بازارها محتاط و منتظر 16 خرداد | پایان تعطیلات چه خبر است؟

اخبار مذاکرات هسته‌ای در هفته جاری، بازارها را تحت تاثیر قرار داد. اما همچنان برخی از بازارها و سرمایه‌گذاران محتاطانه عمل می‌کنند و به نظر می‌رسد که منتظر پایان تعطیلات و رسیدن ۱۶ خرداد ماه هستند. اما در این روز چه خبر است؟

بازارها محتاط  و منتظر  16 خرداد | پایان تعطیلات چه خبر است؟

اخبار مذاکرات هسته‌ای در هفته جاری، بازارها را تحت تاثیر قرار داد. اما همچنان برخی از بازارها و سرمایه‌گذاران محتاطانه عمل می‌کنند و به نظر می‌رسد که منتظر پایان تعطیلات و رسیدن ۱۶ خرداد ماه هستند. اما در این روز چه خبر است؟

تجارت نیوز نوشت : ۱۶ خرداد ماه نشست شورای حکام برگزار می‌شود و گویا قرار است آژانس انرژی اتمی، گزارش جدید خود در خصوص ایران را در این نشست ارائه بدهد. گزارشی که برخی آن را گزارشی منفی برای ایران می‌دانند.

بازارها از ابتدای هفته جاری روند صعودی به خود گرفته‌اند. قیمت دلار در بازار آزاد در نوسان بود و قیمت دلار صرافی ملی هم به ۲۶ هزار تومان رسید و وارد کانال جدیدی شد.

قیمت طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده و قیمت سکه تمام هم وارد محدوده ۱۵ میلیون تومانی شد. اما مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که برخی از معامله‌گران همچنان دست به عصا و محتاطانه عمل می‌کنند.

گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد معامله‌گران همچنان به ثبات قیمت سکه در بازار امید ندارند و درباره خرید طلا و سکه محتاطانه عمل می‌کنند.

در بازار ارز هم اگرچه روند قیمت‌ها صعودی بوده اما معاملات دلار کاهش پیدا کرده است. در بازار مسکن هم بسیاری از خریداران و فروشندگان همچنان منتظر نتایج برجام و برنامه اقتصادی دولت هستند.

به نظر می‌رسد که بازارها در انتظار خروجی جلسه شورای حکام و گزارش آژانس هستند. گزارشی که برخی می‌گویند می‌تواند منجر به صدور قطعنامه جدید علیه ایران شود. به خصوص که اخبار چندان امیدوارکننده‌ای از ادامه مذاکرات به گوش نمی‌رسد.

در نشست شورای حکام چه خبر است؟

دو دیدگاه درباره نشست پیش روی شورای حکام وجود دارد. برخی معتقدند ممکن است گزارش آژانس به صدور قطعنامه ضد ایرانی در این نشست منجر شود که این خبری نگران‌کننده برای بازارهاست.

اما عده دیگری می‌گویند شرایط انرژی و قیمت بالای نفت فعلا مانع اقدام جدید این شورا علیه ایران است. چراکه جنگ روسیه و اوکراین و تحریم انرژی روسیه تبعات منفی خود را با بازار انرژی جهان گذاشته و فعلا کسی خواستار تنش جدید در بازار انرژی نیست.

نشست جدید شورای حکام در فاصله ۱۶ تا ۲۰ خرداد ماه در مقر این نهاد بین‌المللی در وین برگزار می‌شود. فارس در گزارشی خبر داد «در این نشست بحث خاصی در مورد ایران مطرح نخواهد شد و موضوع حادثه فوکوشیما یکی از بندهای دستور کار این جلسه است.»

اما ایرنا به نقل از رویترز خبر داد که «مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است روز ششم ژوئن (۱۶ خرداد) به شورای حکام درباره چگونگی پیشرفت مذاکرات درخصوص موضوعات حل نشده با ایران گزارش دهد.

آن هم گزارشی که به نظر می‌رسد چندان به نفع ایران نیست و مدیر کل آژانس گفته توافق را سخت می‌کند.

گزارش آژانش چه می‌گوید؟

هنوز گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر نشده است. اما گفته می‌شود بخس‌هایی از این گزارش به بیرون درز کرده است.

به گزارش دیگر رسانه‌ها، گزارش فصلی جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاکی است ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران به ۱۸ برابر بیشتر از حد مجاز تعیین شده در برجام رسیده و ایران ۴۲ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد انباشت کرده که نسبت به سه ماه پیش ۳۰ درصد افزایش یافته است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده که در چند ماه گذشته توانستیم آثار اورانیوم غنی شده را در مکان‌هایی شناسایی کنیم که ایران هرگز به‌عنوان مکان‌هایی که هر گونه فعالیتی در آنها صورت گرفته، اعلام نکرده است. رافائل گروسی گفته کار دشوار شده است.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 23644

ارسال نظر