دلیل ریزش متروپل چه بود؟

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان گفت: تجمیع حداقل ۱۰ فاکتور بسیار نادر موجب بروز حادثه متروپل شد.

دلیل ریزش متروپل چه بود؟

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان گفت: تجمیع حداقل ۱۰ فاکتور بسیار نادر موجب بروز حادثه متروپل شد.

به گزارش عرشه آنلاین، کوروش خواجوی روز دوشنبه در پنجاه و ششمین جلسه رسمی شورای اسلامی کلانشهر اهواز با بیان اینکه حادثه متروپل کلاف سردرگمی از قصورها و تقصیرها است گفت: شرایط وقوع حادثه متروپل بسیار پیچیده است و تجمیع حداقل ۱۰ فاکتور بسیار نادر موجب بروز حادثه متروپل شد.

وی ادامه داد: قصور و دلایل زیادی از جوشکاران سازه تا سایر عوامل فنی در وقوع حادثه متروپل دخیل هستند به گونه ای که برخی نقص ها از جمله نقص در جوشکاری این سازه به سادگی مشهود بود.

خواجوی با اشاره به نقص فنی جوشکاری در اجرای سازه متروپل ادامه داد: با وجود مشاهده صحنه های تکان دهنده در حادثه متروپل، چیزی که موجب گریه من در متروپل شد وضعیت نامناسب جوشکاری این سازه بود.

وی ادامه داد: اگر تنها جوشکاران این سازه وظیفه خود را به درستی انجام داده بودند، این سازه به این سادگی فرو نمی‌ریخت.

خواجوی با بیان اینکه اراده خوبی در دستگاه قضایی برای برخورد جدی با عوامل دخیل در حادثه متروپل دیده می شود گفت: استقرار چهار تیم قوی نقشه برداری برای ثبت نوسانات ساختمان و تشکیل کمیته فنی با دعوت از هفت تن از مهندسان و استادان برجسته مهندسی کشور از جمله اقدام های سازمان نظام مهندسی برای کمک به سرعت بخشی به آورابرداری این حادثه بود.

وی افزود: تلاش سازمان نظام مهندسی این است تا جایی که امکان دارد، طراحی ،نظارت و اجرای ساختمان ها به افراد فاقد صلاحیت سپرده نشود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان، تشدید نظارت ها بر روند ساخت و سازها را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: ساختمان های بالای هشت سقف به مجریان دارای صلاحیت سپرده شده است ضمن اینکه بازرسی های متعددی از ساختمان های شهر اهواز شده است.

وی افزود: متروپل در سامانه سازمان نظام مهندسی خوزستان ثبت نبود و مهندس ناظر این طرح نیز توسط دستگاه قضا جلب شده و مراحل رسیدگی به این پرونده توسط دستگاه قضایی با حساسیت دنبال می شود.

خواجوی با تاکید بر ثبت مگاپروژه های خوزستان در سامانه نظام مهندسی خوزستان گفت: متروپل جزو ساختمان هایی بود که از خلاهای قانونی برای بنا شدن آن سوءاستفاده شده است.

وی با بیان اینکه مهندسان برجسته سازمان نظام مهندسی از روز اول ریزش متروپل در محل حادثه حاضر و وضعیت این ساختمان به صورت علمی بررسی شده است گفت: در مورد متروپل حرف های زیادی برای گفتن وجود دارد که با توجه به اینکه این پرونده به صورت جدی در دستگاه قضایی در حال بررسی است، امکان باز کردن برخی مسایل در حال حاضر وجود ندارد.

خواجوی با اشاره به برخی تعارض منافع در بروز برخی تخلفات ساختمانی افزود: کمیته کنترل نظارت با حضور ۴۰ مهندس، مسولیت نظارت بر حسن عملکرد مهندسان ناظر را دارند.

منبع: ایرنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 24416

ارسال نظر