رب گوجه فرنگی کمیاب شد | گرانی در پیش است

بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که پس از کمیاب شدن روغن حال نوبت به رب گوجه رسیده است و همسو با کمیاب شدن آن زمزمه‌هایی در خصوص افزایش قیمت این محصول به گوش می‌رسد.

رب گوجه فرنگی کمیاب شد | گرانی در پیش است

جدیدترین ماده غذایی که گرانی‌اش در راه است.مشاهدات میدانی حاکی از آن است که رب گوجه شرکتی در سوپرمارکت‌های برخی از مناطق پایتخت کمیاب شده است و شرکت‌های توزیع کننده این محصول در روزهای گذشته از توزیع رب گوجه به سوپرمارکت‌ها امتناع کرده‌اند و در این بین زمزمه‌ها حاکی از افزایش قیمت ۲۰ درصدی این محصول در روزهای آینده است.

مشاهدات میدانی حاکی از آن است که رب گوجه شرکتی در سوپرمارکت‌های برخی از مناطق پایتخت کمیاب شده است و شرکت‌های توزیع کننده این محصول در روزهای گذشته از توزیع رب گوجه به سوپرمارکت‌ها امتناع کرده‌اند و در این بین زمزمه‌ها حاکی از افزایش قیمت ۲۰ درصدی این محصول در روزهای آینده است.

جدیدترین ماده غذایی که گرانی‌اش در راه است

رب گوجه فرنگی در حالی کمیاب شده است و خبر از گرانی آن می‌آید که مسئولان دولتی می گویند به جزء ۴ قلم کالای اساسی، قیمت سایر محصولات افزایشی نخواهد داشت.

در این مورد قاسمعلی حسنی، دبیر اتحادیه بنکداران موادغذایی نیز اظهار داشت: علی رغم موجود بودن مواد اولیه، کارخانه‌های تولیدکننده رب گوجه فرنگی عرضه آن را محدود کرده‌اند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر هیچ کمبودی در زمینه تامین مواد اولیه تولید رب گوجه فرنگی وجود ندارد و فصل گوجه‌فرنگی نیز هست، اما به نظر می‌رسد کارخانه‌های تولیدکننده رب از اقدام سایر کارخانه‌ها در ماه‌های قبل الگوبرداری کرده‌اند و رب گوجه فرنگی توزیع نمی‌کنند.

گفتنی است که کمیاب شدن و گران شدن رب گوجه در آستانه فصل تابستان در حال وقوع است؛ در حال حاضر هر کیلوگرم گوجه فرنگی در بازار ۱۵ هزار تومان قیمت خورده است.

تقاضا برای تهیه رب گوجه خانگی بالا رفت

در حالی که میانگین قیمت هر کیلوگرم رب گوجه شرکتی به ۷۵ هزار تومان رسیده است تقاضا برای خرید گوجه و تهیه رب گوجه خانگی در روزهای اخیر افزایش یافته است.

بررسی های میدانی حاکی از آن است که هر کیلوگرم رب گوجه خانگی در بازار ۶۵ هزار تومان قیمت دارد که به گفته تهیه کنندگان رب گوجه خانگی قیمت این محصول نیز در حال افزایش است و شاید در روزهای اخیر شاهد رشد دوبرابری قیمت این محصول باشیم.

عوارض صادرات گوجه فرنگی افزایش یافت

ابلاغیه اخیر دفتر صادرات گمرک به گمرک‌های اجرایی نشان می‌دهد که عوارض صادرات گوجه فرنگی افزایش یافته است. بر این اساس اعلام شده است که این ابلاغیه به پیوست نامه وزیر جهاد کشاورزی در خصوص وضع عوارض بر صادرات گوجه فرنگی به ازای هر کیلو ۶۰۰۰ تومان، جهت اجرا از تاریخ ابلاغ این نامه(دوم خرداد ۱۴۰۱) ، با رعایت کلیه قوانین و مقررات و ضوابط جاری سال ارسال شده است.

به گفته مسئولین از آنجا که قیمت گوجه‌های ربی و به تبع آن رب گوجه فرنگی بالا رفته، برای مدیریت بازار داخلی این عوارض تعیین شده است.

چرا تولیدکنندگان به دنبال افزایش قیمت رب هستند؟

ظاهراً کارخانه می‌خواهند به هر ریسمانی چنگ بزنند تا قیمت رب را افزایش دهند. این روزها دیگر انبارکردن کالا توسط تولیدکنندگان یک رسم است که به آن پایبندی شدید پیدا کرده‌اند. شاید روزی تنها خودروسازان بودند که با این ترفند اقدام به گران‌کردن محصول خود می‌کردند. اما حالا تولیدکنندگان مواد غذایی از آن‌ها پیشی گرفته‌اند. یک روز نوبت تولیدکنندگان ماکارونی و روغن بود، امروز هم نوبت به کارخانه‌های تولید رب گوجه فرنگی رسید.

البته در این بین کارخانه‌داران بیشتر به وضع عوارض ۶۰۰۰ تومانی برای صادرات گوجه اشاره می‌کنند که ممکن است این بازار را دستخوش تحول کند. از سوی دیگر، مسئولان این اقدام را در راستای مدیریت بازار داخلی و جلوگیری از افزایش قیمت رب می‌دانند.

رب گوجه دیگر کالای تحمیلی نیست

دبیر اتحادیه بنکداران موادغذایی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: رب گوجه فرنگی تا همین یک ماه گذشته جزو یکی از کالاهای اجباری و تحمیلی تولیدکنندگان روغن به بنکداران بود. برای مثال بنکداران در کنار ۱۰۰ کارتن روغن باید ۲۰ کارتن رب گوجه فرنگی و یا تن ماهی می‌گرفتند.

قاسمعلی حسنی توضیح داد: از یک ماه گذشته به این طرف، رب گوجه فرنگی از حالت تحمیلی خارج شد. در این شرایط توزیع محدود محصول از سمت کارخانجات تولیدی یک نوع بازار بالقوه‌ را ایجاد کرد. از سوی دیگر، مصرف‌کنندگان با خریدهای بیش از نیاز، تب بازار و احتمال افزایش قیمت رب گوجه فرنگی را بالا بردند.

او معتقد است که تولیدکنندگان با عرضه محدود به دنبال افزایش قیمت رب گوجه فرنگی هستند. هر چند افزایش هزینه تمام‌شده تولید در این موضوع بی‌تاثیر نست.

وی اعلام کرد: تولیدکنندگان رب گوجه فرنگی به دنبال چانه‌زنی با سازمان حمایت برای بالابردن قیمت رب هستند.

حسنی ضمن اعلام اینکه ایران یکی از کشورهای مطرح صادرکننده رب گوجه فرنگی به منطقه اورسیاست و بیش از دو برابر و نیم مصرف داخلی تولید دارد، خاطرنشان کرد: اما تولیدکنندگان اعتقاد دارند که افزایش هزینه حاصل از تولید، باید در قیمت‌ها لحاظ شود.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 23946

  • ناشناس

    گرونی دیگه یه امر طبیعی شده. خبر تازه ای نیس. فرزند آوری درمون درده دادا بیار تا اونم بدبخت شه

  • ایرانی

    تا زمانی این رسانها است همین اش همین کاسه کیی دونبال روب می.گرده شماها هستین که تیر روزنامتونو پور ‌کنید

ارسال نظر