خبر مهم و جدید از طرح بنزینی جدید دولت

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد ساکنان جزیره کیش از توزیع بنزین به سرپرست خانوار به جای خودرو، رضایت نسبی دارند.

خبر مهم و جدید از طرح بنزینی جدید دولت

از اواخر آذرماه و اوایل دی ماه سال گذشته بود که زمزمه‌های تغییر نحوه واگذاری سوخت (بنزین) به مردم از خودرو به افراد و اشخاص شنیده می‌شد.

پس از آن در ستاد اقتصادی دولت این طرح مطرح و به تصویب رسید تا ابتدا در کیش و سپس در قشم به صورت پایلوت اجرا شود.

گفته می‌شود حدود ۱۵۰ هزار نفر ساکن کیش و ۱۶۵ هزار نفر ساکن جزیره قشم هستند.

طرح مذکور از ابتدای اسفند ۱۴۰۰ در کیش اجرا شد و به هر کد ملی ۲۰ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی داده شد؛ نرخ بنزین آزاد نیز در این جزیره مانند سایر نقاط کشور ۳ هزار تومان است.

پیش از این گفته شده بود سهمیه هر کیشوند، ۱۵ لیتر بنزین در ماه است که به ۲۰ لیتر افزایش یافت.

جواد اوجی وزیر نفت در این باره با تأکید بر اینکه به هیچ وجه قرار نیست در این طرح نرخ بنزین افزایش یابد، از اختصاص مبلغی معادل ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی به هر فرد ایرانی با کد ملی که به کارت یارانه سرپرست خانوار واریز می‌شود، خبر داد.

به گفته وزیر نفت، دریافت کنندگان می‌توانند آن را استفاده کرده و یا به‌صورت اعتباری از بخش ریالی آن استفاده کنند.

سعید محمد مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد ۲۴ فروردین امسال در خصوص اجرای آزمایشی طرح سهمیه بندی بنزین بر اساس کد ملی نیز تصریح کرد: این طرح با توجه به برنامه ریزی‌ها در جزیره کیش بدون هیچ مشکلی اجرایی شد و نتایج در اختیار دولت قرار گرفت تا در صورت تأیید، در مناطق دیگر انجام شود.

به گفته دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، در جزیره قشم نیز آمادگی کامل برای اجرای طرح بنزین سهمیه‌ای با کد ملی وجود دارد، اما تاکنون ابلاغی در این زمینه نداشته‌ایم.

مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز در این باره گفته است: بنزین کالای حساسی برای عموم مردم به شمار می‌رود و همواره در ویترین یارانه‌هاست که به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر زندگی مردم اثر می‌گذارد.

به گفته شریعتی، میزان بهره‌مندی واقعی به نسبت هزینه‌های خانوار در سوخت، در دهک دهم (ثروتمند) در مقایسه با دهک نخست (اقشار آسیب پذیر) بسیار بالاتر است.

وی خاطرنشان کرد: در پژوهشی که در سال‌های گذشته برای خانوارها در حوزه انرژی انجام شده، میزان بهره‌مندی خانوارها از حامل‌های انرژی و یارانه به دهک‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت که بر اساس آن تقریباً دهک اول که کم درآمدترین دهک است به نسبت دهک دهم ۱۱ برابر کمتر از یارانه انرژی بهره‌مند بوده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس معتقد است: میزان بهره‌مندی واقعی به نسبت هزینه‌های خانوار در سوخت در دهک اول در مقایسه با دهک دهم ۳۳ برابر کمتر است.

بررسی‌های میدانی از سطح جزیره کیش حاکی است این طرح تا حدودی توانسته رضایت کیش‌وندان (ساکنان کیش) را جلب کند.

یک راننده تاکسی  گفت: ما یک خانوار ۴ نفره هستیم و تا پیش از اجرای این طرح، سهمیه ۶۰ لیتر در ماه برای کارت سوخت خودرو ام داشتم؛ اما در حال حاضر سهمیه دریافتی من ۸۰ لیتر است که ۲۰ لیتر بیشتر دریافت می‌کنم

یک فعال اقتصادی و مشاور سرمایه گذاری در کیش نیز با اشاره به تردد خودروهای وارداتی و اکثراً کم مصرف در جزیره کیش تصریح کرد: به نظر نمی‌رسد این طرح بتواند در تابستان‌های دیگر مناطق کشور پاسخگو باشد؛ چون در سایر شهرهای کشور به جز مناطق آزاد که از معافیت گمرکی واردات خودرو استفاده می‌کنند، اکثر مردم از خودروهای تولید داخل بهره می‌برند که پر مصرف هستند و ممکن است سهمیه بنزین یارانه‌ای آنها خصوصاً در ماه‌های گرم سال، به سرعت به اتمام برسد.

یک راننده خودروی شخصی ساکن یکی از روستاهای استان فارس که برای کار در کیش مستقر است گفت: من و تعداد زیادی از رانندگان تاکسی‌های کیش یا رانندگان تاکسی‌های اینترنتی فعال در این جزیره، ساکن دیگر شهرهای هرمزگان یا استان‌های همجوار هستیم که برای کار به این جزیره آمده ایم؛ از آنجایی که تعداد اعضای خانوار ما بیشتر است و بنزین‌های سهمیه‌ای به کد ملی تعلق می‌گیرد نه کد کیش‌وندی، لذا برای ما این طرح به صرفه تر از تخصیص سهمیه سوخت به خودرو است. ضمن اینکه ما چند راننده تاکسی هستیم که با یکدیگر واحد مسکونی اجاره کرده ایم و سبب شده تا در سایر هزینه‌هایمان صرفه جویی پیش بیاید.

یک کارمند شعبه یکی از بانک‌های خصوصی در کیش نیز  گفت: من و همسرم که در یک مرکز درمانی در کیش کار می‌کند، ساکن جزیره هستیم و هر دویمان یک خودروی مجزا داریم ولی تنها ۴۰ لیتر بنزین به ما داده می‌شود که کفاف حتی یک باک یکی از خودروهایمان را نمی‌دهد و تقریباً همه ماه را بنزین آزاد مصرف می‌کنیم.

یک فعال کسب و کار خرد و نماینده یک برند مشهور فست فود در کیش نیز گفت: من یک دستگاه خودروی هیبریدی دارم که البته در برخی مواقع نیز مجبورم برای تردد با خودرو ام، از بنزین به جای برق استفاده کنم؛ با این حال در بیشتر مواقع سهمیه سوختی که با کارتم واریز می‌شود، با توجه به اینکه خانوار ۴ نفری هستیم، کفاف یک ماه را می‌دهد.

این گزارش درپایان حاکی است با بررسی میدانی صورت گرفته از کیشوندان به نظر می‌رسد دولت به هدفش در اعطای سهمیه عادلانه سوخت در مناطق آزاد رسیده است حال باید منتظر ماند تا زمان اجرای این طرح در سراسر کشور برسد./ مهر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 20198

ارسال نظر