مبلغ یارانه نان مشخص شد | ۴ هزار تومان برای هر کارت ملی

سهمیه هر نفر در طرح نان کوپنی چقدر است؟!

مبلغ یارانه نان مشخص شد | ۴ هزار تومان برای هر کارت ملی

قرار است به زودی یارانه نان پرداخت شود و به ازای هر کد ملی یارانه نان پرداخت شود. اما مبلغ یارانه نان چقدر است؟به گزارش عرشه آنلاین هنوز هیچ جزئیاتی از مبلغ یارانه نان اعلام نشده استاما احسان ارکانی،‌ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به رقم ناچیز یارانه نان اشاره کرده و گفته در «طرح کارت نان» دولت حدود هفت دهم نان سنگک به ازای هر فرد در نظر گرفته می‌شود، هر چه بیشتر از آن، نان گرفته شود، به قیمت آزاد حساب می‌شود.

این نماینده مجلس در توضیح یارانه نان گفته «برنامه‌ای طراحی شده که در صورت حذف کامل ارز ترجیحی گندم و آرد ما به التفاوت قیمت فعلی و قیمت جدید از طریق کارت جبران می‌شود.»

بیشتر بخوانید :یارانه نقدی نان به مردم پرداخت می شود/ یارانه براساس کد ملی

سازوکار پرداخت یارانه نان چگونه است؟ آیا کارت جدیدی با عنوان کارت نان توزیع می‌شود؟

یارانه نان به چه کسانی پرداخت می‌شود؟اگرچه جامعه هدف یارانه‌های پرداختی دولت، اقشار و گروه‌های خاصی است، اما یارانه نان به همه افراد تعلق می‌گیرد. به گفته مقامات به هر کدملی یارانه نان تعلق می‌گیرد. مردم در هنگام خرید نان، کارت بانکی و یا کارت یارانه نان را ارائه می‌کنند و می‌توانند نان را قیمت کنونی یا همان قیمت یارانه‌ای خریداری کنند. مابه‌التفاوت نان یارانه‌ای و آزاد را دولت به نانوا پرداخت می‌کند. درست مانند خرید سهمیه بنزین.دارنده هر خودرو یک کارت سوخت دارد که با آن ۶۰ لیتر سهمیه بنزین دولتی می‌خرد و مابه‌التفاوت بنزین سهمیه‌ای و آزاد را دولت به جایگاه‌داران پرداخت می‌کند.

شیوه اجرای یارانه نان

سازوکار پرداخت یارانه نان چگونه است؟ آیا کارت جدیدی با عنوان کارت نان توزیع می‌شود؟

احسان ارکانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت نان سنتی، چه طرحی را در نظر دارد، گفت: «وزیر اقتصاد اعلام کردند که قیمت نان سنتی تا پایان سال گران نمی‌‌شود، امیدواریم که این اتفاق بیافتد. در خصوص بحث کارت نان هم صحبت‌های غیر رسمی شنیده می‌شود اما آنچه بنده در جریانش قرار دارم، این است که برنامه‌ای طراحی شده که در صورت حذف کامل ارز ترجیحی گندم و آرد، که قطعا منجر به افزایش قیمت نان خواهد شد، ما به التفاوت قیمت فعلی و قیمت جدید افزایش یافته از طریق کارت جبران می‌شود.»

وی درباره ساز و کار این طرح عنوان کرد: «اینکه ساز و کارش به چه شکل است را خود مسئولین دولتی باید اعلام کنند اما چیزی که من شنیده‌ام این است که گویا در قالب همین کارت فعلی یارانه‌ها، یک ساز و کاری طراحی می‌شود که مثلا به نسبت سرانه، حدود هفت دهم نان سنگک به ازای هر فرد تعریف و مازاد بر آن محاسبه شود. به این شکل که شما نان که می‌خرید و از طریق دستگاه کارتخوان نانوایی کارت یارانه که می‌کشید، معادل آن سرانه تعریف شده مشمول یارانه و به همان قیمت فعلی حساب می‌شود و مازاد بر الگوی مصرف آن را از حساب بانکی برداشت می‌کنند و به صورت آزاد محاسبه می‌شود. البته همه این‌ها فعلا در حد حرف و طراحی‌ست و چیز عملیاتی اعلام نشده است.»

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره اینکه آیا دولت برای این طرح با نمایندگان مشورتی کرده است، عنوان کرذ: «آنچه در قانون بودجه1401 مصوب کردیم و دولت باید طبق آن عمل کند، این است که بر اساس تبصره یک جز ص، دولت اجازه دارد که کماکان پرداخت ارز ترجیحی را ادامه دهد. این مهم بدان معناست که ما هیچ منعی برای دولت برای ادامه پرداخت ارز ترجیحی قائل نشده و اصلا اجبار نکرده‌ایم که دولت ارز ترجیحی گندم یا آرد را حذف کند. همچنین در ادامه آن ذکر کرده‌ایم که اگر دولت اصرار به حذف ارز ترجیحی کالایی مثل گندم یا آرد را دارد، مکلف است که قبل از اجرا و حذف ارز ترجیحی کالای موردنظر، از طریق کالا برگ الکترونیکی زیان رفاهی وارده به مصرف کننده را به طریق مطمئن جبران کند، به گونه‌ای که قیمت تمام شده آن کالا از قیمت شهریور 1400 تجاوز نکند.»

ارکانی افزود: «حال اینکه دولت چگونه عمل خواهد کرد، خبر نداریم و دست‌کم به ما چیزی اعلام نشده است. اینکه بگوییم مشورت هم شده یا خیر، باید بگویم که خیر، حداقل بنده به عنوان عضو کمیسیون برنامه و بودجه اطلاع دارم که مشورتی نشده است و از اینکه دقیقا برنامه به چه شکل است، ارز ترجیحی چه کالاهایی و از چه زمانی قرار است حذف شود، در مورد هیچکدام از اینها به کمیسیون‌های تخصصی مجلس اعلام نشده است. ما هم مطلع نیستیم و بیشتر از طریق رسانه‌ها اطلاع پیدا می‌کنیم.»

مبلغ یارانه نان، ۴ یا ۱۰۰ هزار تومان؟

در همین باره تجارت نیوز نوشت همچنین پیش از این هم اعلام شد که یارانه نان به ازای هر کد ملی پرداخت می‌شود. البته این خبر به این معنا نیست که خرید نان با کارت ملی انجام می‌شود. بکله مساله این است که به یارانه نان به هر کد ملی اختصاص پیدا می‌کند. یا به عبارتی یارانه نان شامل حال همه افراد می‌شود.اما سوالی که وجود دارد این است که آیا یارانه نان در حد یک هفتم یک نان سنگک است؟

در قانون بودجه سال ۱۴۰۱، مبلغ یارانه نان حدود چهار هزار میلیارد تومان عنوان شده است. با توجه به اینکه قرار است به کل جمعیت ۸۴ میلیون نفری ایران یارانه نان پرداخت شود، سهم هر فرد از این بودجه، سالانه ۴۷ هزار تومان و ماهانه کمتر از چهار هزار تومان می‌شود. معادل یک نان سنگک یا کمتر از ۱۰ عدد نان لواش!٬

با این حساب یارانه یک خانوار چهار نفره در ماه کمتر از ۴۰ عدد نان است!

برای همین برخی می‌گویند احتمالا رقم یارانه نان بیش از چهار هزار تومان باشد و شاید یارانه پرداختی نان بخشی از همان یارانه ۱۰۰ هزار تومانی است که معاون اقتصادی دولت وعده‌اش را داده بود.

اینکه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پرداختی برای واردات کالاهای اساسی حذف شود و در قالب یارانه نان و گوشت و … به مردم پرداخت شود.

احتمالا طرح یارانه نان از استان زنجان آغاز شود و پس از آن باید دیدشیوه اجرا و مبلغ یارانه نان چقدر است؟

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 19539

ارسال نظر