چک های جدید وارد بازار می‌شود

در راستای افزایش اطمینان و احیای چک و از جهتی کاهش احتمال برگشت چک برای ذینفع بانک مرکزی چک های تضمین شده را وارد بازار می کند. این چک ها مجهز به شناسه صیادی 16 رقمی بوده و بانک ها باید این اطلاعات را در سامانه صیاد ثبت کنند.

چک های جدید وارد بازار می‌شود

در راستای افزایش اطمینان و احیای چک و از جهتی کاهش احتمال برگشت چک برای ذینفع بانک مرکزی چک های تضمین شده را وارد بازار می کند. این چک ها مجهز به شناسه صیادی ۱۶ رقمی بوده و بانک ها باید این اطلاعات را در سامانه صیاد ثبت کنند.

به گزارش عرشه آنلاین، به طور کلی بانک مرکزی در راستای کاهش آمار چک های برگشتی و جلوگیری از صدور چک برای افراد بد حساب از طریق کنترل حساب صادرکننده چک به وسیله فرد گیرنده، سامانه صیاد رونمایی کرد. این سامانه از نیمه ۱۳۹۶ کلید خورد.

در این سامانه چک های جدیدی که صادر می شوند مجهز به شناسه ای هستند که گیرندگان می توانند با استعلام حساب فرد صادر کننده از طریق این کد ۱۶ رقمی از اعتبار چک خود مطلع شوند.

به طور کلی اعتبار چک های جدید از نوع قدیمی خود بیشتر بوده و نقش مهم تری را در معاملات بازی می کند. یکی از مهم ترین تفاوت ها آن است که افراد درصورتی می توانند صاحب چک های جدید شوند که حداقل دو سال حساب بانکی با کار کرد بالا داشته باشند و دارندگان چک های برگشتی تا زمانی که از آن ها رفع سوء اثر نشده نمی توانند دسته چک جدید دریافت کنند. این سامانه قرار بود در سال ۱۴۰۰ راه اندازی شود.

در همین رابطه بانک مرکزی اعلام کرد تمامی چک های تضمین شده از امروز سه شنبه ۱۷ خردادماه سال جاری مجهز به شناسه صیادی ۱۶ رقمی شدند و بانک ها موظف هستند در زمان صدور چک تضمین شده اطلاعات اینگونه چک ها را در سامانه صیاد ثبت و تایید کنند.

معاون اداره توسعه و تدوین مقررات بانک مرکزی  با اعلام این خبر افزود: متقاضی چک تضمینی نیازی به ثبت آن در سامانه صیاد ندارد بلکه طبق روال گذشته با مراجعه به بانک درخواست صدور چک می کند و بر این اساس بانک متناظراً در زمانی که چک تضمین شده برای وی صادر می کند باید قبل از تحویل به مشتری، اطلاعات چک تضمینی را نیز در سامانه صیاد ثبت و تایید کند.

آمنه نادعلی زاده افزود: متقاضی چک تضمین شده می توند این چک را تحویل ذینفع دهد و ذینفع می تواند با استفاده از ابزارهایی نظیر پیامک، خودپردازها، درگاه های بانکی یا برنامک های موبایلی نسبت به استعلام اطلاعات چک تضمین شده اقدام و مطمئن شود که این چک به نفع وی در سامانه صیاد ثبت و تایید شده است.

معاون اداره توسعه و تدوین مقررات بانک مرکزی با بیان اینکه از امروز اگر چک تضمین شده ای بین افراد مبادله شود که فاقد شناسه ۱۶ رقمی صیادی باشد قابل پردازش در سیستم بین بانکی نیست و صرفاً شعب صادرکننده چک یا بانکی که چک را صادر کرده است وجه این چک را می تواند پرداخت کند، افزود: ذینفع حتما باید توجه داشته باشد که در زمان دریافت چک تضمین شده، شناسه ۱۶ رقمی صیادی روی برگه چک را رویت و از طریق شناسه ۱۶ رقمی، چک تضمین شده را استعلام و مطمئن شود که چک به نفع وی ثبت و تایید شده است.

 وی تاکید کرد: صادرکننده یا متقاضی چک تضمین شده، نیازی نیست به سامانه صیاد برای ثبت و تایید مراجعه کند زیرا این اقدام راساً  توسط  بانک صادرکننده انجام می شود.

گفتنی است بانک مرکزی پیش از این و در راستای افزایش دسترسی عموم مردم به خدمات چک های جدید، امکان انجام ثبت،‌ تایید، انتقال و انواع استعلام چک های جدید را از طریق ارسال پیامک به سرشماره ۴۰۴۰۷۰۱۷۰۱ فراهم کرده است. بر این اساس هموطنان گرامی می توانند با ارسال پیامک بدون متن به این سرشماره راهنمای انجام خدمات چک را دریافت کنند.  

منبع: اکو ایران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 24580

ارسال نظر