پراید لاکچری شد | قیمت جایگزین پراید در آستانه ۲۰۰ میلیون تومان!

رسیدن قیمت پراید به بیش از ۱۹۰ میلیون تومان، پرحاشیه‌ترین اخبار چند روز گذشته بوده‌ است.

پراید لاکچری شد | قیمت جایگزین پراید در آستانه ۲۰۰ میلیون تومان!

سال ۱۴۰۱ در حالی آغاز شده‌ که قیمت ها در بازارهای مختلف به تبعیت از افزایش قیمت دلار، روند افزایشی را به خود گرفته‌است.

بازار خودرو نیز تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته و تمامی مدل‌های پرتقاضا طی این مدت با افزایش قیمت همراه بود. اما رسیدن قیمت پراید به بیش از ۱۹۰ میلیون تومان، پرحاشیه‌ترین اخبار چند روز گذشته بوده‌ است. با توجه به حداقل حقوق مصوب برای سال ۱۴۰۱، قیمت پراید برابر با حقوق حدود سه سال فردی است که حداقل حقوق را دریافت می‌کند.

ماه‌های پایانی سال گذشته، با انتشار اخبار مثبت از مذاکرات همراه شده بود و دستیابی به توافق بسیار محتمل به نظر می‌رسید و منجر به کاهش نسبی نرخ ارز در بازار آزاد شده بود. در همین فضا بود که بسیاری از بازارها از جمله بازار خودرو به امید کاهش قیمت‌ها به رکود سنگین فرو رفته بود؛ به گونه‌ای که فعالان بازار خودرو اذعان می کردند که خرید و فروش خودرو در آن بازه زمانی عملاً به صفر رسیده است.

اما در سال جدید آن فضای مثبت به ناگهان تغییر کرد؛ حالا بیش از آنکه اخبار مثبت از آینده توافق هسته ای مخابره شود، خبرهایی مبنی بر اختلاف‌های اساسی میان ایران و آمریکا به گوش می‌رسد. همین موضوع منجر شده که دلار پس از ماه ها دوباره به کانال ۲۸ هزار تومان صعود کند. آخرین قیمت دلار در سال گذشته برابر با ۲۶ هزار و ۲۸۰ تومان بود که طی سه هفته گذشته در سال ۱۴۰۱ با افزایش حدود دو هزار تومانی به ۲۸ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده‌است.

تحت تاثیر این شرایط، بازار خودرو در سال جدید با افزایش قیمت همراه بود؛ بر اساس معاملات انجام شده قیمت پژو پارس LX که سال گذشته را با قیمت ۳۳۰ میلیون تومان به پایان رسانده بود، حالا با قیمت ۳۴۳ میلیون تومانی معامله می‌شود. مدل ۱۴۰۱ این خودرو نیز با قیمتی معادل ۳۶۰ میلیون تومان معامله می‌شود. ۲۰۶ تیپ ۲ نیز از ابتدای سال با افزایش قیمت ۱۳ میلیون تومانی همراه بوده است. این خودرو در مدل ۱۴۰۰ با قیمت ۲۷۵ و در مدل ۱۴۰۱ با قیمت ۲۸۵ معامله می‌شود. قیمت تیبا ۲ نیز در این مدت با ۸ میلیون تومان افزایش به ۱۹۰ میلیون تومان رسیده‌است.

اما شاید رسیدن قیمت پراید به ۱۹۱ میلیون تومان، پرحاشیه ترین خبر این روزهای بازار خودرو بوده است که واکنش‌های بسیاری را میان مردم به همراه داشت و بسیاری افراد از کلید واژه‌هایی همچون «خودروی لاکچری» برای این خودرو استفاده کرده‌اند.

به بهانه فتح قله ۱۹۰ میلیونی قیمت پراید این موضوع را بررسی می‌کنیم یک فرد که حداقل حقوق را دریافت می‌کند باید چه مدت پس انداز کند تا بتواند این خودروی پایین رده را بخرد. حداقل حقوق امسال حدود چهار میلیون و ۱۸۰ هزار تومان تعیین شده که با در نظر گرفتن حق مسکن و حق خواربار این رقم به حدود پنج میلیون و ۶۸۰ هزار تومان می رسد. به بیان دیگر، قیمت یک خودروی پراید صفر کیلومتر در فروردین ماه امسال معادل ۳۴ ماه حقوق فردی است که حداقل حقوق را دریافت می کند.

نگاهی به ده سال گذشته نشان می‌دهد که سال ۱۳۹۱ شرایط از این روزها بدتر هم بوده است. در فرودین سال ۱۳۹۱ قمیت پراید برابر با حدود ۱۶ میلیون تومان بود. در آن سال حداقل دریافتی مصوب وزارت کار با در نظر گرفتن حق خواربار و مسکن به حدود ۴۳۴ هزار  تومان می رسید.

این یعنی در آن زمان قیمت پراید برابر با حقوق ۳۷ ماه حداقل بگیران بود. نمودار زیر نمودار نشان می دهد که حداقل بگیران در فروردین ماه یک دهه گذشته باید چند ماه حقوق خود را پس انداز می‌کردند تا توانایی خرید پراید را بدست می‌آوردند:

نمودار

همانگونه که مشخص است سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ طی یک دهه گذشته قدرت خرید خودرو بیش‌ترین میزان بوده‌است و در آن سال‌ها قیمت پراید معادل ۲۰ ماه حقوق حداقل بگیران بود./ اقتصادآنلاین

دیگر رسانه ها

کدخبر: 16280

ارسال نظر