۳ پیش‌بینی مهم برای قیمت خودرو در سال ۱۴۰۱

آیا در سال ۱۴۰۱ نیز قیمت خودرو مسیر نوسانی خود را ادامه می‌دهد؟

۳ پیش‌بینی مهم برای قیمت خودرو در سال ۱۴۰۱

آیا در سال ۱۴۰۱ نیز قیمت خودرو مسیر نوسانی خود را ادامه می‌دهد؟

بابک صدرایی، کارشناس خودرو در مورد پیش‌بینی قیمت خودرو در سال ۱۴۰۱ گفت: قیمت خودرو بستگی به عوامل سیاسی دارد. به همین دلیل پیش‌بینی دقیقی نمی‌توان از قیمت خودرو کرد.

او توضیح داد: قیمت دلار، میزان عرضه و تقاضا در بازار و شرایط روانی در قیمت خودرو تاثیرگذار است. مسئله اصلی در سیاست مذاکرات ویناست که نتیجه آن در سال ۱۴۰۱ مشاهده می‌شود. اگر این مذاکرات به نتیجه مثبتی برسد، ثبات قیمتی به بازار برمی‌گردد. اگر توافقی صورت نگیرد، قیمت‌ها مانند سال ۱۴۰۰ تابع نوسانات است.

این کارشناس افزود: حتی اگر یک توافق مختصر در این مذاکرات صورت بگیرد و دلار در کانال ۲۵ و ۲۶ هزار تومان قرار بگیرد نوسانات قیمتی بازار خودرو کاهش می‌یابد.

امیرحسن کاکایی گفت: اگر دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی حذف شود هزینه‌های خودروسازی حدودا شش برابر می‌شود که حدودا معادل ۲۰ درصد به قیمت تمام شده اضافه می‌کند. اگرچه دلار به صنعت خودروسازی اختصاص داده نشده، اما واردات قطعات و مود اولیه بر مبنای دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی است.

کاکایی گفت: در سال آینده قیمت‌ها افزایشی می‌شود. با توجه به مالیات جدید خودروسازان قیمت خودروهای مختلف هنگام ورود به بازار با افزایش همراه است. پس فروشندگان فعلی قیمت خودرو را عدد بالاتری نسبت به روزهای گذشته پیشنهاد می‌کنند.

او گفت: اما بازار در وضعیت رکود قرار دارد و معامله‌ای در بازار صورت نمی‌گیرد. اگر مذاکرات وین به نتیجه‌ای برسد ممکن است اوضاع بهتر شود. اما واقعیت این است که چشم‌انداز خوبی در رابطه با تولید خودرو در کشور وجود ندارد.

این کارشناس خودرو در مورد واردات خودرو افزود: چشم‌انداز خوبی در رابطه با واردات نیز وجود ندارد. زیرا واردات خودرو تاثیری بر بازار خودورهای عمومی که مردم کشور از آن استفاده می‌کنند ندارد. اما مجموعه روند قیمت در بازار تا زمانی که مذاکرات وین به نتیجه نرسد افزایشی خواهد بود. این مذاکرات نیز اثر کوتاه مدتی در بازار خودرو ندارد و در میان مدت و بلند مدت اثرمی‌گذارد.

چطور تعادل به بازار برمی‌گردد؟

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران در مورد پیش‌بینی قیمت خودرو در سال ۱۴۰۱  گفت: اگر آماری که وزیر صنعت وعده داده بود محقق شود و تعدادی خودرو به مشتری تحویل داده شود، قیمت خودرو شکسته می‌شود. چشم‌انداز کلی بازار به عرضه و تقاضا است.

او ادامه داد: اگر واردات خودرو انجام شود تاثیری مثبت بر بازار می‌گذارد و آن را به تعادل می‌رساند.

منبع: تجارت‌نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 14624

ارسال نظر