تصمیم جدید برای تعیین قیمت کالاهای اساسی| قیمت غیر رسمی مرغ و تخم مرغ و لبنیات

در آخرین جلسه قرارگاه امنیت غذایی وزارت جهاد قیمت هر کیلوگرم مرغ ۶۴ هزار تومان و هر شانه تخم مرغ ۹۸ هزار تومان و قیمت خرید شیر خام ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان تعیین شده است.

تصمیم جدید برای تعیین قیمت کالاهای اساسی| قیمت غیر رسمی مرغ و تخم مرغ و لبنیات

 از سه شنبه شب نامه‌ای در رسانه‌ها دست به دست‌ می‌شود که از افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ تا ۶۴ هزار و ۹۸ هزار تومان حکایت دارد. با این حال محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی، می‌گوید که فعلا نامه‌ای به اصناف و اتحادیه‌ها ابلاغ نشده است.

احمد وحیدی، وزیر کشور، اعلام کرد که قیمت مرغ، تخم مرغ، روغن و لبنیات افزایش می‌یابد. بلافاصله پس از این اظهارات وحیدی اقتصادآنلاین نامه‌ای را منتشر کرد که نشان می‌داد قیمت هر کیلوگرم مرغ ۶۴ هزار تومان و هر شانه تخم مرغ برای مصرف‌کننده ۹۸ هزار تومان تعیین شده است.

این نامه به‌سرعت در رسانه‌ها وشبکه‌های اجتماعی دست به دست‌ شد تا با توجه به قیمت‌های موجود نگرانی جدیدی در جامعه شکل بگیرد. گرچه اقتصادآنلاین، به‌عنوان اولین منبع رسمی انتشار نامه، درنهایت ناچار به حذف این خبر و نامه شد، اما برخی روزنامه‌ها هم امروز جدول زیر را منتشر کردند تا شائبه پرواز قیمت مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن قوت بگیرد.

اقتصاد آنلاین نوشت : در آخرین جلسه قرارگاه امنیت غذایی وزارت جهاد قیمت هر کیلوگرم مرغ ۶۴ هزار تومان و هر شانه تخم مرغ ۹۸ هزار تومان و قیمت خرید شیر خام ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان تعیین شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛در آخرین جلسه قرارگاه امنیت غذایی جهاد کشاورزی که با حضور نمایندگان اصناف تشکیل شده است، قیمت هر کیلوگرم مرغ برای مصرف کننده به ۶۴ هزار تومان، قیمت هر شانه تخم مرغ ۳۰ عددی برای مصرف کننده به ۹۸ هزار تومان، قیمت روغن ۸۱۰ گرمی برای مصرف کننده ۶۹ هزار و ۸۰۰ تومان، روغن جامد جلب ۴.۵ کیلوگرمی به ۴۰۰ هزار تومان و روغن جامد حال ۱۶ کیلوگرمی به یک‌ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

همچنین قیمت خرید هر کیلوگرم شیر خام از دامداران به ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان می رسد.

در محصولات لبنی نیز قیمت شیر پاستوریزه ۱.۵ درصد چربی یک لیتری ۱۹ هزار تومان، شیر پاستوریزه ۲ درصد نیم چرب بطری یک لیتری به ۲۰ هزار تومان، شیر پاستوریزه ۳.۲ درصد چربی یا پرچرب به ۲۳ هزار تومان افزایش یافته است.

 

لیت قیمت مرغ و تخم مرغ

سقف قیمت‌ها  اعلام می‌شود

در جلسه ستاد تنظیم بازار مقرر شد سقف قیمت های چهار کالای اساسی با زنجیره مرتبط، با پیشنهاد سازمان حمایت و تایید ستاد تنظیم بازار، توسط اتحادیه ها و اصناف از فردا اعلام شود.

به گزارش عرشه آنلاین، جلسه ستاد تنظیم بازار به ریاست محمد مخبر برگزار شد.

در این جلسه مقرر شد براساس توافقات انجام شده رقم واریزی یارانه ها به مردم برای ماه اول آزاد و سقف قیمت های چهار کالای اساسی با زنجیره مرتبط، با پیشنهاد سازمان حمایت و تایید ستاد تنظیم بازار ، توسط اتحادیه ها و اصناف از فردا اعلام شود.

در این جلسه که با محوریت «مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها» برگزار شد، درخصوص تغییر قیمت های اقلام مرتبط با اصلاح قیمت های ۴ قلم کالای اساسی که در طرح توزیع عادلانه یارانه ها متناسب سازی می شوند، بحث و تصمیم گیری شد.

 

قیمت جدید مرغ و تخم‌مرغ بعد از خبر گرانی

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد مرغ و تخم مرغ هنوز با قیمت‌های قبلی عرضه می‌شوند. چنان‌که هر شانه تخم مرغ در نقاط مختلف پایتخت بین ۳۵ هزار تا ۴۰ هزار تومان عرضه می‌شود. مرغ نیز در هر کیلوگرم نهایتاً ۳۱ هزار تومان قیمت دارد.

اما برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که وزارت صمت و کشاورزی طی روزهای اخیر بر سر افزایش قیمت‌ها به توافق رسیده‌اند. شاید نرخ‌های درج‌شده در نامه مذکور تا حدودی عجیب به نظر برسند، اما تا کنون این قیمت‌ها تکذیب هم نشده‌اند.

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی، گرچه تلویحاً افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ را تائید کرد، اما این را هم گفت که تا صبح چهارشنبه، ۲۱ اردیبهشت، نامه‌ای به آن‌ها ابلاغ نشده است.

محمد یوسفی اظهار کرد: با توجه به افزایش ۵۷ درصدی دستمزد کارگران، بالارفتن هزینه‌های حمل‌ونقل و نوسان قیمت ارز طبیعی است که نرخ مرغ و تخم‌مرغ هم صعودی شود. این موضوعی است که شب گذشته وزیر کشور هم به آن اشاره کرد.

او افزود: گرچه دولت مدام می‌گوید اجازه افزایش قیمت‌ها را نمی‌دهد، اما در سال جدید شاهد بالارفتن قیمت نهاده‌های تولید بودیم. مرغ‌دار که نمی‌تواند از جیب هزینه کند و با زیان به فعالیت خود ادامه دهد. زمانی که نرخ نهاده و هزینه تولید افزایش می‌یابد، نمی‌توان انتظار داشت که قیمت مرغ تغییری نکند.

یوسفی درباره قیمت‌های درج‌شده در نامه اخیر توضیح داد: این قیمت‌ها شایعه هستند. حداقل ما تا کنون چنین نامه و جدولی ندیده‌ایم؛ اما احتمالا به‌زودی شاهد نوسان در بازار مرغ در بازار باشیم.

روز گذشته نیز فرزاد طلاکش، دبیر کانون سراسری مرغ تخم‌گذار اعلام کرد که هر کیلوگرم تخم مرغ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود. با توجه به حجم تولید بعید است که طی هفته‌ها و ماه‌های آینده تغییری در قیمت ایجاد شود./ تجارت نیوز

منبع: اقتصاد آنلاین

دیگر رسانه ها

کدخبر: 20290

  • علی محمدی

    کالا های اساسی مثل، گوشت، مرغ، لبنیات، روغن، چون جزو مصارف روزمره هستند خط قرمز ملت است باید دولت کسری بودجه را از سایر راه حلها جستجو کند تا فشار به قشر آسیب پذیر نرسد چراکه همین قشرد آسیب پذیر دنبال ارمانهای نظام هستند وقشر مرفح جامعه عین خیالشان نیست ، مرغ بشه ۱۰۰ هزار تومان باز میخرد و میخورد و ایت برای نظام سم است.

  • Nn

    چیکار دارید میکنید

ارسال نظر