بررسی افزایش و ترمیم حقوق و دستمزد کارگران

در جلسه شورای عالی کار دستمزد و تبدیل بن خوار و بار یا اقلام مصرفی کارگران از نقدی به غیر نقدی مورد بررسی قرار گرفت.

بررسی افزایش و ترمیم حقوق و دستمزد کارگران
 عبدالملکی جزییات اولین جلسه شورای عالی کار در دولت سیزدهم را تشریح کرد.

به گزارش  عرشه آنلاین ، عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اولین جلسه‌ی شورای عالی کار در دولت سیزدهم گفت: نمایندگان دولت در جلسات گذشته‌ی هیات دولت تعیین شدند که وزیر صنعت، معدن و تجارت و یکی از کارشناسان خبره‌ی این حوزه آقای دوستعلی هستند برای عضویت در شورای عالی کار انتخاب شدند.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به این‌که شورای عالی کار ۳ جانبه است بیان کرد: دولت، نمایندگان کارگری و نمایندگان کارفرمایی قرار است که به موضوعات جامعه کار و تولید بپردازند و ما این وعده را دادیم که به صورت ماهانه این جلسه برگزار شود و موضوعات روز جریان تولید و مسائل کارگران و کارفرمایان بررسی و بحث شود.

عبدالملکی با بیان این‌که ما به عنوان دولت تلاش می‌کنیم به هر دو گروه خدمات‌رسانی کنیم اظهار کرد: در این جلسه دو سیاست اساسی و اصلی را در دولت سیزدهم پیگیری می‌کنیم که سیاست اول افزایش سود‌آوری تولید و مقابله با سودآوری فعالیت‌های غیر مولد است منظور ما از تولید صرفا صنعت نیست، چون تولید در کشاورزی، صنعت و خدمات است.

وی افزود: اگر سودآوری در بخش تولید افزایش پیدا کند به صورت خودکار رفاه همه افزایش پیدا می‌کند و کارگران می‌توانند درآمد دیگری داشته باشند افزایش تولید باعث کنترل تورم خواهد شد و کارفرمایان هم سود بیش‌تری خواهند داشت.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: دومین سیاستی که پیگیری می‌کنیم مسئله‌ی احقاق حقوق کارگران و توجه به حقوق جامعه کارگران است که اصل کار را انجام می‌دهند در ادبیات اقتصاد اسلامی هم بیش‌ترین ارزش افزوده و بیش‌ترین سهم برای جریان کار و کارگری در نظر گرفته شده است.

عبدالملکی بیان کرد: در این جلسه ۵ دستور را مطرح کردیم و مورد بحث و بررسی قرار گرفت موضوعاتی در ارتباط با غیر نقدی شدن بن کارگری مطرح شد که البته به تصویب نرسید و همچنان بن کارگری به صورت نقدی پرداخت خواهد شد.

 بن کارگری نقدی باقی ماند

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران نیز گفت:در جلسه شورای عالی کار دستمزد و تبدیل بن خوار و بار یا اقلام مصرفی کارگران از نقدی به غیر نقدی مورد بررسی قرار گرفت.

هادی ابوی دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور، درباره مصوبات اولین نشست شورای عالی کار گفت: ۲ مورد از مباحثی که در جلسه مطرح شد به وضعیت معیشتی کارگران کشور مربوط بود که ترمیم دستمزد و تبدیل بن خوار و بار یا اقلام مصرفی کارگران از نقدی به غیر نقدی بود.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور با بیان این که با تبدیل بن خوار و بار نقدی به غیر نقدی مخالفت شد اظهار کرد: دلیل این مخالفت این بود که پیشنهاد دهنده صندوق کارآفرینی امید بود و نفعی برای کارگران نداشت اگر دولت وارد عمل شود و سهم خود را از طریق تامین کالا‌های اساسی کارگران پرداخت کند کارگران هم با بن اقلام مصرفی غیر نقدی موافق خواهند بود.

ابوی ادامه داد: اگر دولت وارد عمل شود کارگران حاضر هستند ۶۰۰ هزار تومان بن کارگری را را واریز کنند و در عوض آن کالا دریافت کنند که این کار هم در کاهش نرخ تورم نقش دارد و هم به سفره‌ی کارگران مقداری رنگین خواهد شد که نیت و برنامه‌ی پیشنهاد دهنده فقط این بود که این وجه در صندوق کارآفرینی امید واریز شود و آن‌ها بر این اساس به کارگران کارت اعتباری و کارت خرید بدهند که به نوعی این کار اختیار را از کارگر سلب می‌کرد و با آن مخالفت شد.

وی با اشاره به این‌که پیشنهاد دیگر این صندوق ارائه تسهیلات بود افزود: تسهیلات پیشنهادی سود بالایی داشت به همین دلیل موضوع غیرنقدی شدن اقلام مصرفی کارگران رد شد.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور تصریح کرد: درباره وضع معیشتی کارگران و افزایش قدرت خرید آن‌ها صحبت شد و دغدغه‌های کارگران را مطرح کردیم و در این جلسه حرف‌های جامعه کارگری شنیده شد و قرار بر این شد راهکار‌هایی برای رفع مشکلات کارگران پیدا شود البته ما به عنوان نماینده کارگران پیشنهاداتی مانند بهره‌مندی از هدفمندی یارانه‌ها، استفاده از اقلام تنظیم بازار و توزیع در سیستم کارگری کشور و تامین مسکن برای کارگران را ارائه کردیم.

ابوی با بیان این که ما راهکار‌های خود را ارائه کردیم، اما هنوز مصوبه‌ای در این زمینه تصویب نشده است گفت: قرار بر این شد در جلسات بعدی در این زمینه تصمیم‌گیری شود یکی از موضوعاتی که بسیار مهم است این بود که از این به بعد تمام دستور جلسه‌ها با ضمایم به نمایندگان ارسال خواهد شد که بدانند در جلسات شورا قرار است درباره چه موضوعی بحث شود و این کار از پیشنهادات فی‌البداهه جلوگیری می‌کند.

وی با بیان این‌که این جلسات به صورت منظم ماهی یک مرتبه روز‌های شنبه برگزار شود اظهار کرد: تشکیلات جلسات نامنظم ما را اجبار می‌کرد تا حرف‌هایمان را در جای دیگری بزنیم و تلنبار شدن درخواست‌ها و مطالبه‌گری کارگران روز به روز افزایش پیدا می‌کرد مشکل‌ساز می‌شد که با برگزاری منظم جلسات این مشکل هم حل خواهد شد.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور ادامه داد: گروه‌های کارگری و کارفرمایی نمایندگان خود را معرفی کردند و کارگروه مزد در هفته‌های آینده کار خود را آغاز می‌کند و جلسه تشکیل می‌دهد اگر این کارگروه به موقع پیشنهادات خود را آماده کند در انتهای سال و اسفند ماه بدون تنش و بدون دردسر منطقی‌تر به دستمزد کارگران که نزدیک به دستمزد واقعی باشد می‌رسیم.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر رسانه ها

کدخبر: 2027

ارسال نظر