گرانی بی‌سابقه روغن مایع، شکر و قند

نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که قیمت دو قلم کالای خوراکی در اردیبهشت ماه امسال نسبت به ماه قبل بیش از ۱۰ درصد رشد داشته و روغن مایع، شکر و قند سه کالایی است که بیشترین تغییر قیمت را داشته‌اند.

گرانی بی‌سابقه روغن مایع، شکر و قند

نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که قیمت دو قلم کالای خوراکی در اردیبهشت ماه امسال نسبت به ماه قبل بیش از ۱۰ درصد رشد داشته و روغن مایع، شکر و قند سه کالایی است که بیشترین تغییر قیمت را داشته‌اند.تامین غذا و خوراکی همواره یکی از نیازهای اولیه بشر بوده و بر این اساس هرچه قیمت اقلام غذایی در بازار افزایش یابد، همچنان تقاضا نسبت به آن وجود دارد چرا که حیات انسانها به این دسته کالاها وابسته است به همین دلیل کوچکترین افزایش یا تغییر قیمتی در بازار اقلام مصرفی غذایی بر زندگی آحاد مختلف جامعه اثر می گذارد و معیشت آنها را تحت شعاع قرار می دهد.

مرکز برنامه‌ریزی و اطلاعات راهبردی وزارت کار با توجه به اهمیت موضوع رفاه و معیشت، گزارشی درخصوص تحلیل آماری تغییرات قیمت اقلام خوراکی درخانوارهای شهری ارائه کرده است که می تواند در برنامه ریزی و تصمیم سازی و تحلیل‌های تخصصی مفید و مثمرثمر واقع شود.

بیشتر بخوانید :شکر کمیاب و گران‌تر شد

بر اساس گزارش مرکز برنامه‌ریزی و اطلاعات راهبردی وزارت کار، قیمت برخی اقلام خوراکی طی اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل از آن به گونه ای بوده است که در ۲ قلم از کالاهای منتخب تغییرات بیش از ۱۰ درصد بوده و بیشترین افزایش قیمت در کالاهای منتخب مربوط به روغن مایع با ۲۲.۳ درصد، شکر با ۱۰.۳ درصد و قند با ۹.۴ درصد است.

قیمت روغن و شکر و قند

 

البته در ۴ قلم از کالاهای منتخب تغییرات منفی بوده و بیشترین کاهش قیمت مربوط به گوجه فرنگی، خیار، ‌سیب زمینی و موز بوده است.

همچنین مقایسه متوسط قیمت اقلام خوراکی در اردیبهشت ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل حاکی ازآن است که ۴ قلم از کالاهای منتخب با تغییر قیمت بیش از ۱۰۰ درصد همراه بوده اند به نحوی که بیشترین افزایش قیمت شامل حال سیب زمینی، برنج ایرانی درجه یک، رب گوجه فرنگی و گوجه فرنگی شده است.

البته طی این مدت، سه قلم کالا شامل چای خارجی بسته ای، موز و گوشت گوسفندی با کمترین افزایش قیمت روبه رو بوده است.

بر اساس نتایج این گزارش، بررسی نمودار قیمت اقلام منتخب در مقایسه با روند تغییرات آن با حدود مطلوب، هشدار و بحرانی قیمتها نشان می دهد در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، متوسط قیمت حدود ۸۷.۵ درصد اقلام منتخب شامل برنج ایرانی درجه یک، برنج خارجی درجه یک، مرغ ماشینی، شیر پاستوریزه، ماست پاستوریزه، پنیر ایرانی پاستوریزه، تخم مرغ ماشینی، کره پاستوریزه، روغن مایع، موز، پرتقال، سیب، خیار، گوجه فرنگی، سیب زمینی، لوبیا چیتی، عدس، قند، شکر، رب گوجه فرنگی و چای خارجی بسته ای فراتر از حد بحرانی قیمتها و متوسط قیمت اقلام خوراکی مانند گوشت گوسفند، گوشت گاو یا گوساله و پیاز نیز در محدوده هشدار قرار دارند./ ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 24318

  • ناشناس

    دولت که فقط چهارقلم جنس راگران کرده ،احتمالاگرانی چهارهزارقلم دیگرکارموسادوسیاوضدانقلاب است. توجه نکنیدوصبورباشید.

  • ناشناس

    مردم نباید هر کالایی که گرون میشه رو نخرن تا رو دست شرکت دارها ومغازه دارها بمونه تا مجبور بشن ارزونش کنن یا علی

  • ناشناس

    سلام.
    من کشاورزی و دامداری داشتم. یک تولید کننده بودم. حدود ده خانوار از این روش زندگی و کسب درامد داشتبم. بر اثر خشکسالی کسب کارمان نابود شد.ناچار به شهر مهاجرت کردیم. حالا بعنوان یک کارگر ساده در هفته ای یک روز یا دو روز میرم سرکار.روزمزد کار میکنم. روزی ۲۰۰هزار تومان مزدمه. نصف عمرم هم صرف کشاورزی و... کردم که بماند. امروز رفتم خرید برای خونه. نیم کیلو کره وارداتی ۸۳هزارتومان.چون روغن گیر نیاوردم
    ۱۰عددتخمرغ۲۵هزارتومان.
    ۲کیلو ماست ۴۳هزارتومان.
    ۱۰فرص نان ۱۰هزارتومان.
    ۲۷ماه هم تو زمان جنگ خدمت کردم.
    اینم از اخرو عاقبت منه بیچاره.که تو خرجی زن وبچه ام مانده ام.

  • ناشناس

    درادامه مطلبم مخواستم. ببینم ایا این مسوولین ما خبراز وضع مردم بیچاره و امثال من دارن یانه؟ نه اینا که خودشون نمیرن خرید کنن.کاری هم ندارن که چه بر سر مردم میاد.بودجه مملکت زیر دستشونه. هر طوری دلشون بخاد. بریزو بپاش میکنن. من و امثال منم هرچقدر دلمون میخاد.بنویسیم. کو گوش شنوا. هی داد...

  • لادن

    چرا میگید روغن 23 درصد گرون شده روغن میخریدم 23 تومن شده 110 تومن ریاضی بلد نیستید 500 درصد گرون شده یعنی 5 برابر!

ارسال نظر