احتمال افزایش نجومی قیمت سیب زمینی

رئیس اتحادیه میوه و تره بار اظهار داشت: اگر تدبیری از سوی وزارت جهاد صورت نگیرد در هفته آینده سیب زمینی بیست درصد افزایش نرخ خواهد داشت.

احتمال افزایش نجومی قیمت سیب زمینی

رئیس اتحادیه میوه و تره بار اظهار داشت: اگر تدبیری از سوی وزارت جهاد صورت نگیرد در هفته آینده سیب زمینی بیست درصد افزایش نرخ خواهد داشت.

به گزارش عرشه آنلاین، مشاهدات و اخبار شنیده شده از قیمت سیب زمینی درجه یک بین ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان و سیب زمینی با کیفیت پایین‌تر با نرخ ۵ تا ۱۰ هزارتومان در میدان میوه وتره بار خبر می دهد که نسبت به هفته گذشته رقم بالاتری را نشان داد.

گسترش نیوز در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر افزایش قیمت سیب زمینی در روزهای آینده به گفت و گو با مصطفی دارایی نژاد، رئیس اتحادیه میوه و تره بار پرداخت.

دارایی نژاد در خصوص وضعیت تولید سیب زمینی در بازار اظهارکرد: باید تا زمان برداشت بار سیب زمینی از اصفهان و بناب در ۲۰ خرداد صبر کرد. درحال‌حاضر تنها برداشت از گرگان خواهیم داشت. میزان تولید سیب زمینی کاهش یافته و سیب زمینی جیرفت تا سه روز دیگر در بازار به پایان می‌رسد. تا ۱۵ خرداد که سیب زمینی اصفهان برداشت شود، تنها از گرگان بار خواهیم داشت.

 

وی در ادامه نرخ سیب زمینی در بازار را اعلام کرد و افزود: امروز در میدان سیب زمینی نو را ۱۳ هزار تومان، سیب زمینی گرگان ۱۲ هزار تومان و سیب زمینی جیرفت که مرغوب تر است نیز ۱۴ هزار تومان فروخته شده است.

به کارخانه های چیپس سیب زمینی ندهید

رئیس اتحادیه میوه و تره بار پیشنهادی را در خصوص کمبود سیب زمینی در میادین میوه و تره بار با وجود شرایط فعلی ارائه کرد و گفت: روزانه ۱۰۰۰ تن بار به کارخانه‌های چیپس و خلال توزیع می‌شود. این کارخانه‌ها موجب افزایش نرخ می‌شوند به دلیل اینکه در داخل می‌توانند گران بفروشند پس تا ۱۵ هزار تومان نیز از زمین سیب زمینی بخرند، باز هم سود می‌کنند. در نتیجه کشاورز بیشتر مایل است سر زمین به کارخانه دار به جای فروش عمده بفروشد. اگر در این ۱۰ روز میزان توزیع شده به کارخانه‌ها به ۲۰۰ تن کاهش یابد و ۸۰۰ تن به بازار عرضه شود شاهد این افزایش نرخ نخواهیم بود.

وی در ادامه افزود: روزانه حدود ۲۰۰ تن سیب زمینی به عراق صادر می‌شود که پیشنهاد ما این است که از این مقدار نیز در این مدت کاسته شود.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار در خصوص این موضوع تصریح کرد: این پیشنهاد را رسانه‌ای کردیم و امروز نیز به جهاد کشاورزی اعلام کردیم. اگر وزارت جهاد ذخیره سیب زمینی دارد که ما مطمئن هستیم که ذخیره‌ای نیست به میدان عرضه کند اما در غیر این صورت نظر کارشناسی را بپذیرد و با پیشنهاد ما موافقت کند.

رئیس اتحادیه میوه و تره همچنین با اشاره به بهم ریختگی بازار بعد از این اتفاق، اظهارکرد: اگر عرضه زیاد نشود نرخ بالا می‌رود. در این مدت برخی دلالان عرضه را کم می‌کنند و دیگر نرخ دست آنها نه دست بارفروش‌ها است. هر چه میدان خالی تر باشد، قیمت‌ها بالا تر می‌رود.

سیب زمینی قوت مردم است

دارایی نژاد با بیان اینکه نیاز تهران به تنهایی حدود ۱۵۰۰ تن است، گفت: در تهران ۲۶۰ میدان زیر نظر شهرداری است که روزانه حداقل باید ۱۰۰۰ تن به آنها بار توزیع شود. دیشب ورودی بار ما به طور کلی در تهران حدود ۷۰۰ تن بود. چگونه می‌توان به غرفه‌ها و سطح شهر این مقدار را رساند؟ این کمبود بازار را نشان می‌دهد. سیب زمینی قوت و نیاز روزانه مردم است. شما می‌توانید به مردم بگویید ۱۰ روز میوه نخرند اما در خصوص سیب زمینی این طور نیست.

وی با پیشنهاد دیگری به تعاونی های روستایی نیز اظهارکرد: بهتر بود تعاونی روستایی‌ها به جای ذخیره پرتقال و سیب، سیب زمینی را ذخیره میکردند تا مردم در این زمان به مشکل نخورند.

گرانی سیب زمینی در راه است؟

رئیس اتحادیه میوه و تره بار با بیان اینکه مشکل تولید سیب زمینی تا ۲۰ خرداد وجود دارد، افزود: به دلایل گفته شده ممکن است اگر تدبیری از سوی وزارت جهاد صورت نگیرد در هفته آینده سیب زمینی بیست درصد افزایش نرخ داشته باشد. زمانی که در میدان نرخ سیب زمینی ۱۸ هزار تومان شود در بازار خرده فروشی تا ۲۵ هزار تومان هم بالا خواهد رفت.

منبع: گسترش نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 22881

ارسال نظر