در چند روز گذشته مصرف آب، روزانه بین ۳۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار مترمکعب افزایش داشت. به نحوی که میزان مصرف آب از حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب در روز یکشنبه ۱۵ خرداد، به حدود سه میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب رسید.

این در حالی است که سال گذشته در اوج گرما مصرف آب تهران به سه میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب رسید.

حال بنابر اعلام محمدرضا بختیاری، مدیرعامل آب و فاضلاب کشور در تابستان سال جاری، آب شرب مشترکان پرمصرف و یا بدمصرف، بدون پیامک اخطار قطع خواهد شد. این احتمال نیز وجود دارد که شاهد قطعی آب در برخی از مناطق در ساعاتی به خصوص باشیم.

استفاده ۹۰ درصد از آب در حوزه کشاورزی

این نخستین سالی نیست که مردم در تابستان با قطع آب و یا کمبود آب مواجه می‌شوند. با توجه به اینکه طبق آمارهای رسمی بیشتر از ۹۰ درصد آب مصرفی در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد، همچنان تاکید بر این است که با افزایش مصرف آب شرب در فصل های گرم، برای رفع کمبودها، آب مصرفی خانوارها قطع بشود.

اینکه رعایت الگوی صحیح مصرف آب در خانواده‌ها امری واجب است بر کسی پوشیده نیست. اما این سوال نیز در کنار این موضوع مطرح می‌شود که آیا قطع آب شرب خانوارهایی که الگوی صحیح مصرف را رعایت نمی‌کنند، می‌تواند جریمه خوب و راه حل مناسبی برای جبران کمبود آب باشد؟

قطع آب شرب در فصول گرم

شاید بهتر باشد در ابتدا نقش دولت و وزارت نیرو در کنترل و حفظ منابع آبی و جلوگیری از ایجاد کمبود آب به درستی روشن شود. آیا تنها راه حل، قطع آب در فصول گرم است که به ناچار مصرف آب در آن ها بالا می رود؟

تجربه کشورهای پیشرفته در این زمینه ثابت کرد که در صورت بهینه سازی مصرف آب در حوزه کشاورزی و مدرن کردن روش های آبیاری، تا حدود زیادی می‌توان از بحران کم آبی جلوگیری کند.

با توجه به اینکه طبق هشدار بنیاد توسعه پایدار سازمان ملل متحد، طی سی سال آینده، بحران کم آبی در جهان به صورت معضل جدی خواهد شد، قطعا ایران نیز برای مقابله با این مشکل نمی‌تواند تنها به صرفه‌جویی آب مصرفی منازل شهری اکتفا کند.

به‌کارگیری راه‌حل آسان به جای رفع معضل اصلی

برخی از کارشناسان نیز بر این عقیده هستند که صرفه جویی در آب شهری یکی از ساده ترین راه حل‌ها است اما نمی‌توان با تهدید به قطع آب مشترکان، به مقابله با بحران آب پرداخت. با قطع چند ساعته آب شرب، تنها می‌توان بخش کوچکی از هدر رفت آب را تحت کنترل درآوردو باید مدیریت مصرف آب در همه زمینه‌ها اعمال شود تا معضل کمبود آب در کشور رفع گردد. البته که مشکل زیرساختی نیز در کشور داریم.

میزان مصرف آب در حوزه کشاورزی در جهان چیزی حدود ۷۰ درصد است که این رقم در کشورهای کم آبی مانند مصر و سوریه ۵۳ و ۴۵ درصد می رسد

 

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 25121

ارسال نظر