یارانه نقدی حذف می‌شود | کوپن بازمی‌گردد

وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای تامین کالاهای اساسی ابتدا یارانه نقدی اختصاص می‌یابد و در آینده طرح توزیع کالابرگ کالاهای اساسی در دستور قرار می‌گیرد.

یارانه نقدی حذف می‌شود | کوپن بازمی‌گردد

سید جواد ساداتی‌نژاد در نشست علنی امروز، یکشنبه ۱۸ اردیبهشت مجلس شورای اسلامی در مورد اصلاح یارانه‌های کالاهای اساسی با اشاره به لزوم حفظ امنیت غذایی گفت: در شرایط جاری با دو مسئله در دنیا مواجه هستیم افزایش قیمت‌های جهانی در مورد محصولات کشاورزی به ویژه غلات و روغن  و آنچه که پارامترهای مهم امنیت غذایی کشور محسوب می شوند .این شتاب قیمت از انتهای سال گذشته  تا امروز رشد شتابان و  بی‌سابقه‌ای گرفته و برخی از ارقام از ابتدای سال ۱۴۰۰ بالای ۱۲۰ درصد رشد  داشته است.

وزیر کشاورزی بیان داشت: از ابتدای دولت سیزدهم تا به امروز در موضوعات مختلف اجزای امنیت غذایی و غلات بین ۳۵ تا ۸۰ درصد افزایش قیمت را در انواع مختلف غلات و روغن در دنیا داشتیم.

ساداتی نژاد با اشاره به تحولات اوکراین و تاثیر آن در کمبود غلات در جهان گفت:  جنگ روسیه و اوکراین  در کمبود حوزه غلات تاثیر اساسی گذاشته است چون این منطقه  ۷۰ درصد روغن و ۳۰ درصد غلات جهان را تولید می‌کند.

وی افزود: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که در سال‌های آینده هم کمبود تولید غلات در این منطقه ادامه خواهد داشت لذا امروز دنیا با مسئله کمبود حوزه تولید غلات و محصولات اساسی کشاورزی و افزایش قیمت مواجه شده است. لذا طبیعی تمام دولت‌ها و کشورها  برای حفظ و نگهداری  سفره و امنیت غذایشان تلاش  می کنند.

وی در مورد خشکسالی های اخیر در کشور و تاثیر آن در کشت گندم گفت: در سال گذشته با  پدیده خشکسالی مواجهه بودیم  و این پدیده استمرار دارد، در سال۹۹ ما ۸ و نیم میلیون تن   و در سال ۱۴۰۰، چهارو نیم میلیون تن گندم خریداری کردیم  و پیش‌بینی‌های امسال هم این است که به واردات حدود ۴و نیم میلیون تن گندم نیاز داریم.

ساداتی نژاد خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه مردم سازی و توزیع عادلانه یارانه ها موضوع مهم مورد نظر مجلس و دولت است که باید اجرایی شود، در سال جاری هم در قانون بودجه این الزام وجود دارد طبیعتا تلاش  و همکاری مضاعفی بین مجلس و دولت برای اجرای این کار نیاز است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در دولت ستادی برای این کار به ریاست معاون اول رییس جمهور و وزرای اقتصادی تشکیل شده است و برنامه ریزی های لازم را انجام می دهد تا به بهترین نحو ممکن  جبران هزینه مازاد  خانوار به عنوان سبد حمایتی در نظر گرفته شود و قطعاً  قبل از اجرای این طرح برای دو ماه این مبلغ  به حساب خانوارها واریز می شود تا هیچ  دغدغه‌ای  برای مردم عزیزمان ایجاد نشود.

وزیر جهاد کشاورزی در مورد اصلاح یارانه‌های کالاهای اساسی  گفت: برای تامین کالاهای اساسی ابتدا یارانه نقدی اختصاص می‌یابد و در آینده طرح توزیع کالا برگ کالاهای اساسی در دستور قرار می‌گیرد. 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 19869

ارسال نظر