موج گرانی هولناک گوجه، بادمجان، ماکارونی و باگت / آیا قیمت‌ها کنترل می‌شوند؟ / سهمیه بندی ماکارونی

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد همزمان با افزایش قیمت آرد تقاضا برای اقلامی چون کالاهای وابسته به آرد مانند ماکارونی و... در بازار بالا رفته است.

موج گرانی هولناک  گوجه، بادمجان، ماکارونی و باگت / آیا  قیمت‌ها کنترل می‌شوند؟ / سهمیه بندی ماکارونی

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد همزمان با افزایش قیمت آرد تقاضا برای اقلامی چون کالاهای وابسته به آرد مانند ماکارونی و... در بازار بالا رفته است.به‌نظر می‌رسد ترکش افزایش قیمت آرد و گندم زود‌تر از چیزی که فکرش را می‌کردیم به ماکارونی اصابت کرده است. حالا ماکارونی را می‌توانیم بعد گوجه‌فرنگی و بادمجان سومین خوراکی جنجالی در بازار امسال بدانیم.

تحولات قیمت آرد در روز‌های اخیر نگرانی‌هایی را بوجود آورده است. بر اساس دستورالعملی که به کارخانجات ماکارونی‌سازی، کیک، کلوچه، نشاسته و رشته پزی ابلاغ شده، قیمت آرد تحویلی به این مجموعه‌ها ۵ برابر می‌شود.

در ستاد اقتصادی دولت و در جریان پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی برای جلوگیری از قاچاق گندم به کشور‌های همسایه و ضرورت بهینه‌سازی مصرف نان در کشور، تأکید شد که قیمت نان و گندم تغییری نداشته باشد. این تصمیم تا حدودی از نگرانی مردم کاسته است، اما هنوز انتقادات از افزایش یکباره قیمت آرد کارخانجات برقرار است.

رئیس انجمن آردسازان با انتقاد از افزایش ناگهانی قیمت آرد گفت: وزیر جهاد باید متصدیان مربوطه را بازخواست کند و این افراد باید پاسخگو باشند که چرا این چنین بی‌برنامه عمل کردند.

در ادامه اخبار مربوط به گرانی مواد غذایی، گزارش رسانه‌های داخل ایران نشان می‌دهد که افزایش قیمت ماکارونی باعث سهمیه‌بندی ماکارونی شده و برخی فروشگاه‌ها تنها بین دو تا شش بسته ماکارونی به هر مشتری می‌فروشند.

وب‌سایت خبرآنلاین با انتشار این خبر به نقل از یک فروشنده نوشت: «بعد از عید فطر قرار است ماکارونی گران شود و مردم برای خرید هجوم آورده‌اند.»

سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولیدکننده در ایران اعلام کرد که قیمت «ماکارونی رشته‌ای ساده» نیم‌ کیلویی ۱۷ هزار تومان است. بر اساس گزارش رسانه‌ها، ماکارونی نیم‌کیلویی قبلا ۶۳۰۰ تومان به فروش می‌رسید و قیمت‌گذاری جدید نشان‌دهنده افزایش ۱۵۰ درصدی است.

افزایش شدید قیمت مواد غذایی در حالی ادامه دارد که ابراهیم رئیسی پیش از این تورم را «خط قرمز دولت» نام برده و بارها دستور داده بود که «قیمت‌ها کنترل شوند».

احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان و امام جمعه موقت تهران، نیز روز سه‌شنبه گفت که «قول می‌دهم گرانی‌ها این گونه نخواهد ماند».

وی نیز در عین حال همچون کاظم صدیقی، دیگر امام جمعه تهران، تایید کرده است که گرانی‌ها «افسارگسیخته و رنج‌آور» است.

این تصمیم دولت در حالی گرفته شد که از ابتدای سال‌جاری تاکنون قاچاق آرد به کشور‌های همسایه از جمله ترکیه، افغانستان و پاکستان بشدت افزایش یافته بود به طوری که قیمت جهانی این محصول به‌شدت افزایش یافته و دلالان با خرید آرد از صنایع به قیمت کیسه‌ای ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان اقدام به فروش آن‌ها در مرز پاکستان با قیمت ۷۰۰ هزار تومان و در مرز ترکیه با قیمت ۱ میلیون تومان می‌کنند.

مدیرعامل یکی از شرکت‌های تولید ماکارونی گفته است: احتمالا ما شاهد یک تغییر ۴۰۰ درصدی در قیمت ماکارونی خواهیم بود.

قیمت ماکارونی در بسته‌های ۵۰۰ گرمی شرکت... حدود ۱۶ هزار تومان است. از همین برند بسته‌های ۵۰۰ گرمی دیگری وجود دارد که عبارت غنی‌شده با روی دیده می‌شود و ارزش آ‌ن‌ها به ۱۷ هزار تومان رسیده. اگر راهی سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای شوید در غرفه مربوط به ماکارونی با بسته ۵۰۰ گرمی تک‌ماکارون با آدر سمولینا و قیمت ۱۴ هزار تومانی روبرو می‌شوید. ماکارونی فرمی غنی‌شده تک‌ماکارون با وزن ۳۵۰ گرم، ۱۳ هزار تومان فروخته می‌شود و به‌این ترتیب ارزش نیم‌کیلو از این محصول تقریبا معادل ۱۸ هزار و ۵۰۰ است.

قیمت ماکارونی یک برند معروف دیگر در بسته‌های ۵۰۰ گرمی ۳۴ هزار تومان است و این شرکت بسته‌های فوسیلی ۳۵۰ گرمی را ۱۸ هزار تومان می‌فروشد. نکته جالب در ماجرای ماکارونی تمام شدن موجودی سایر برند‌ها در بازار است.

ماکارانی

اعلام خبر افزایش قیمت آرد صنف و صنعت در هفته گذشته نگرانی‌های زیادی را درباره قیمت‌های جدید نان و ماکارونی در میان مصرف‌کنندگان ایجاد کرد، چنان‌که فعالان فضای مجازی اعلام این خبر را با چند برابر شدن نرخ نان و دیگر محصولات وابسته به آرد ازجمله ماکارونی مساوی دانستند، اما اظهارات اخیر رئیس سازمان برنامه و بودجه نشان می‌دهد دست‌کم در زمینه نان، نرخ جدید آرد محرکی برای رشد قیمت نخواهد بود.

در گفته‌های رئیس سازمان برنامه و بودجه، به سازوکار پرداخت یارانه و زمان اجرای شیوه‌های جدید اشاره مشخصی نشده است، ضمن اینکه میرکاظمی تأکید دارد قیمت نان و آرد نیز قرار نیست تغییر کند، اما اتحادیه‌های صنفی مرتبط با نان از مدت‌ها قبل، از افزایش هزینه تولید در بخش‌های دیگری، غیراز تامین آرد، خبر داده و برای افزایش قیمت نان زمینه‌چینی کرده‌اند.

دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی کشور با بیان اینکه در کارخانجات محصول ماکارونی به وفور موجود است اظهار داشت: کارخانه‌های تولیدی فعلاً به طور محدود و با مدیریت بار به بازار عرضه می‌کنند تا تغییر قیمت‌های جدید اعمال شود.

عبدالناصر همتی در توئیتی درباره آثار حذف ارز ۴۲۰۰ نوشت: ۴ ماه پیش نوشتم به خاطر تاثیرات حذف ارز ترجیحی خصوصا بر دهک‌های پایین جامعه، حذف آن بایستی درچارچوب یک تصمیم منسجم برای جبران آثار آن و همراه با تنویر افکار عمومی باشد. با توجه به آثار حذف آن بر محصولاتی نظیر ماکارونی توجه به آن نکات را مجددا تاکید می‌کنم. 

همزمان با افزایش قیمت ماکارونی، در پی گرانی آرد هر عدد نان باگت معمولی بنابر اعلام رسمی ۱۰ هزار تومان قیمت خورده است.

بر اساس ابلاغیه اتحادیه صنف نان‌های حجیم و نیمه حجیم تهران، قیمت جدید نان‌های صنعتی به شرح زیر است:

نان فانتزی

آخرین بار در بهمن ماه ۱۴۰۰ بود که در نتیجه کاهش تولید روغن این کالای اساسی در فروشگاه‌های پایتخت کمیاب شد و از طرف دیگر بیم تولیدکنندگان از حذف ارز دولتی نیز به کاهش تولید این کالای اساسی دامن زد و حال با گذشت ۳ ماه از این اتفاق و همسو با حذف ارز دولتی بازار کالاهای اساسی دوباره شاهد کمیاب شدن این محصول در فروشگاه‌های برخی از مناطق پایتخت است.

هر چند این افزایش قیمت با تعدیل مواجه گردیده و اخباری در خصوص کاهش کمتر بهای آرد منتشر شد اما همین اتفاق زمینه را برای تغییر معادلات مهیا کرد و سبب شد تقاضا برای خرید ماکارونی و ... افزایش یابد . همزمان بسیاری از فروشگاه‌ها موجودی ماکارونی خود را صفر اعلام کردند . این اقدام هماهنگ سبب شد وضعیت بازار با پیچیدگی بیشتری مواجه گردد و ماکارونی کمیاب و در برخی فروشگاه سهمیه بندی شود!

تصویری از اطلاعیه سهمیه بندی ماکارونی را ببینید:

 

همزمان ​وزیر جهادکشاورزی از پرداخت یارانه جدید به مردم بابت افزایش قیمت آرد خبر داد که بیشتر از مقدار افزایش هزینه‌ها خواهد بود.

جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهادکشاورزی با اشاره به افزایش شدید قیمت مواد غذایی در سطح جهان گفته است: ۷۰ درصد روغن و ۳۰ درصد غلات جهان در منطقه اوکراین و روسیه تولید می‌شود که به علت جنگ اوکراین، قیمت مواد غذایی در جهان بین ۳۴ تا ۶۰ درصد افزایش یافته و موجب جیره‌بندی در کشورهای اروپایی شده است.

وی با تاکید بر این که شرایط جدیدی برای امنیت غذایی جهان ایجاد شده و دولت ایران هم برای حفظ پایداری امنیت غذایی کشورمان به علت قاچاق گسترده محصولات تولیدی با آرد، تصمیم به آزادسازی آرد برای مصارف صنعتی گرفته است.

واکنش برخی کاربران در این رابطه را بخوانید:

* کاربری به نام «امیر» نوشت: فروشگاه نزدیک ما آرد رو هم محدود کرده.

* «آریا» می‌گوید: خب باید منتظر افزایش کهکشانی قیمت ها باشیم.

* مینا با انتقاد از گرانی ماکارونی نوشت: ده تا فروشگاه رفتم همه سهمیه بندی کردند و دوتا بیشتر نمیدن!

* کریم هم به کنایه گفته است: از مضرات ماکارونی چی تو دست و بالتون دارین بگین؟!

* مهسا در توئیتر خود اینگونه واکنش نشان داد: یه دونه نون فانتزی ۱۰۰۰۰ تومن! دیگه باید خدابه دادمون برسه.

* محمد هم با انتقاد از عملکرد دولت نوشت: سهمیه بندی ماکارونی  در فروشگاهها، دستاورد جدیدی از دولت اصولگرا. روحانی کجایی؟!

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 19414

ارسال نظر