چه کسانی امسال سهام عدالت جدید می‌گیرند؟ | تعیین تکلیف سهام وراث | 15 میلیون سهامدار جدید

با واریز سود سهام عدالت، پرونده این سهام در سال 1400 بسته شده است. سهامداران مبلغ سود قابل توجهی دریافت کردند.

چه کسانی امسال سهام عدالت جدید می‌گیرند؟ | تعیین تکلیف سهام وراث | 15 میلیون سهامدار جدید

بیش از ۴۹ میلیون نفر سهام عدالت دارند که ۴۳ میلیون نفر آن سود سهام دریافت کردند. مابقی نیز یا از جمله سهامداران فوت شده بودند یا شماره حساب و شماره شبا آن مشکل داشت. البته برخی نیز با مشکل مسدودی یا راکد بودن حساب مواجه بودند.

بر اساس آخرین آمارها، ۴۹ میلیون و ۱۴۸هزار سهامدار عدالت وجود دارد که از این مقدار، ۳ میلیون و ۲۷۸هزار نفر فوت شده‌اند و سهام عدالت این عده، به وراث تعلق خواهد گرفت. این مسئله در شرایطی می‌باشد که هنوز تکلیف این دسته از مشمولان سهام عدالت (وراث متوفیان) مشخص نیست و فرایند انتقال سهام به آنها، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.  همچنین افراد تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی که فاقد سهام عدالت هستند، باید حتماً از این سهام برخوردار شوند. حدود ۲۰ میلیون نفر از افراد جامعه که واجد شرایط هستند، به هر دلیلی جامانده‌اند و سهام عدالت به آنها واگذار نشده و حتماً باید تعیین تکلیف شوند.قراراست سهام عدالت جدید به مددجویان جامانده تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) مددجویان سازمان بهزیستی کشور و تمامی افرادی که از این حمایت دولتی برخوردار نشده‌اند، پرداخت شود.

 

رییس کل سازمان خصوصی‌سازی از اختصاص سهام عدالت به جاماندگان تحت پوشش نهادهای حمایتی از تیرماه خبر داد.

به گزارش عرشه آنلاین به نقل از فارس، بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱ قرار است، به جاماندگان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی، سهام عدالت اختصاص پیدا کند.

در این زمینه حسین قربانزاده رییس سازمان خصوصی‌سازی در ارتباط زنده با خبر ۱۴ امروز اعلام کرد، در تعامل سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) کسانی که از دریافت سهام عدالت جامانده‌اند، شناسایی می‌شون و از طرف دولت هم سهام دولت در شرکت‌های مختلف و نوع و کیفیت پرتفوی سهام شناسایی و از منابع دولت برای این منظور اختصاص می‌یابد.

وی گفت: ظرف دو هفته آینده در وزارت اقتصاد سهام دولت شناسایی و از تیرماه سهام دولت به جاماندگان تحت پوشش نهادهای حمایتی اختصاص می‌یابد.

رییس سازمان خصوصی‌سازی در مورد کسانی که جامانده سهام عدالت هستند، اما تحت پوشش نهادهای حمایتی نیستند گفت: کسانی که استحقاق دریافت سهام عدالت دارند، یعنی جزو ۶ دهک کم‌درامد جامعه هستند، به آنها سهام عدالت اختصاص می‌یابد، ولی اول به دو دهک کم‌درآمد یعنی تحت پوشش حمایتی اختصاص می‌یابد. برای ۴ دهک بعدی باید در تعامل با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افراد جامانده سهام عدالت شناسایی شوند.

قربان‌زاده این را هم گفت که بقیه واجدان شرایط و جاماندگان سهام عدالت این سهام را‌‌‌‌‌‌‌‌ دریافت خواهند کرد، اما فعلا از تیرماه کسانی که جامانده تحت حمایت نهاد بهزیستی و کمیته امداد هستند دریافت خواهند کرد.

رییس سازمان خصوصی‌سازی این نکته را‌‌‌‌‌‌‌‌ هم تاکید کرد که هیچ کس لازم نیست حتی یک ریال بابت سهام عدالت بپردازد، متأسفانه عده‌ای سودجو در کافی‌نت‌ها و یا دفاتر دیگر و با ارسال پیامک به مردم از آنها طلب پول می‌کنند که همه اینها غیرواقعی است و نباید برای سهام عدالت حتی یک ریال پرداخت شود.

وارثان سهامداران متوفی سهام عدالت تا شهریور منتظر بمانند

حال، به گفته باغستانی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، بیش از ۳ میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت فوت شده‌اند که وراث این افراد حدود  ۱۵ میلیون نفر هستند. با هماهنگی با قوه قضاییه و دفاتر پیشخوان دولت میشتوان زیرساخت‌های پرداخت سود به وراث را الکترونیکی فراهم کنیم.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی‌ها و هماهنگی‌ها با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نشان می‌دهد که بتوانیم سامانه انتقال سهام عدالت به وراث را تا شهریور ١۴٠١ کلید بزنیم. نکته مهم این است که همراه با انتقال سهام به وراث، توزیع سود را نیز انجام خواهیم داد.

مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی نیز به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: همراه با انتقال سهام به وراث توزیع سود را نیز انجام خواهیم داد.محمد باغستانی افزود: بیش از ۳ میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت فوت شده اند. با توجه به وراث این افراد چیزی حدود  ۱۵ میلیون نفری مشمول این نوع از سهامداری هستند. با هماهنگی با قوه قضائیه و دفاتر پیشخوان دولت می توان زیرساخت های پرداخت سود به وراث  را الکترونیکی فراهم کنیم.

 محسن انصاری، مدیر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفته بود: تا یک ماه آینده شرکت سپرده گذاری اطلاعیه رسمی در مورد این موضوع منتشر خواهد کرد و وراث متوفیان سهام عدالتی باید منتظر این اطلاعیه باشند. در این اطلاعیه اعلام می شود که وراث باید به چه سایتی مراجعه کرده و برای دریافت این سهام چه مدارکی را کامل کنند.

لازم به ذکر است که وراث برای اطلاع از وضعیت سهام عدالت اشخاص متوفی باید به نشانی اینترنتی samanese.ir مراجعه کنند و با وارد کردن اطلاعات هویتی متوفی، از مشمول بودن وی مطلع شوند. با وارد کردن اطلاعات هویتی متوفی، صورت وضعیت دارایی سهام عدالت نیز، قابل مشاهده است و هرگونه اطلاع‌رسانی در مورد سهام عدالت تنها از طریق وب‌ سایت رسمی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به نشانی http://www.csdiran.ir به اطلاع عموم مشمولان سهام عدالت می‌رسد.

تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت به کجا رسید؟

١۴ اسفندماه سال ١۴٠٠ و در نشست علنی در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ١۴٠١ کل کشور، با متن الحاقی به بند الف تبصره ٢ و همچنین بند الحاقی یک این تبصره موافقت کردند.

براساس متن الحاقی به بند الف؛ دولت موظف است از محل باقیمانده سهام متعلق به دولت یا شرکت‌های دولتی در بنگاه‌های قابل واگذاری در هر بازار موضوع گروه‌های (١) و (٢) ماده (٢) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب ٢۵ خردادماه ١٣٨٧ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن، نسبت به واگذاری سهام عدالت به مددجویان جامانده تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، مددجویان سازمان بهزیستی کشور و تمامی افرادی که از سهام عدالت برخوردار نشده‌اند، اقدام کند. 

بند الحاقی ١- دولت مکلف است مبلغ یک میلیون و سیصد هزار میلیارد ریال  از طریق واگذاری سهام شرکت‌های دولتی بابت پرداخت بدهی خود تأدیه و پرداخت کند.

با این وجود، یکی از اصلی‌ترین ابهامات طرح جاماندگان سهام عدالت به محل تامین منابع برای اختصاص سهام به جاماندگان باز می‌گردد. با وجود اینکه پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از پذیرفتن بار مالی این طرح توسط دولت خبر داده است، اما مسئولان دولت قبل بارها اعلام کرده بودند که منابعی برای تامین سهام عدالت جاماندگان وجود ندارد و دولت فعلی نیز، هنوز جزئیات منابع این طرح را تشریح نکرده است.

پیش از نشست علنی ١۴ اسفندماه نیز، جعفر قادری، عضو کمیسیون تلفیق مجلس، از ابهامات تامین سهام برای جاماندگان سهام عدالت خبر داد و گفت: سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده است که امکان واگذاری سهم‌های بازگشتی سهام عدالت را به دلیل تعهدات جدید ندارد. این موضوع، از جمله نکاتی است که به دلیل محدودیت‌های سازمان خصوصی‌سازی همچنان وضعیت مشخصی ندارد. 

چه کسانی سهام عدالت جدید می‌گیرند؟

برخلاف این که وعده داده شده بود که به گروهی از متقاضیان، سهام عدالت جدید پرداخت می‌شود اما این کار انجام نشد. در واقع سال 1400هیچ سهامدار جدیدی به ۴۹ میلیون سهامدار اضافه نشد. بنابراین چند میلیون سهامداری که سودی را دریافت نکرده‌اند، در سال 1401 سود می‌گیرند.

حدود دو میلیون و سیصد هزار نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد و بیش از یک میلیون و سیصد هزار نفر از افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی، فاقد سهام عدالت هستند و این افراد باید تعیین تکلیف شوند. همچنین افراد تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی که فاقد سهام عدالت هستند، باید حتماً از این سهام برخوردار شوند. حدود ۲۰ میلیون نفر از افراد جامعه که واجد شرایط هستند، به هر دلیلی جامانده‌اند و سهام عدالت به آنها واگذار نشده و حتماً باید تعیین تکلیف شوند.

سهام عدالت جدید به مددجویان جامانده تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) مددجویان سازمان بهزیستی کشور و تمامی افرادی که از این حمایت دولتی برخوردار نشده‌اند، پرداخت شود.

منبع: تجارت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 12803

  • رضامحمدرحیمی

    فرزندانی که سهام عدالت ندارند چی میشه

  • ناشناس

    بقیه چه گناهی کردن چرا مردمو بازی میدید توی یه اداره همه دارن جزء چند نفر شخصی هام از هر ۱۰۰ نفر ۹۰ نفر داره جریان چیه که اونی هم که بدبختیه و مستاجر نداره بقیه دارن

    • حسین

      دقیقا منم مثل شما ،همه دوستام بهشون تعلق گرفته بجز من،برگه های ثبت نام ما اون زمان پیش متصدی گم و گور شده ،چرا نباید ثبت نام برا همه باز باشه! مگه لاتاریه که باید تو یک تاریخ خاص ثبت نام اعمال بشه!!

  • حیدر کریمیان

    سهام عدالت چرا به بعضی ها در یک خانواده حتی به یک نفر هم نداده شده حتی عیدی ۱۵۰ تومانی خودم از خانواده ها هستم

  • ج

    😏چرا این سها م عدالت رور ی لطف بزر گ در حق مردم مدونید این وظیفه با چندین دهع تاخی انجام شد بکنار دیگه هروز واسش شرط شروط طرح نشه بهتر من شخصن ن پدر دارم ن سرپرستس نیازیم نیست بهتر مردمو اگگاه کنید بابت ارزش واقعی اعتبار بین المللی این ب اصطلاح سهام عدات

ارسال نظر