طرح هوشمندسازی جایگاه‌های سوخت از ماه آینده اجرا می‌شود

مدیر طرح CNG شرکت پخش فرآورده‌های نفتی گفت: طرح هوشمندسازی جایگاه‌های سوخت از ماه آینده اجرا می‌شود.

طرح هوشمندسازی جایگاه‌های سوخت از ماه آینده اجرا می‌شود

در روزهای گذشته بخش خصوصی صنعت سی.ان.جی از اجرا نشدن طرح‌های حمایتی از این صنعت و عدم به روز رسانی کارمزدها گلایه مند شده بودند. اردشیر دادرس، رئیس انجمن صنفی کارفرمایی CNG در یک نشست خبری مجموع بدهی های دولت به این بخش را ۲.۶ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفته بود: صنعت CNG در حال ورشکستگی است و اگر اقدامی صورت نگیرد تا ۶ ماه آینده اغلب جایگاه‌ها تعطیل خواهند شد.

در همین راستا محمد حسین باقری، مدیر طرح CNG شرکت پخش فراورده های نفتی گفت: سال گذشته حدود ۲۳.۲ میلیون متر مکعب در روز میانگین مصرف CNG بوده است. در مورد خودروهای تبدیل شده آمار رسمی، یعنی آمار خودروهایی که توسط تولیدکنندگان خودرو و تبدیل های وزارت نفت انجام شده، تقریبا ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار است. آمار دقیقی از تبدیل های غیر رسمی وجود ندارد ولی برآورد دویست الی سیصد هزار خودرو است. بنابراین در مجموع حدود ۴.۵ میلیون خودروی دوگانه سوز در کشور موجود است.

باقری ادامه داد: بر اساس مصوبه شورای اقتصاد ما موظفیم کار تبدیل ۱ میلیون و ۲۰۶ هزار خودرو را انجام دهیم. البته این مصوبه بیشتر شامل خودروهای عمومی شامل تاکسی ها، وانت بارها، مسافربرهای شخصی(آژانس های ساماندهی شده) می‌شود که پس از ثبت نام لیستشان توسط وزارت کشور بارگذاری می‌شود و ما موظف به تبدیل آن هستیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۵۰۰ تجهیز(کمپرسور) فعال در کشور داریم، افزود: البته با احتساب برخی جایگاه ها که چند کمپرسور دارند به طور دقیق ما ۲۳۳۴ جایگاه عرضه cng در کشور داریم.

این مقام مسئول ادامه داد: ما ۲۵۰۰ تخیز(کمپرسور) رایگان در کشور احداث کردیم. با توجه به اینکه میزان مصرف فعلی کفایت می‌کند، ازین پس اگر نیاز بیشتری به جایگاه بود، که بستگی به عرضه و تقاضا دارد، جایگاه ها توسط بخش خصوصی احداث می‌شود و بخش خصوصی هم وقتی جایگاه احداث می‌کند کارمزد ویژه، یعنی کارمزدی بیش از کامزد مصوب دولت می‌گیرد. در سال‌های گذشته ۱۳۴ جایگاه توسط بخش خصوصی احداث شده و ۷۰ الی ۸۰ جایگاه هم در حال احداث است.

باقری در پاسخ به اینکه چقدر جایگاه در کشور نیاز است، گفت: این موضوع تابع عرضه و تقاضاست. در حال حاضر این تعداد خودرو همه از سی.ان.جی استفاده نمیکنند ولی تعداد جایگاه های فعلی کشور قابلیت توزیع ۴۰ میلیون مترمکعب گاز در سال را دارند در حالیکه مصرف ما در سال گذشته ۲۳.۲ میلیون مترمکعب بوده است. البته ملاحظاتی مثل سهولت دسترسی را نیز باید در نظر گرفت ولی با همین شرایط ظرفیت تزریق ۳۰ میلیون مترمکعب را هم داریم.

مدیر طرح CNG شرکت پخش فراورده های نفتی در رابطه با تسهیل مجوزهای احداث جایگاه سی.ان.جی گفت: بر اساس دستورالعملی که صدور همه مجوزها را به یک درگاه واحد محول می‌کند، ساز و کارهای احداث جایگاه عرضه سی.ان.جی و فراورده‌های مایع پیش بینی شده، مدارک مورد نیاز در حال تبادل است و طبق دستور از ۶ فروردین هیچ مجوزی مثل سابق صادر نمی‌شود. بنابراین با این شرایط منعی وجود ندارد ولی باید توجیه اقتصادی خود جایگاه و جایگاه های اطراف و شروط آن رعایت شود.

وی در رابطه با کارمزدهای جایگاه‌های CNG گفت: ما در این جایگاه ها ۴ رده کارمزد داریم که پیش بینی میکنیم امسال اینها به ۳ یا ۲ رده کاهش دهیم. این کارمزدها هم بر اساس تجهیزاتی است که در اختیارشان قرار گرفته است.

باقری ادامه داد: بر اساس مصوبه هیأت دولت کارمزد جایگاه‌ها هر ساله در کارگروهی متشکل از سازمان برنامه بودجه، وزارت صمت(سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان)، وزارت نفت( شرکت پخش) بررسی و تصویب می‌شود. خوراک این کارگروه هم از طرف انجمن های صنفی جایگاه داران بر اساس افزایش هزینه های ثبات و متغیرش پیشنهاد می‌شود. امسال این فرایند در حال انجام است، انجمن پیشنهاداتشان را به ما فرستادند، ما و سازمان حمایت در حال بررسی هستیم و نهایتا مصوبه این کارگروه در روزهای آینده به هیأت وزیران ارسال خواهد شد.

مدیر طرح CNG تصریح کرد: واقعیت این است تمام هزینه ها در آنچه که از طرف انجمن صنفی به کارگروه پیشنهاد می‌شود وجود دارد. کارمزد ضوابط فنی که گفته می‌شود، از جمله هزینه های تعمیرات، نگهداشت، بررسی های ادواری در دل پیشنهادات انجمن نهفته شده و خارج از آن نیست.

این مقام مسئول در رابطه با عدم اجرای طرح هوشمند سازی جایگاه های سوخت با بیان اینکه این طرح یعنی خودرویی که وارد جایگاه می‌شود شناسایی شود که دو گانه سوز است، مشخصاتش ثبت و فایل شود. گفت: به صورت آزمایشی این طرح در دو جایگاه تا یک ماه آینده اجرا می‌شود و در صورت موفقیت در بقیه جایگاه ها هم اجرا می‌شود.

مبنای طرح هوشمندسازی گرفتن اطلاعات کامل خودروها است. اما وقتی جایگاه ها را هم هوشمند کنیم اجازه قانونی آن را نداریم که از ورود خودروها به جایگاه ها را منع کنیم. حالا بحث معاینه فنی خودروهای دو گانه سوز را وزارت کشور متولی است و تست ها و بازرسی ها را انجام دهند و برای جلوگیری از حادثه اقدام کند.

باقری در رابطه با علت تأخیر در اجرای طرح گفت: یک دلیل این تأخیر چگونگی انجام آن بود، بحث هایی از قبیل پدافند غیر عامل و لینک شدن چندین سیستم زمانبر بوده و هست. با اینحال اگر کسی فکر میکند با طرح هوشمند سازی همه مشکلات و حوادث رفع میشود اشتباه می‌کند. به نظر من خودروهایی که به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند چون مدارکش دوگانه سوز نیست فقط بنزینش را معاینه فنی می‌کنند. در صورتی که باید سوای از اینکه مدارکش دوگانه سوز هست یا نیست، ثبت شود که دوگانه سوز هست یا نیست و بررسی فنی شود، زیرا همانطور که می‌گویند در جایگاه امکان بررسی چشمی وجود دارد، در مراکز معاینه فنی هم وجود دارد.

مدیر طرح CNG شرکت پخش در پایان گفت: بیشتر دغدغه بخش خصوصی کارمزد بود که انشالله در روزهای آینده با کارمزدی که خود صنف پیشنهاد داده است رفع می‌شود. جایگاه داران سی.ان.جی به درستی اعلام می‌کنند که هزینه های نگهداری شان بالاست و در سال های اخیر افزایش قیمت بیشتری را متحمل شده اند، اما دولت هم به دنبال حمایت از صنعت است و قطعا اجازه نمی‌دهد که جایگاه داران ورشکست شوند./ مهر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 19579

ارسال نظر