تورم مواد خوراکی رکورد زد + نمودار

تورم نقطه ای خوراکی ها در نقاط شهری روند صعودی داشته و با حذف یارانه 4 هزار و 200 تومانی رشد قیمت کالاهایی نظیر روغن و ماکارونی به رکورد 5 ساله دست پیدا کرده است. بررسی تورم نقطه ای کالاها نیز نشان می دهد همچنان تورم سیب زمینی با 175 درصد بیشترین رشد قیمت را در این بازه ثبت کرده است.

تورم مواد خوراکی رکورد زد + نمودار

تورم نقطه ای خوراکی ها در نقاط شهری روند صعودی داشته و با حذف یارانه ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی رشد قیمت کالاهایی نظیر روغن و ماکارونی به رکورد ۵ ساله دست پیدا کرده است. بررسی تورم نقطه ای کالاها نیز نشان می دهد همچنان تورم سیب زمینی با ۱۷۵ درصد بیشترین رشد قیمت را در این بازه ثبت کرده است.

به گزارش عرشه آنلاین، روند تورم خوراکی ها در دومین ماه سال جاری صعودی بوده و رکوردهای بالایی را ثبت کرده است. در این آمارها در مقایسه ماهانه تورم خوراکی ها مشاهده می شود در مقیاس ماهانه تورم ماکارونی بیشترین رشد را داشته که درسطح ۴۹ درصد بوده و قیمت ۴ کالای خوراکی نیز بیش از دوبرابر در مقایسه با موقعیت مشابه خود در سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

تورم

رکوردزنی های تورم ماهانه خوراکی ها در اردیبهشت 1401

بالاترین تورم را در میان 53 قلم کالای خوراکی بررسی شده در اردیبهشت ماه ماکارونی داشته که معادل با 49 درصد به ثبت رسیده است. رشد قیمت ماکارونی در نتیجه حذف ارز ترجیحی آرد بوده و در نتیجه منجر به رشد بالای قیمت ها در این کالا شد.

بررسی تورم در این کالا نشان می دهد این بیشترین رشد ماهانه قیمت در بازه حداقل 5 ساله بوده است. 

در ادامه مشاهده می شود تورم کالاهای روغن مایع، روغن نباتی جامد و رشته آشی رده های بعدی رکوردهای تورمی را در این ماه ثبت کرده اند.

تورم

تورم روغن مایع برابر با 22.3 درصد بوده که دومین رکورد را در میان کالاهای خوراکی این ماه و بالاترین افزایش قیمت ماهانه را در بازه 5 ساله داشته است.

تورم رشته آشی نیز با افزایش قیمت ماهانه خود در این ماه به رکورد 5 ساله رسید. تورم ماهانه این کالا در اردیبهشت ماه امسال برابر با 15.8 درصد ثبت شده که بیشترین میزان در این مقطع زمانی بوده است.

دلایل افزایش قیمت در این کالاها بیشتر به حذف یارانه 4 هزار و 200 تومانی و رشد قیمت این کالاها در بازار های جهانی بر می گردد. این موضوع موجب شده تا تورم این کالاها در نقطه شهری رکوردهای بی سابقه ای را رقم بزند.

بررسی رشد قیمت ها در مقایسه با موقعیت مشابه خود در سال گذشته نیز نشان می دهد تورم نقطه ای ماکارونی و رشته آشی رکورد 4 ساله ثبت کرده اند.

تورم

تورم نقطه ای صد درصدی در 4 کالای خوراکی

بررسی آمار قیمت کالاهای خوراکی در اردیبهشت ماه نشان می دهد تورم نقطه ای 4 کالا بالاتر از بقیه بوده و فراتر از مرز 100 درصد به ثبت رسیده است.

تورم نقطه ای سیب زمینی، برنج ایرانی درجه یک، رب گوجه فرنگی و گوجه فرنگی به ترتیب برابر با 175.1 درصد، 126.8 درصد ، 108.8 درصد و 102.9 درصد ثبت شد.

روند رشد سالانه برنج ایرانی درجه یک نیز نشان می دهد مسیر افزایش سالانه قیمت این کالا در اردیبهشت ماه امسال به اوج خود در 5 سال اخیر رسیده و هر کیلوگرم آن به طور متوسط 82 هزار تومان به ثبت رسیده است.

در کنار برنج ایرانی 4 کالای دیگر نیز در تورم نقطه ای خود به رکوردهای بی سابقه ای دست پیدا کرده اند.

تورم

تورم بادمجان و کدو در بالاترین سطح 14 ماهه

طبق داده های جمع آوری شده مرکزآمار، در اردیبهشت ماه امسال تورم انار، کشمش پلویی، کدو سبز و بادمجان به رکوردهای بی سابقه ای دست پیدا کرده اند.

تورم بادمجان و کدو به ترتیب معادل با 84 و 87 درصد بوده که بالاترین سطح 14 ماهه را داشته اند. و از سوی دیگر کشمش پلویی و انار نیز به بیشترین سطح خود در این مقطع رسیده اند.

تورم

منبع: اکو ایران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 23093

ارسال نظر