خبرهای وزیر کار درباره افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان | جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان و کارگران و زمان پرداخت معوقات

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: معوقات بازنشستگان از ابتدای فروردین ماه لحاظ و در حقوق خردادماه واریز می شود.

خبرهای  وزیر کار درباره افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان | جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان و کارگران و زمان پرداخت معوقات

حجت‌الله عبدالملکی در گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در دیدار با جامعه کارگران نکاتی در خصوص وظایف دولت در توسعه آموزش های فنی و حرفه ای، زمینه سازی فرصت شغلی، تنظیم رابطه کار وامنیت شغلی بیان کردند که راهگشار بود.

وی افزود: تعاریفی در بازار کار در خصوص گروه شاغل، جویای کار و غیر فعال مطرح است، گروه جویای کار شامل افراد بیکار و غیر فعال به افرادی گفته می شود که حاضر نیستند کار کنند که علت آن مسائل فرهنگی، ملاحظات اقتصادی و پایین بودن دستمزدهاست است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در اقتصادهایی که رو به پیشرفت هستند، آمار افرادی که توان کار و جویای کار هستند بالاست که این آمار نرخ بیکاری را بالا می برد.

وی با بیان اینکه یکی از ثمرات افزایش دستمزد، افزایش جمعیت فعال کشور است، گفت: در این شرایط، افراد جویای کار و متقاضی رشد می‌کنند.

عبدالملکی خاطرنشان کرد: مساله آموزش های فنی و حرفه ای مورد تاکید معظم‌له بود که این موضوع را از روزهای آغازین فعالیت در دولت سیزدهم پیگیری کردم که در ۶ ماه نیمه دوم سال گذشته، اتفاق های بزرگی در سازمان فنی و حرفه ای افتاد و امسال نیز برنامه‌های خوبی در دست اجراست.

وی با اشاره به رشد تعداد واحدهای آموزشی جوار کارگاهی گفت: با همکاری واحدهای تولیدی، این کارگاه ها در کنار واحدها شکل می گیرد، بر این اساس در دولت سیزدهم ۶۰۰ واحد جدید جوار کارگاهی راه اندازی شد، این درحالی است که از ۱۳۷۰ تا ۱۴۰۰ در مجموع ۶۰۰ واحد جوار کارگاهی در کشور وجود داشت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: کارفرماییان به شکل گیری واحدهای آموزشی جوار کارگاهی کمک کردند که این امر به افزایش بهره وری نیروی کار می انجامد، ضمن اینکه کارگران به خاطر تخصص و افزایش دستمزد، مایل به این آموزش ها هستند در همین راستا نظام ارزیابی و تشخیص صلاحیت سازمان فنی و حرفه ای ارتقای قابل ملاحظه ای پیدا کرده است، بر این اساس افرادی که گواهی مهارت دریافت می کنند ارزیابی می شوند.

تسهیل در صدور مجوزها

وی از توسعه آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای خبر داد و گفت: در دولت سیزدهم صدور مجوزها از هفت ماه به سه روز رسید که در نیمه نخست سال گذشته ۴۰ تا ۵۰ مجوز صادر شده بود این در حالیست که در نیمه دوم پارسال چهار هزار و ۵۰۰ مجوز صادر شد و یک‌هزار مجوز شروع به کار کردند.

عبدالملکی بیان داشت: آموزش ها اشتغال آفرین است و امیدواریم امسال ۳۰ درصد رشد آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی داشته باشیم تا کارگر ماهر و جویای کار به سادگی در بازار کار جذب شوند.

وی با تاکید بر اینکه ۵۰ درصد بیکاری با ارائه آموزش های مهارتی حل می شود، گفت: یکی از علت های بیکاری به خاطر نداشتن آموزش است، اما در صورتی که نیروی کار یا جویای کار مهارت یاد بگیرد می تواند از فرصت های شغلی بهره ببرد، ضمن اینکه اکنون تعداد زیادی از واحدهای اقتصادی داریم که به نیروی متخصص نیاز دارند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: همچنین برای ارتقای فرهنگ کار، همه ارکان فرهنگی کشور از جمله ائمه جماعات، رسانه ها، دستگاه های فرهنگی و هنرمندان می‌توانند با فرهنگ‌سازی به جذب نیروی کار از نگاه اسلامی کمک کنند.

وی با اشاره به پیش بینی ایجاد یک میلیون اشتغال جدید در سال جدید، گفت: با ارائه آموزش ها، قابل توجهی از نیروی کار جذب می شوند.

عبدالملکی خاطرنشان کرد: همچنین ۳۰ میلیون نفر- ساعت آموزش برای مشاغل دانش بنیان و فناور در نظر گرفته شده است تا ورود افراد به شرکت های دانش بنیان تسهیل شود، در همین زمینه ۴۰۰ شرکت اقتصادی زیر نظر صندوق های وزارت کار فعال هستند که فعالیت های جدید تولیدی را در حوزه دانش بنیان شروع کرده اند.

وی با بیان اینکه افزایش دستمزد ۵۷ درصدی مصوبه شورای عالی کار به لحاظ قانونی لازم الاجراست، گفت: حقوق کارگران سه جز دارد که یک جز ۵۷ درصد افزایش یافته است و درمجموع ۵۳ درصد افزایش دستمزد در سال جاری نسبت به سال گذشته رقم می خورد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در قانون کار شورایی به عنوان شورای عالی کار است که بر اساس اصل سه جانبه گری، ۶ نفر از نمایندگان کارگری و کارفرمایی و چهار نفر نمایندگان دولت در خصوص دستمزد کارگران تصمیم گیری می کنند سال گذشته نمایندگان دو قشر اجماع کردند و وزارت کار مهر تایید بر روی مصوبه دستمزد زد.

وی تاکید کرد: از اول فرودین ماه مصوبه افزایش دستمزد لازم الاجراست و دستگاه های دولتی، بخش خصوصی و واحدهای تولیدی و صنعتی موظف به اجرای آن هستند در این خصوص کارگران نگران نباشند.

عبدالملکی با اشاره به نظریه «کارایی دستمزد» در اقتصاد کلان گفت: بر اساس این نظریه، افزایش دستمزد منجر به افزایش بهره وری و قدرت تولیدی کارگران می شود که به تبع افزایش سودآوری را برای واحدهای اقتصادی به دنبال دارد.

وی افزود: افزایش دستمزد منجر به تعدیل نیرو نمی شود بر اساس آمارها در ۶ هفته اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تعدیل نیروی کار ۳۸ درصد کمتر بوده است ضمن اینکه جذب کارگر نیز خوب بوده است و ده ها هزار نفر مشغول به کار شده اند در همین راستا سازمان تامین اجتماعی آمار بیمه شدگان جدید جامعه کارگری را در آخر اردیبهشت امسال را اعلام می کند.

به گفته وی، کارفرمایان تشنه نیروی کار ماهر هستند اگر کارگری، یک سال در کارگاهی باشد، نیروی متخصص محسوب می شود، کارفرمایان مایل نیستند این نیروی کار را از دست بدهند هر چند هزینه ها بالا رفته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تدوین بسته حمایتی برای کارفرمایان خبر داد و گفت: برای حمایت از بنگاه های اقتصادی، واحدهایی که ضمن تثبیت نیروی کار اقدام به جذب نیروی جدید کنند می توانند از این بسته استفاده کنند

وی افزود: این بسته شامل مجموعه حمایت های مالی، مالیاتی، بیمه ای و آموزشی است که به نوع خود بی سابقه است و در گذشته این نوع بسته حمایتی را نداشته ایم.

عبدالملکی با اشاره به دهک بندی اقشار مختلف جامعه گفت: کار پایگاه رفاه ایرانیان از دولت قبل شروع شده که کاری ارزشمند است و اکنون ۹۵ درصد اطلاعات خانوارها در آن تکمیل شده است اما بخشی از دستگاه ها هنوز اطلاعات را نداده اند که نباید باعث نگرانی مردم باشد.

وی بیان داشت: دهک بندی های محتاطانه است در صورتی که اطلاعاتی نباشد فرض را بر این می گیریم که این فرد هیچ چیز ندارد مگر اینکه حساب بانکی و خودرو و سهام داشته باشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابراز دشت: دهک بندی اولیه در هفدهم اردیبهشت ماه به سازمان هدفمندی ارسال کرده ایم، دائما اطلاعات جدید می رسد انتظار می رود که اعتراضاتی هم در آینده باشیم که در این زمینه سامانه هایی هم در نظر گرفته شده. دهک بندی ها در دور جدید عادلانه و کارآمد تر است.

وی از سامانه های اعتراض به دهک بندی یارانه ها خبر داد و گفت: ۲ نوع اعتراض به یارانه ها در نظر گرفته شده است که اول به خاطر اینکه چرا یارانه بگیر نیستم و دیگری به خاطر دهک بندی هاست. اعتراض به نوع یارانه بگیرها از سوی سامانه هدفمندی یارانه ها و اعتراض به دهک بندی ها در سامانه وزارت کار است که سامانه ها آماده است.

عبدالملکی تاکید کرد: دهک بندی یارانه ها به خاطر مسائل امنیتی غیربرخط است از این رو در زمانی که اعلام می شود اگر کسی معترض باشد می تواند در این سامانه ها ثبت کند که اگر نیاز به اصلاح باشد از این طریق انجام می شود، افراد هنگام دریافت یارانه متوجه دهک بندی خواهند شد.

وی خاطر نشان کرد: امروز جلسه ای با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد تا سازمان هدفمندی یارانه ها سامانه مربوطه را آماده کند.

به گفته وزیر کار، اختصاص یارانه بیشتر به دهک های پایین شاخص های فقر را بهبود و منجر به رسیدگی بیشتر به فقرا می شود.

وی با بیان اینکه بانک های اطلاعاتی مختلفی در دهک های بندی خانوارها دخیل هستند گفت: شبکه بانکی اطلاعات را ارائه کرده است اکنون اطلاعات کامل است ضمن اینکه داده های بانکی به صورت مقطعی می رسد و دهک بندی ها فرایندی دائمی و پویا دارند از این رو نیاز نیست مردم کاری انجام دهند خودکار اطلاعات به روزرسانی می شود.

عبدالملکی گفت: در باره کلیات روش پرداخت و مبلغ دهک بندی ها، در کلان دولت تصمیم گیری می شود و این وزارتخانه در ستاد مربوطه عضو است، وزارت کار مسئولیت مستقیم در دهک بندی، رصد اقتصادی و رسیدگی به اعتراض ها را دارد.

وی با اشاره به اینکه سالی یک بار حقوق بازنشستگی توسط هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی تصویب و به هیات دولت ارسال می شود گفت: این حقوق بر اساس مصوبات شورای عالی کار بوده که هیات مدیره تامین اجتماعی تصویب کرده است و بودجه آن در سازمان تامین اجتماعی دیده شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: امسال افزایش مستمری بازنشستگان به هایت وزیران ارسال شده است که یک جلسه در کمیسیون مطرح شده است و یک جلسه دیگر نیز در کمیسیون مورد بررسی قرار می گیرد و بعد نتیجه بحث در کمیسیون ها به صحن هیات وزیران منتقل و تصمیم گیری می شود. ضمن اینکه دولت موضوعات فوری بسیاری خواهد داشت که تلاش می کنیم تا اردیبهشت ماه این امر محقق شود چرا که دولت نیز پیگیر است.

وی تاکید کرد: معوقات بازنشستگان از ابتدای فروردین ماه لحاظ و در حقوق خردادماه واریز می شود.

عبدالملکی با اشاره به اینکه جامعه بازنشستگی قشر مهم هستند که برای رفاه آنها تلاش می کنیم گفت: بازنشستگان کارگری چهار میلیون نفر و بازنشستگان کشور یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر هستند که اقداماتی برای رفاه بازنشستگان در نظر گرفته شده است، حق بیمه سهم بیمه پرداز برای بیمه تکمیلی که پیش از این ۳۰ درصد بود به ۵۰ درصد رسیده است که سازمان تامین اجتماعی پرداخت می کند.

وی، بهبود شرایط درمانی، افزایش ۴۰ درصدی وام قرض الحسنه، پرداخت وام ازدواج فرزندان بازنشستگان، خرید اقساطی از فروشگاه را از مهمترین اقدامات برای بازنشستگان عنوان کرد.

ساخت سالانه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برای کارگران

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مسکن کارگران گفت: در جلسه هیات دولت بر روی حق مسکن کارگران بررسی می شود همچنین تفاهمنامه با وزارت راه و شهرسازی برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برای کارگران امضا شد از این رو کارگرانی که در سامانه نهضت تولید ملی مسکن ثبت نام کردند، به آنها زمین ها تخصیص داده و ساخت شروع شده است.

وی گفت: سهم کارگران از سالانه یک میلیون واحد مسکونی ۴۰۰ هزار واحد است که زمان تحویل این مسکن ها بر اساس این فرایندهای خاص خود از جمله تخصیص زمین است که نظارت حاکمیتی آن برعهده وزارت راه و شهرسازی است.ضمن اینکه باید ساماندهی شود تا تحویل واحدها نیز صورت می گیرد.

عبدالملکی با تاکید بر روی امنیت شغلی کارگران گفت: یکی از مشکلات جامعه کارگران ساماندهی قراردادهاست که آیت الله رییسی نیز دستور ویژه دادند.

وی گفت: ۳۵ مدل قرارداد کار داریم که بخشی از آن سفید امضا هستند در همین راستا کمیته ای از نمایندگان کارگری و کارفرمایی در وزارت کار تشکیل شد در این کمیته ۲ ماه فرصت دادیم راهکار ارائه کنند که اگر نیاز به مصوبه هیات وزیران یا قانون لایحه یا مصوبه های شورای عالی کار باشد، اقدام کنیم.

وزیر کار بیان داشت: رهبری نیز امروز بر امنیت شغلی کارگران تاکید کردند که قراردادهای کوتاه مدت باید رسیدگی شود این در حالیست که کارفرمایان در مضیغه نباشند، از این رو بحث های قانونی وجود دارد به دنبال راهکار عملیاتی و ضمانت اجرایی هستیم تا این مساله را برطرف کنیم.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 20158

  • ناشناس

    آقا لطفاً. دیگه دروغ نگید خدا شمارو لعنت کنه دوماه هست مارو سر کار گذاشتید بخدا لعنت می‌فرستم به شما من جانباز هستم چرا آخه بگید چرا دروغ .............؟.....

  • منصور

    واقعا در حد یک کارمند روابط عمومی هستی هیچ قدرتی نداری وداری مطالبات قانونی. ا از دولت گدایی می‌کنی یعنی برش نداری قحط الرجال بود

  • جاسم

    وزیر نباید قول بده به بازنشستگان تامین اجتماعی که دراوردبهشت افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی انجام میشه و دوروز به اوردبهشت ماتفاوت واریز برای وزیر که مقام دوم بعد ریسی است رشته حرفشچندبن بارعوض میشه وسرحرفش نماند برای خودوزیر خوب نیست بفهم

  • ناشناس

    من سرپرست خانوار هستم با دو فرزند محصل به خاطر بیماری دیسک گردن زود بازنشسته شدم حقوق من مواجه‌است میباشد در ماه یک میلیون خرج بیماریم میشود و حدود سه میلیون قسط و وام هایی که گرفته ام پرداخت میکنم حال دولت مردان بفرمائید من چگونه با یک میلیون گذران زندگی کنم البته فرزندانم به خاطر مهریه ام بخشیده ام فرزندان تحت سرپرستی خودم می باشد شکر فرموده اید ده درصد افزایش حقوق حال طبق معمول هرسال دو ونیم درصد از حقوقم به خاطر کمتر از سی سال خدمت کرده ام کم میشود حال با این گرانی شدید وتورم من بازنشسته چه خاکی بر سر کنم چرا حقوقمان زیاد نمی کنید

  • رضا

    لعنت به هرچی مدیر و رییس تامین اجتماعیه که با حقوق های نجومی هم چشم دیدن ۲ زار اضافه حقوق بازنشستگان رو ندارند

  • محمدولایی بازنشسته

    آغای وزیر کار :::متناسب سازی باز نشستگان کشوری فقط مانده با اختلاف هفت میلیونی شاغلان :::گویا بی خبری !!!!

  • ج

    سلام لطفا قبل اسفند برنامه ریزی بشه تا در زمان خودش افزایش پیداکنه حکمها هنو ز در سایت نیست بازنشستگان هر روز مشگلات جدیدی دارن رسیدگی بفرمایید

  • Ahmad khorddehbin moghadam

    مگه نه قرار بود با حقوق اردیبهشت پرداخت گردد ؟

  • ایرانی

    تعدیل نیرو بیداد میکنه کدوم ارگان همچین آماری داده؟ لطفا اعلام کنید ما بریم اون مکان‌هایی که نیرو اضافه می‌کنند کار کنیم
    تو شهرکی که مشغول به کار هستم بیش از ۳۰٪ تعدیل نیرو داشته کارخونه های مختلف ... کدوم نیروی متخصص؟ صاحب کار مثل برگ خزان بیرون میریزه و به اونایی که موندن امر میکنه باید ۲ برابر جون بکنید اگه نمیتونی بفرما بیرون!!!! آقای مسئول عزیز هر کس این آمار رو به شما داده بی شک یا شیاد هست یا بیسواد و بی اطلاع
    حقوق بازنشسته ها شده مثل یه جُک هر روز یه دروغ تحویل این بندگان خدا داده میشه
    خیلی راحت بگید کارگر جماعت مهم نبوده و نیست برای شما
    همه این قضیه رو میدونن فقط شمائید که اصرار به برعکس جلوه دادن نظر دارید
    خدا رو خوش نمیاد مگه چقدر عمر میکنه آدم شاه و گدا آخرش باید جواب پس بدن ... خدا رو نمیشه انکار کرد
    متاسفم

  • ناشناس

    با سلام وزیر کار تا به حال هر حرفی در مورد افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی طی این دو ماه زده همش دروغ بوده

  • مستمربگیرم

    خسته نباشی وزیر رفاه و تعاون مدیر مدبر بدرود وخدا قوت

  • ناشناس

    فکر نمیکنید آقای وزیر بجای تمام آسمان ریسمانی که به هم می بافید کمی احترام برای این همه پیرمرد قائل می شدید و هر روز بی برنامه تر از دیروز وعده بدون برنامه ریزی به آنها نمی‌دادید ،،،آخه وزیر واین همه بی برنامه آیی توبره !!

  • رحمان

    سلام خسته نباشید دولت اجازه بدهد بازنشسته های نسبتا جوان درشرکت های بخش خصوصی کارکنم تا چرخش زندگی شأن راحت بچرخه الان بااین وضع گرانی حقوق بازنشستگی زندگی نمی چرخه الان جوان‌های دهه هشتاد به بالا درشرکتهای خصوصی کارنمیکنن ازمدیرمحترم بیمه تقاضا داریم بازرس نفرستند تا زندگی بازنشسته بچرخه

  • ناشناس

    با این گندی که به اقتصاد زدید زیر ۵۰ ملیون یعنی فقر مطلق..

  • بازنشسته تامین اجتماعی

    به من که بازنشسته هستم یارانه نمیدهند لااقل این افزایش حقوقها را اعمال کنید بتونیم با این تورم سنگین زندگی بکنیم.

  • ناشناس

    آقای وزیر لطفاً شعار ندید عمل کنید

  • ناشناس

    کدوم اینا که سر کار هستن‌تخصص دارن اینا پارتی دارن بدون پارتی ول معطلی. هر کس پارتی داره میره سر کار بعد هم یه مدرک الکی سنبل میکنه ارتقا پست و حقوق میگیره برا اینه که کسی رغبت به کار و یادگیری نداره اینجا مملکت فوق دیکتاتوری‌. هر کی وصل هست به سیتسم همه چی داره. حالا کی بترکه این وضع خدا داند

  • ناشناس

    لطفان بگین حقوق بازنشستگان دقیقان چقدر اضافه شده این قدر فلسفه بافی نکنید ممنون

  • بازنشسته

    آقای وزیر خودشو مشتاق مصاحبه می‌داند بجای این اخبار تکراری در هیت دولت توانایی نشان بده و از مصوبه شورای عالی کار دفاع به حق کن آن‌وقت فرصت زیادی است برای مصاحبه های مکرر

  • عصمت کوچکی

    واقعا که مردم بیچاره را اسکول فرض کردیید آقای عبدالملکی
    اول گفتی پایان اردیبهشت الان هی مردم بدبخت بازنشسته ومریض رو سر بتوانید وبگید آخر خرداد
    ببخشید ماهم میگیم عرعر اگر شما مارو هر فرض کردیید

  • علی

    اقای وزیر.ایناکه می فرمایی درست ولی چه ربطی به حقوق مستمریها داره خودت باچهارونیم ملیون میتونی امرارمعاش کنی‌

ارسال نظر