جزئیات قانون مالیاتی جدید | مالیات بر سپرده بانکی شامل چه کسانی می‌شود؟

سپرده‌های بانکی معمولاً به عنوان مقصد اصلی سرمایه‌گذاران سنتی برای کسب سود بدون ریسک و تضمینی شناخته می‌شوند.

جزئیات قانون مالیاتی جدید | مالیات بر سپرده بانکی شامل چه کسانی می‌شود؟

خبر اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی شرکت‌ها موضوع داغ این روزهای بازار است که می‌تواند تأثیر زیادی بر وضعیت مالی و سودآوری شرکت‌ها داشته باشد. براساس این قانون از سال جاری سود سپرده‌های بانکی شرکت‌ها مشمول مالیات می‌شود؛ اما عایدی این قانون جدید مالیاتی برای دولت چیست و چه شرکت‌هایی را هدف قرار می‌دهد؟

سپرده‌های بانکی معمولاً به عنوان مقصد اصلی سرمایه‌گذاران سنتی برای کسب سود بدون ریسک و تضمینی شناخته می‌شوند. همین امر باعث شده تا حجم زیادی از نقدینگی موجود در کشور در سپرده‌های بانکی سرمایه‌گذاری شود. همان‌طور که می‌دانید تاکنون سود این سپرده‌ها معاف از پرداخت مالیات بودند؛ اما اصلاح ساختار بودجه دولت و تغییرات قوانین مالیاتی، در نهایت دولت را به فکر اخذ مالیات از این حجم بزرگ نقدینگی انداخت.

هدف اصلی دولت، اخذ مالیات از تمام سپرده‌های بانکی حقیقی و حقوقی بود؛ اما این موضوع می‌توانست، در عمل تبعات اقتصادی زیادی به همراه داشته باشد. در نهایت تصمیم بر آن شد که اخذ مالیات در گام اول تنها بر سپرده‌های بانکی شرکت‌های حقوقی اعمال شود.

بنابراین از این پس سود سپرده‌های بانکی تمام شرکت‌های حقوقی مشمول اخذ مالیات می‌شود و سپرده‌های بانکی افراد حقیقی فعلاً مشمول این قانون نمی‌شوند. هرچند ممکن است در آینده سپرده‌های عموم مردم هم تحت تأثیر قوانین مشابه مالیاتی قرار گیرد!

کدام سپرده‌های بانکی مشمول پرداخت مالیات می‌شوند؟

طبق قانون جدید مالیاتی، در حال حاضر سود تمام سپرده‌های بانکی شرکت‌ها اعم از سپرده‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت، مشمول مالیات می‌شود. در این بین برخی از اشخاص حقوقی مانند صندوق توسعه ملی، صندوق نوآوری و شکوفایی، بیمه مرکزی ایران، شرکت‌های بیمه بازرگانی، صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی ساختمان، صندوق بیمه محصولات کشاورزی، صندوق‌های بازنشستگی و صندوق تأمین خسارت‌های بدنی همچنان می‌توانند از معافیت مالیاتی سپرده‌های بانکی خود بهره‌مند شوند.

در این قانون یک استثنا جذاب هم وجود دارد که به نوعی می‌توان سرمایه‌گذاری در آن را جایگزین سپرده‌های بانکی برای شرکت‌های حقوقی دانست. براساس استعلام سازمان بورس و اوراق بهادار از سازمان امور مالیاتی کشور، سود سپرده‌های بانکی صندوق‌های سرمایه‌گذاری همچنان معاف از مالیات است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری، جایگزین مطمئن سپرده‌های بانکی

از آنجایی که سود سپرده‌های بانکی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشمول مالیات نمی‌شود؛ بنابراین جایگزین مناسب سپرده‌های بانکی شرکت‌ها، صندوق‌های درآمد ثابت بورسی و سبدهای اختصاصی درآمد ثابت هستند. از طریق این گزینه‌های سرمایه‌گذاری، اشخاص حقوقی می‌توانند هم‌زمان هم از مزایای دریافت سود تضمین شده بانکی برخوردار شوند و هم بازدهی بدون ریسک و بیشتر از سود بانکی بدست آورند.

دارایی اصلی این صندوق‌ها و سبدها در سپرده‌های بانکی و اوراق درآمد ثابت بورسی سرمایه‌گذاری می‌شود؛ اما از لحاظ بازدهی، با توجه به مدیریت حرفه‌ای دارایی‌ها و راهکارهایی که مدیران آن‌ها در نظر می‌گیرند، معمولاً می‌توانند سودآوری بیشتری نسبت به سپرده‌های بانکی به همراه داشته باشند.

در ضمن بهتر است بدانید که سود این صندوق‌ها به صورت روزشمار محاسبه می‌شود و از این جهت نسبت به سود ماه‌شمار سپرده‌های بانکی برتری دارند.

شرکت‌های حقوقی در کدام صندوق درآمد ثابت بورسی سرمایه‌گذاری کنند؟

همان‌طور که بیان شد، صندوق‌های درآمد ثابت بورسی، گزینه‌های مطمئنی برای سرمایه‌گذاری و اخذ سود تضمین شده و ثابت هستند. همه این صندوق‌ها مجوزهای لازم برای فعالیت خود را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کرده‌اند؛ بنابراین از لحاظ امنیت سرمایه‌گذاری نیز گزینه مطلوبی برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شوند.

در این بین یکی از بهترین گزینه‌ها در بین صندوق‌های درآمد ثابت بورسی، صندوق دوم اکسیر فارابی است. این صندوق تحت مدیریت شرکت سبدگردان فارابی قرار دارد و برای اطمینان بیشتر سرمایه‌گذاران، دارای ضامن نقدشوندگی است. عمده دارایی این صندوق نیز مانند سایر صندوق‌های درآمد ثابت، در سپرده‌های بانکی و اوراق درآمد ثابت بورسی سرمایه‌گذاری می‌شود.

یکی از نکات مثبت این صندوق ثبات سودآوری و عملکرد مطلوب آن طی سالیان گذشته بوده است. بازدهی این صندوق در سال‌های گذشته عموماً بالاتر از ۲۰ درصد بوده و سود آن نیز به صورت ماهانه به حساب سرمایه‌گذاران واریز می‌شود.

از آنجایی که سود این صندوق به صورت روزشمار محاسبه می‌شود، بهترین گزینه سرمایه‌گذاری برای شرکت‌هایی است که نیاز به گردش ماهانه وجوه خود دارند؛ بنابراین شرکت‌ها می‌توانند بدون محدودیت، اقدام به واریز و برداشت از حساب خود کنند و بدون کسر سود یا اعمال جریمه، سود روزشمار دریافت کنند.

شرکت‌هایی که مبالغ بالایی در سپرده‌های بانکی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، می‌توانید طرح‌های ویژه سبد اختصاصی سبدگردان فارابی را بررسی کنند. سبد درآمد ثابت فارابی با مدیریت حرفه‌ای دارایی شما، می‌تواند سودآوری بالاتری نسبت به سپرده‌های بانکی و حتی صندوق‌های درآمد ثابت بورسی داشته باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهند که میزان بازدهی سبدهای اختصاصی درآمد ثابت فارابی عموماً بالاتر از ۲۵ درصد سالانه بوده است./ مهر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 23191

ارسال نظر