پیش بینی بازار طلا و سکه پس از توافق

یک کارشناس بازار طلا گفت: در سال ۱۴۰۰ رونق چندانی در بازار وجود نداشت و امیدواریم با اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده و اقدامات حمایتی دولت، شاهد بازگشت روزهای پررونق به بازار باشیم.

پیش بینی بازار طلا و سکه پس از توافق

اقتصادآنلاین نوشت : یکی از مهم‌ترین مسائلی که این روزها مدنظر معامله‌گران بازار طلا و حتی عموم‌مردم است، وضعیت قیمت‌ها در این بازار در صورت حصول توافق میان ایران و غرب است.

در همین رابطه عبادالله محمدولی، کارشناس بازار طلا و سکه  گفت: در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از آن خبری نوسانات ثانیه‌ای و ساعتی در بازار طلا نبود اما فعالیت‌هایی که ما همیشه انتظار داشتیم در بازار طلا باشد متاسفانه به دلایلی که بیشتر آن مربوط به بحث‌های درآمد است چندان وجود نداشته باشد.

بیشتر بخوانید :۱۴۰۱.۰۱.۰۱ /سکه و دلار در اولین روز بهار چند شد

وی ادامه داد: علاوه بر آن در این زمینه هزینه‌های سربار در بحث ساخت طلا باعث می‌شد وقتی محصولات به دست مشتری برسد گران تمام شود و به همین دلیل جاذبه‌ای که همواره این بازار و مصنوعات طلا برای بانوان داشت از بین رفته بود و بازار طلا آن بازار همیشگی نبود حتی وقتی در برخی مقاطع قیمت‌ها کاهشی می‌شد.

به گفته این کارشناس، پایین‌ترین قیمت طلا در سال ۱۴۰۰، ۹۰۰هزارتومان در هر‌گرم و بالاترین قیمت آن یک میلیون و ۲۷۰هزارتومان بود و در آخرین روز معاملاتی سال نیز یک میلیون و ۲۲۲هزارتومان قیمت خورده بود.

محمدولی با اشاره به تغییرات اونس جهانی طلا در سال گذشته نیز خاطرنشان کرد: اونس جهانی هم سال گذشته یک شتابی داشت و بعد از حمله روسیه به اوکراین بیشتر نیز شد و به ۲هزار و ۷۰ دلار در هر اونس هم رسید. همچنین درآخرین روز معاملاتی سال ۱۴۰۰ نیز اونس جهانی به ۱۹۲۵دلار رسید و این نوسانات در بازارهای جهانی نیز اثرات خود را بر بازار طلای داخل گذاشت.

محمدولی همچنین درباره تاثیر مذاکرات بر بازار طلا افزود: موضوع دیگری نیز که پس از شروع به کار دولت سیزدهم شاهد آن بودیم ادامه مذاکرات وین و امیدواری در این مسئله که توافقی صورت بگیرد و ما هم بتوانیم پس از رفع تحریم‌های ظالمانه ارتباط جهانی خود را ادامه بدهیم و پول‌های ما به داخل کشور برگردد تا با این اتفاق اقتصاد کمی نسبت به گذشته تندتر حرکت بکند.

وی ادامه داد: اما تا این لحظه اتفاقی نیفتاده است و من خودم در این زمینه چندان امیدوار نیستم که مذاکرات وین به این زودی‌ها نتیجه بخش باشد و شاید طی یکی دوماه آینده توافقی حاصل شود.

این فعال بازار طلا یادآورد شد: اتفاق مهم دیگری که در بازار طلا افتاد این بود که اصولا مردم به امید اینکه خریدشان منجر به ارزش افزوده شود وارد بازار می‌شوند و بیشتر هم طلای آب شده و سکه می‌خرند تا مصنوعات که ارزان تر تمام شود و این موضوع باعث شده صنف طلا کمی میان مردم فراموش شود که امیدواریم با تغییر قانون مالیات بر ارزش افزوده و صلاحدید‌هایی که در تیم اقتصادی دولت صورت بگیرد و حمایت از صنایع تولیدی که منجر به صادرات می‌شوند سال ۱۴۰۱ بازتاب آن برای همه صنایع نویدی داشته باشد و رونق به بازار برگردد.

محمدولی در پاسخ به اینکه در صورت حصول توافق قیمت‌ها در بازار تا چه میزان کاهش خواهد یافت، گفت: اخبار در جامعه ما طوری اعلام می‌شود که اگر تحریم‌ها برداشته شود همه چیز باید به وفور و ارزان قیمت باشد که من با این دیدگاه مخالفم و حتی اگر توافقی هم صورت بگیرد و نوساناتی ببینیم مقطعی است و واقعیت قیمت‌ها چیز‌ دیگری است.

وی ادامه داد: من به شخصه فکر نمی‌کنم حتی در صورت توافق قیمت هر گرم طلا زیر یک میلیون تومان هم بیاید و اعتقاد من این است که باید توقعات جامعه بالا نرود و بیشتر به سمت مانع زدایی از تولید برویم و اگر سازوکارهای اقتصادی را اصلاح کنیم، چندسال دیگر با کنترل تورم قیمت‌ها به صورت پایدار کاهش خواهد یافت و دیگر نیازی نیست امیدمان به این گشایش‌های مقطعی باشد.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 13032

ارسال نظر