اتفاقات عجیب در بازار سکه | سکه چند می‌شود؟

بازار طلا در آخرین روز معاملاتی هفته ثبات نسبی قیمت را تجربه می‌ کند. به این ترتیب سکه امامی با ۱۵ هزار تومان افزایش روبرو بوده و نیم سکه، ربع سکه و سکه گرمی تفاوت شدیدی را تجربه نکرده است.

اتفاقات عجیب در بازار سکه | سکه چند می‌شود؟

اتفاق عجیب بازار دیروز، کمبود شدید قطع‌های کوچک سکه بود. می‌گویند سکه یک گرمی اصلا پیدا نمی‌شود جز در یکی دو صرافی. در روزی که نرخ دلار متشکل تقریبا ۵۰ تومان کاهش داشت، یورو با رشد قیمت همراه شد. یعنی در سمت رسمی بازار، یک اتفاق متناقض را شاهد بودیم. دلار رسمی در حدود ۲۶ هزار و ۹۳۲ تومان، و یورو در یک قدمی ۲۹ هزار تومان قرار دارد.

امروز بازار طلا در آخرین روز معاملاتی هفته ثبات نسبی قیمت را تجربه می‌ کند. به این ترتیب سکه امامی با ۱۵ هزار تومان افزایش روبرو بوده و نیم سکه، ربع سکه و سکه گرمی تفاوت شدیدی را تجربه نکرده است.

 

قیمت طلا و سکه در بازار امروز

به گزارش تجارت نیوز طی معاملات امروز ۱۹ خرداد ماه قیمت سکه تمام بهار و امامی با افزایش همراه شد

طبق نرخ‌‌‌ها اعلامی اتحادیه طلا و سکه تا ساعت ۱۸، قیمت سکه تمام طرح جدید ۱۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام طرح قدیم ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

در بازار امروز قیمت طلا ۱۸ عیار برای هر گرم، یک میلیون و ۴۴۲ هزار و ۳۵۰ تومان اعلام شد.

نیم‌سکه، هشت میلیون و ۵۲۰ هزار تومان در بازار معامله می‌شود. قیمت ربع‌ سکه و قیمت سکه یک گرمی نیز به ترتیب پنج میلیون و ۵۲۰ هزار تومان و سه میلیون و ۵۰ هزار تومان است.

همچنین نیم سکه در این ساعت از معاملات با قیمت ٨ میلیون و ۵۲۵ هزار تومان معامله می‌شود که نسبت به قیمت روز معاملاتی گذشته، معادل ۸ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان افزایش اندکی را تجربه می‌کند. 

اتفاقات عجیب در بازار سکه

به گزارش اقتصاد نیوز مسئله‌ای که در بازار سکه مشاهده می‌شد این بود که بازار تهران به حالت نیمه تعطیل درآمده، چرا که ابشده فروشان کار نمی‌کنند. از طرف دیگر سکه فروشان می‌گویند که نرخ سایت با نرخ بازار شکاف ۵۰۰ هزار تومانی دارد. آن هم بخاطر نرخ دستوری اتحادیه طلا در دیروز بوده. آن‌ها مدعی‌اند که اتحادیه به مغازه‌ها گفته بالای ۱۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان نفروشید.

از طرفی در بورس کالا، گفته می‌شد که یک حقوقی ۹۷۴۰ سکه فروخته تا بازار کنترل شود. همچنین عرضه هزار سکه در نرخی که ۴۰۰ هزار تومان کمتر از نرخ بازار بود هم توجه‌ها را به خودش جلب کرده بود. یک علت دیگر نیز برای نیمه تعطیل بودن بازار ذکر شده و آن جو انتظامیِ غالب بود.

اتفاق عجیب بازار این بود که نرخ دلار خیلی متنوع شده: چه در سمت واسطه گرها، چه در صرافی ها.

صرافی بانک شهر بالاترین نرخ را زده بود، ۲۷ هزار تومان برای هر دلار. این یعنی یک روح آربیتراژی در بازار سرگردان است که هر لحظه می تواند با یک جابجایی کوچک سود کسب کند.

اتفاق عجیب دیگر بازار، کمبود شدید قطع‌های کوچک سکه بود. می‌گویند سکه یک گرمی اصلا پیدا نمی‌شود جز در یکی دو صرافی.

حباب سکه چقدر است؟

به این ترتیب هر سکه امامی ۹۸۸ هزارتومان، نیم سکه، یک میلیون و ۵۴۱ هزار تومان، ربع سکه، دو میلیون و ۲۹ هزار تومان و هر سکه یک گرمی، یک میلیون و ۳۲۸ هزار تومان حباب دارد.

محمد کشتی آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با وضعیت بازار طی گفت‌وگو با  اقتصاد آنلاین گفت: در هفته جاری تحت تاثیر اخبار سیاسی و همچنین هیجانات بازار، صعود قیمت ارز و به دنبال آن افزایش قیمت انواع سکه را شاهد بودیم. از سوی دیگر نیز اونس جهانی که از عوامل رقم زننده در بازار طلا و سکه است نوسانات کاهشی را تجربه می‌کرد 

وی افزود: مادامی که قیمت‌ها در بازار رو به افزایش است، فروشنده کم می‌شود و خریدار افزایش پیدا می‌کند؛ در نتیجه با بر هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا در بازار قیمت‌ها حبابی می‌شود. اما در نهایت با اقدامات انجام شده، کنترل‌ها در زمینه قیمت ارز و ممنوعیت معاملات فردایی و کاغذی، اطلاعیه‌های بانک مرکزی و سایر نهادها در خصوص کنترل ارز و اقدامات بسیاری که از سوی دست اندرکاران این معاملات صورت پذیرفت، طی دو روز گذشته  از التنهابات بازار کاسته شد و در نهایت حباب سکه امامی از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان به حدود۹۵۰ هزار کاهش پیدا کرد. 

کشتی آرای درباره  آینده بازار طلا و سکه عنوان کرد: قیمت طلا و سکه به متغیرهای مختلفی مثل تناسب عرضه و تقاضا در بازار، نتیجه مذاکرات و سایر عوامل اقتصادی وابسته است، از این روی به نظر می‌رسد با در نظر داشتن اراده بانک مرکزی در راستای کنترل ارز و همچنین روند کاهشی اونس جهانی، قیمت‌ها در بازار ارز و به دنبال آن در بازار طلا و سکه در محدوده فعلی باقی بماند و حداقل طی چند روز آینده ثبات را تجربه کند.

 

منبع: اقتصادانلاین

دیگر رسانه ها

کدخبر: 24919

  • مهران

    فقط سکه گرمی نیست.سکه های تمام.نیم و ربع هم پیدا نمیشود.ضمنا طلافروشان با قیمت اتحادیه کار نمیکنن و سکه امامی را ۱۵ نیم میفروختند.و ۲۰۰ تومن اختلاف هم میخرند.
    اتحادیه و قیمت دستوری مُرد.

  • ناشناس

    دولت ایران باید مقداری سکه تزریق بازار سکه بکند تا حباب سکه بشکند

ارسال نظر