پرداخت اولین یارانه سال۱۴۰۱ / یارانه ها چه زمانی افزایش می یابد؟

اولین یارانه سال۱۴۰۱ که همان یارانه معیشتی است، پرداخت شد. تاکنون خبری از افزایش مبلغ این یارانه نشده است

پرداخت اولین یارانه سال۱۴۰۱ / یارانه ها چه زمانی افزایش می یابد؟

سال گذشته سال پرفراز و نشیبی در بخش یارانه ها بود و هر روز خبری جدید درمورد یارانه ها منتشر می‌شد؛ یک روز قرار بود یارانه ها حذف شود، روز دیگر از افزایش مبلغ یارانه می‌گفتند، یک روز می‌گفتند یارانه نقدی است و روز دیگر بر یارانه کالایی و یا کارت اعتباری تاکید داشتند و در نهایت نیز هیچ اتفاقی نیفتاد و مبلغ یارانه‌ها و نحوه تخصیص آن‌ها تا به امروز هیچ تغییری نداشته است.

بیست و نهمین مرحله یارانه معیشتی ساعت ۲۴، دهم فروردین به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. شانزدهمین قسط از پرداخت دومین مرحله وام یک میلیون تومانی کرونایی در این ماه، از حساب سرپرستان خانواده‌هایی که این وام را دریافت کرده‌اند، کسر خواهد شد.

مانند دوره‌های قبل، یارانه معیشتی برای خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲هزار تومان و خانواده‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان است.

تعداد مبلغ یارانه معیشتی

خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان

خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان

خانواده‌های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان

خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲هزار تومان

خانواده‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان

چرا یارانه ها افزایش نمی یابد ؟

خبر انلاین نوشت در حالی اخباری ضد و نقیض درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به گوش می‌رسد و موجبات افزایش قیمت مرغ و دارو را در اولین روزهای سال فراهم کرده که همچنان دو گروه در خصوص نحوه تخصیص ارز در سال جاری سخن می گویند . گروه اول معتقدند که ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف نشده و حذف آن منوط به ارائه راهکارهای حمایتی از سوی دولت است و گروه دوم نیز بر این عقیده اند که ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شده و دولت می تواند یارانه ریالی را به مردم ارائه دهد .

 شرط و شروط هایی در خصوص عدم افزایش قیمت ها نسبت به شهریور سال گذشته مطرح شده که همین حالا در اولین روزهای سال ملغی است چرا که قیمت مرغ در هر کیلو به آستانه ۴۰ هزار تومان رسیده وب های دارو نیز دستخوش افزایشی جدی شده است.

معلوم نبودن تکلیف یارانه ارزی سبب شده است مساله یارانه ریالی نیز مشخص نباشد . در حالی که خبرهای رسیده نشان می دهد یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی برای ۷۴ میلیون نفر و یارانه معیشتی ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومانی برای شصت میلیون نفر پابرجاست برخی از رسیدن یارانه سومی معادل با ۱۱۰ هزار تومان برای جمعیتی در حدود شصت میلیون نفر خبر می دهند . مساله حذف یارانه بگیران برخوردار نیز در بودجه مورد اشاره قرار گرفته است و اجرای این حکم می تواند زمینه را برای خروج نزدیک به بیست میلیون نفر از فهرست یارانه بگیران مهیا کند.

همچنین به گزارش اقتصاد آنلاین سال گذشته سال پرفراز و نشیبی در بخش یارانه‌ها بود و هر روز خبری جدید درمورد یارانه‌ها منتشر می‌شد؛ یک روز قرار بود یارانه‌ها حذف شود، روز دیگر از افزایش مبلغ یارانه می‌گفتند، یک روز می‌گفتند یارانه نقدی است و روز دیگر بر یارانه کالایی و یا کارت اعتباری تاکید داشتند و در نهایت نیز هیچ اتفاقی نیفتاد و مبلغ یارانه‌ها و نحوه تخصیص آن‌ها تا به امروز هیچ تغییری نداشته است.

حالا  اولین یارانه سال۱۴۰۱ که همان یارانه معیشتی است، پرداخت شد. تاکنون خبری از افزایش مبلغ این یارانه نشده و به نظر می‌رسد این یارانه هم مانند قبل پرداخت شده است ؛ یعنی خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه‌نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج‌نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت کردند

البته پیشتر وزیر رفاه و مجلس از افزایش سه برابری یارانه‌ دهکهای پایین خبر داده بودند. در آن زمان نیز اعلام نشد که این افزایش مبلغ یارانه از چه زمانی اجرایی خواهد شد و دقیقا چه کسانی مشمول این افزایش یارانه‌ها می‌شوند و کدام یارانه با افزایش همراه است؟

حالا که یارانه معیشتی واریز شذ، مجددا این سوال مطرح است که افزایش یارانه ها از چه زمانی اتفاق خواهد افتاد و آیا شناسایی و حذف دهکهای بالا و افزایش یارانه دهکهای پایین از محل منابع آزادشده از این محل به زودی تحقق پیدا می کند یا همچنان باید منتظر اصلاح نظام شناسایی دهکها باشیم؟

گلایه مردم از مبلغ یارانه / ماست گران‌تر از نرخ یارانه‌های نقدی!

بسیاری از مشمولان نسبت به مبلغ یارانه نقدی گلایه‌مندند. طوری‌که برخی مخاطبان می‌گویند این نرخ یارانه‌ها حتی کفاف خرید ماست را نمی‌دهد.عموم این افراد با اشاره به تورم لجام‌گسیخته بسیاری از کالاها، مبالغ کنونی یارانه را شبیه صدقه و حتی بی‌ارزش می‌دانند.

در این بین اما عده‌ای به‌رغم مشکلات مالی، خواستار اصلاح ساختاری هستند. این افراد با آگاهی از آثار تورمی یارانه‌های نقدی، خواستار اصلاح ساختارهای اقتصادی کشور هستند.برخی نیز مستقیماً به جاماندگی مبلغ یارانه نقدی از تورم اشاره دارند و می‌گویند با یارانه خود حتی نمی‌توانند ماست بخرند.برخی نیز این نوع پرداخت یارانه را دور از شان و حقوق شهروندی خود می‌دانند:

تعدادی از مخاطبان نیز از وعده‌های دولت خسته شده‌اند:چرا مبلغ یارانه افزایش نمی‌یابد؟

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 14255

  • ناشناس

    گرانی یارانه بی ارزش

  • ایرانیم

    این هم سال جدید بابا تورو خدا کم خبرهای دروغ منتشر کنید اخه این رقم یارانه ک دولت میده کفاف یه چندتا نون هم نیست من نمیدونم واقعا دولت خجالت نمی‌شه از این ملت شریف و نجیب بابا حداقل ارزاق بده ب مزدم ب خدا ک گوشت و ماهی شده افسانه برآمون بچه هامون و امثال ما بالای ۳۰ میلیون جمعیت چه گناهی کردند

ارسال نظر