قیمت لاستیک و روغن موتور چقدر گران شد

لاستیک خودرو بین ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش یافت.

قیمت لاستیک  و روغن موتور چقدر گران شد

از روز گذشته اخباری مبنی بر افزایش قیمت لاستیک و انواع تایرها منتشر شد؛ اما امروز مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های لاستیک این خبر را تکذیب کرد. از سوی دیگر، سازمان حمایت به افزایش ۲۵ درصدی قیمت روغن موتور چراغ سبز نشان داد.

از روز گذشته اخباری مبنی بر افزایش قیمت لاستیک در رسانه‌های مختلف منتشر شد. گویا ماجرا به آبان سال ۱۳۹۹ بازمی‌گردد که انجمن صنعت تایر ایران خواستار مجوز برای بالابردن قیمت محصولات تولیدی شد. اما امروز سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان آب پاکی را روی دست تولیدکنندگان ریخت و با بالابردن قیمت‌ها مخالفت کرد.

در سوی دیگر بازار، انجمن پالایشگاه‌داران روغن‌سازی نیز خواستار افزایش قیمت روعن موتور بود. گرچه این انجمن اعداد بالاتری برای قیمت‌های جدید درخواست داد، اما سازمان حمایت امروز با افزایش ۲۵ درصدی قیمت روغن موتور (محصولات روانکار موتوری) موافقت کرد.

ماجرای افزایش قیمت لاستیک چیست؟

اما چرا لاستیک‌سازان مجوز افزایش قیمت نگرفتند؟ سازمان حمایت در همان ابتدای درخواست انجمن صنعت تایر، یعنی آبان ۱۳۹۹، عنوان کرد: هرگونه افزایش قیمت لاستیک برخلاف ضوابط عمومی قیمت‌گذاری مصوب هیات تعیین و تثبیت قیمت‌ها و فاقد وجاهت قانونی است.

ورود سازمان حمایت به این ماجرا هم کارساز نبود. چراکه انجمن صنعت تایر ایران در نهایت در مهر ۱۴۰۰ قیمت لاستیک را بالا برد. این انجمن در این باره توضیح داد: مستندات درخواست افزایش قیمت تایر، حداقل دو ماه پیش برای سازمان حمایت ارسال شد. اما با توجه به اینکه سازمان حمایت موضوع را رسیدگی نکرد، برخلاف میل انجمن، ناچار به افزایش قیمت شدیم.

در آن مقطع مصطفی تنها، سخنگوی انجمن تایر، به ایسنا توضیح داد: با توجه به اینکه اختیار قیمت‌گذاری‌ها به انجمن واگذار شد، ما بیش از این نمی‌توانستیم منتظر سازمان حمایت و در زیان بمانیم.

موج دوم افزایش قیمت لاستیک نیز از ابتدای خرداد کلید خورد. در حالی که قیمت این محصول در لاستیک‌فروشی‌ها روند صعودی دارد، روز گذشته نامه‌ای در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان از دریافت مجوز برای افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی قیمت‌ها داشت. با این حال گویا انتشار این نامه هم هدایت‌شده بود.

افزایش قیمت لاستیک تکذیب شد

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های لاستیک امروز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران موضوع افزایش قیمت لاستیک را تکذیب کرد. بر اساس اعلام محمدرضا آل‌سارا تاکنون مصوبه‌ای مبنی بر افزایش قیمت‌ها ابلاغ نشده است.

با این حال از ابتدای خرداد برخی مغازه‌داران لاستیک‌ها را بالاتر از نرخ‌های مصوب عرضه می‌کنند. انجمن تایر ایران پیش از این اعلام کرد که با توجه به افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل دیگر امکان تولید لاستیک با قیمت‌های فعلی توجیه‌پذیر نیست. این انجمن اعلام کرد حتی اگر سازمان حمایت با افزایش قیمت لاستیک موافقت کند باز هم کارخانه‌ها به سوددهی نمی‌رسند. در این میان برخی از تولیدکنندگان نیز صحبت از ورشکستگی به میان آورده‌اند. به‌عنوان مثال در همین ابتدای سال جاری شاهد تعطیلی کارخانه کیان‌تایر بودیم.

موافقت با افزایش ۲۵ درصدی قیمت روغن موتور

سازمان حمایت گرچه با افزایش قیمت لاستیک مخالفت کرد، اما مجوز بالابردن قیمت روغن موتور را ارائه داد. دلیل این افزایش قیمت، بالارفتن هزینه‌های تولید شامل قیمت لوبکات، نرخ ارز و به تبع آن مواد افزودنی، مواد اولیه وارداتی، مواد بسته‌بندی و سایر هزینه‌ها عنوان شد.

این در حالی است که مرداد سال گذشته تولیدکنندگان روغن موتور قیمت محصولات خود را ۴۱ درصد افزایش دادند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 23017

  • محمود احمدزاده

    بنا براین گزارش قیمت مواد اولیه افزایش یافته ،رئیس جمهور محترم بار هاگفته بودن گرانی رابه تحریم گره نمی‌زنیم و علت گرانی ناکار آمدی است

ارسال نظر