هر آنچه باید درباره پراید 131 بدانید

با این‌که پراید 131 خودرویی شناخته‌ شده در بازار است اما کماکان برخی از افراد به جزئیات ویژگی‌های این خودرو مسلط نیستند.

هر آنچه باید درباره پراید 131 بدانید

پراید ۱۳۱ یکی خودروهایی است که این روزها بازار خرید وفروش پررونقی را تجربه می‌کند و امکان خرید آن در پلت‌فرم خرید و فروش خودرو همراه مکانیک نیز فراهم است. 

در این مطلب به سراغ بررسی مواردی رفته‌ایم که لازم است درباره پراید ۱۳۱ سایپا بدانید و در واقع راهنمای خرید پراید دست دوم را ارائه کرده‌ایم. اگر شما هم قصد خرید یک خودرو ارزان‌قیمت روزمره را دارید، در ادامه با ما همراه باشید.

پراید ۱۳۱ در واقع نسخه بهسازی شده پراید صبا است و در ظاهر تفاوت چندانی با پدر خود ندارد اما از جمله بهبودهای آن نسبت به نسخه قدیمی باید به موارد زیر اشاره کنیم:

-داشبورد و صندلی‌های جدید

-تقویت‌شدن قسمت‌هایی از بدنه و شاسی به‌منظور افزایش ایمنی در تصادفات

-اضافه‌شدن چراغ مه‌شکن عقب

-استانداردشدن آپشن‌های فرمان هیدرولیک، ترمز ABS و ایربگ (در چند سال آخر تولید)

-گرافیک جدید چراغ‌های جلو و عقب

-اضافه‌شدن قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو از داخل کابین.

پراید ۱۳۱ حدفاصل سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ در ۶ تیپ مختلف روی خط تولید سایپا رفت که همه این تیپ‌ها ویژگی‌های فنی و ظاهری یکسانی دارند و تفاوت آن‌ها در یکسری آپشن‌ها است. البته تنوع تیپ‌های این خودرو در سال‌های پایانی تولید کاهش پیدا کرد و تنها فول‌ترین تیپ یعنی پراید ۱۳۱ SE روی خط تولید باقی ماند.

ویژگی‌های هریک از تیپ‌های پراید ۱۳۱ را می‌توانید به‌صورت مختصر و مفید در جدول زیر مشاهده کنید:

پراید 131

پراید 131 اصولاً خودرو کم‌استهلاک و کم‌دردسری است و بسیاری از خرابی‌های فنی آن با هزینه نه‌چندان بالایی قابل رفع هستند. با این وجود اگر قصد خرید پراید 131 سایپا در نسخه کارکرده را دارید؛ حتماً با خودرو رانندگی کنید و چک کنید که دنده‌های آن نرم و بدون سروصدا جا بروند. چرا که گیربکس این خودرو معمولاً در کارکردهای بالا به مشکل می‌خورد و می‌تواند هزینه‌های زیادی را روی دستتان بگذارد.

برای بررسی وضعیت صفحه کلاچ هم در یک مسیر سربالایی به خودرو گاز بدهید، اگر خودرو گاز هرز خورد و شتاب نگرفت، نشانه‌ای از خرابی صفحه کلاچ است. نکته دیگری هم که در این بخش باید به آن توجه کنید، چراغ چک پراید 131 است. اگر چراغ چک روشن بود حتماً از مکانیک یا کارشناس بخواهید که خطاهای موجود را با دستگاه بررسی و علت روشن‌بودن این چراغ را مشخص کنید. چرا که روشن‌شدن این چراغ در برخی موارد می‌تواند نشانه بروز مشکل فنی جدی باشد.

در مورد سلامت بدنه پراید 131 دست دوم نیازی نیست خیلی برای خط‌وخش‌ها و حتی رنگ‌خوردگی‌های جزئی وسواس به خرج دهید اما یکسری جاهای پنهان مثل شاسی، پشت گلگیرها و پشت سپرها را حتماً از نظر ضربه‌خوردگی یا وجود پوسیدگی بررسی کنید و ترجیحاً به کارشناس نشان دهید. چرا که ضربه‌خوردگی و پوسیدگی شاسی علاوه بر افت قیمت زیادی که برای خودرو ایجاد می‌کند، روی ایمنی آن هم تأثیر منفی دارد.

پراید 131 با توجه به نکاتی مثل قیمت پایین، مصرف سوخت و استهلاک اندک، فضای کابین قابل‌قبول و تعمیرات آسان گزینه بسیار مناسبی برای خرید در شرایط فعلی بازار محسوب می‌شود. اما برای خرید این خودرو هم بایستی دقت لازم را به خرج داد و در اصطلاح، بی‌گدار به آب نزد./ ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 23529

ارسال نظر