حذف قرعه‌کشی خودرو از اواسط سال آینده | کی خودرو بخریم ؟ وعده وزیر صنعت و پیش بینی کارشناسان

وزیر صنعت صمت از حذف تدریجی قرعه‌کشی خودرو و معرفی سه خودروی جدید در سال آینده خبر داد.

حذف قرعه‌کشی خودرو از اواسط سال آینده | کی خودرو بخریم ؟ وعده وزیر صنعت و پیش بینی کارشناسان

سید رضا فاطمی امین در یک برنامه تلویزیونی، اظهار کرد: برای بهبود وضع خودرو برنامه دو ساله تنظیم شده است. همچنین از اواسط سال آینده بسیاری از مسائل در زمینه قرعه کشی، کیفیت و موضوعات دیگر یک به یک حل خواهد شد، ولی یک دوره دو ساله برای حل کامل مسائل صنعت خودرو لازم است.

وی با اشاره به دستورالعمل ۸ ماده‌ای رئیس جمهوری برای صنعت خودروسازی گفت که از ابتدای شهریور حداقل هفته‌ای دو تا سه جلسه در حوزه خودرو برگزار می‌شود.  یکی از موضوعاتی که در این دستورالعمل مطرح شد یک و نیم برابر شدن تولید خودرو در سال آینده است، در حالی که امسال کمتر از یک میلیون خودرو تولید خواهد شد. البته تک تک این محورها با شرکت‌های خودروسازی بررسی شده و میزان تولید ماهانه شرکت‌ها در سال آینده مشخص شده است.

معرفی سه خودروی جدید در سال آینده

فاطمی امین با بیان اینکه تولید خودرو در سال آینده ۵۰ درصد افزایش خواهد داشت تاکید کرد که باید زیرساخت‌ها فراهم شود و یکی از زیرساخت‌ها، تأمین مالی زنجیره است. همچنین ایران خودرو در سال آینده خودروهای ۴۰۵ و سمند، سایپا هم تیبا را از رده خارج خواهند کرد و برنامه‌ریزی برای معرفی سه خودروی جدید در سال آینده انجام شده است.

وی درباره وجود مافیای خودرو هم تصریح کرد: مافیا وجود دارد، اما در جاهایی که شاید با تصور مردم متفاوت باشد یعنی شبکه‌هایی وجود دارد که منافع آن‌ها اجازه نمی‌دهد اتفاقات خوبی بیفتد. بنابراین منافعی شکل گرفته که با منافع مردم هم راستا نیست و وظیفه ما شناسایی آن‌ها و حل این مسائل است.

وزیر صمت با تاکید بر لزوم واگذاری خودروسازی به مردم، اظهار کرد: در حال حاضر دولت سهم کوچکی در ایران خودرو و سایپا دارد. اما یکی از نقص ها، ساختار سهامداری ایران خودرو و سایپاست. در دوره‌ای به اشتباه ایران خودرو و سایپا سهامدار خودشان شدند، یعنی سایپا درآمد داشته و به جای اینکه درآمد را صرف تحقیق و توسعه محصول کند خودش ۴۰ درصد از سهام شرکت را خریده است.

به گفته وی این شرایط دو نقص دارد. اول اینکه منابع از تولید خارج شد و دوم اینکه مدیرعامل سایپا، مدیرعامل شرکتی را تعیین می‌کند که این شرکت به هیأت مدیره‌ای که در شرکت سایپا باشد رأی می‌دهد و هیأت مدیره سایپا، مدیرعامل را تعیین می‌کند. البته در مورد ایران خودرو این شرایط خفیف تر است و یکی از دستورات رئیس جمهوری اصلاح این شرایط است.

وزیر صمت با بیان اینکه مشکلات صنعت خودرو زیاد اما قابل حل است، گفت: ممنوع شدن واردات خودرو برای حمایت از صنعت خودرو نبود، بلکه برای مدیریت تراز ارزی کشور بود. چراکه در سال ۱۳۹۶ تحریم‌ها اعمال شد و فروش نفت کاهش پیدا کرد. مصوبه ممنوعیت واردات خودرو تا اواخر اردیبهشت سال آینده فرصت دارد که در دولت قصد نداریم آن را تمدید کنیم. بنابراین به طور خودکار از اواخر اردیبهشت سال آینده واردات خودرو آزاد خواهد شد. البته در سنوات گذشته تا ۱۰۰ هزار خودرو واردات داشتیم که فکر نمی‌کنم در سال آینده بیش از این تعداد واردات انجام شود.

وی افزود: برآورد می‌شود تعداد قابل توجهی خودرو وارد خواهد شد، چرا که سه سال واردات خودرو انجام نشده و تقاضای انباشته وجود دارد. بنابراین ممکن است تا ۱۰۰ هزار خودرو و شاید بیشتر واردات انجام شود. چون دولت این محدودیت را ندارد بنابراین واردات خودرو و افزایش تولید داخل، بازار را تأمین خواهد کرد.

به گفته وی در کشور حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تقاضا وجود دارد اما عرضه تولیدات داخل در این سال‌ها به یک میلیون رسیده است. اما این فاصله را خودروساز پوشش نداده تا جلوی واردات را بگیرد.

 فاطمی امین با بیان اینکه صادرات غیرنفتی امسال به بیش از ۴۷ میلیارد دلار می‌رسد، گفت: سال گذشته این رقم ۳۵ میلیارد دلار بود. در سال آینده هم نگران تراز ارزی نخواهیم بود و دیگر لازم نیست به خاطر اینکه مصارف ارزی مدیریت شود واردات خودرو ممنوع شود. از طرف دیگر هم با ایجاد رقابت، رفع شائبه انحصار لازم است واردات انجام شود.

وزیر صمت درباره ضوابط واردات خودرو در آیین نامه دولت هم گفت: افرادی که خودرو وارد می‌کنند باید شبکه خدمات پس از فروش داشته باشند و همچنین ضوابط گذشته اجرا خواهد شد.

حذف تدریجی قرعه کشی خودرو 

 فاطمی امین همچنین با بیان اینکه  از اواسط سال آینده به تدریج قرعه کشی حذف می‌شود، تصریح کرد: البته این طور نیست که از ابتدای سال ۱۴۰۱ قرعه کشی نداشته باشیم. چون هنوز تولید در حال رشد است و با تقاضا فاصله دارد. اما وقتی خودرو به اندازه کافی باشد دیگر انگیزه سوداگری موضوعیت ندارد.

وی همچنین با بیان اینکه سال آینده ۱۵ درصد قیمت تمام شده خودرو کاهش پیدا می‌کند که این زیان خودروساز را کاهش می‌دهد، اظهار کرد: در حال حاضر قیمت تمام شده بیشتر خودروها بالاتر از قیمت فروش آن است و این زیان موجب می‌شود خودروساز در تولید دچار مشکل شود.

وزیر صمت درباره دو نرخی بودن خودرو و اختلاف زیاد با بازار در سال آینده نیز گفت: قطعاً این فاصله کاهش پیدا می‌کند. چون در حال حاضر تقاضا بیشتر از عرضه است و بین قیمت بازار با قیمت تولید فاصله وجود دارد، اما با تعادل بازار، تنظیم می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه در دهه گذشته رشد اقتصادی پایین و حتی در برخی سال‌ها منفی بود، تصریح کرد: اگر در سال ۱۴۰۱ رشد هشت درصد داشته باشیم به سال ۱۳۹۶ می‌رسیم. یعنی از سال ۱۳۹۷ تا پایان ۱۴۰۰ سطح تولید پایین‌تر آمد. بنابراین زیرساخت‌ها وجود دارد، اما باید سه مؤلفه اصلی مواد اولیه، تأمین مالی و سرمایه در گردش و تقاضا با هم هماهنگ شوند.  در بخش تقاضا، تقاضای داخلی تا حدی با اصلاح دستمزدها، تحریک تقاضا، اعتبار خریدار و صادرات افزایش پیدا می‌کند.

 فاطمی امین درباره  تأمین مالی نیز به دو طرح پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورت حساب و تأمین مالی زنجیره‌ای  اشاره کرد و گفت: در این طرحی که از سه ماه گذشته با همکاری بانک مرکزی آغاز کردیم تسهیلات بر اساس صورت حسابی که در سامانه جامع تجارت صادر شده، مستقیم به حساب فروشنده واریز می‌شود. بنابراین تقریباً انحراف منابع حذف و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی بهتر تأمین می‌شود.  برآورد شده با طرح پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورت حساب و تأمین مالی زنجیره ای از اواسط سال آینده تقریباً ۷۰ درصد مشکلات در سرمایه در گردش حل شود.

وی درباره تامین مواد اولیه نیز تصریح کرد: در این بخش بر بازار کالاهای پایه تمرکز شده است. طی سه تا چهار ماه اخیر قیمت ارز تا ۳۰ هزار تومان افزایش داشت ولی پایین آمد. در این مدت گاز واحدهای فولادی قطع شد یا در بعضی موارد به یک سوم رسید، اما قیمت فولاد کاهش پیدا کرد و ورق، میلگرد و شمش در حال حاضر ارزان تر از شهریور است؛ در این زمینه ساز و کاری در بورس کالا ایجاد و  ۲۵ ابزار طراحی شده که از این تعداد ۱۵ ابزار اجرایی شده است. بنابراین نه تنها قیمت ها کاهش پیدا کرد بلکه سهمیه بندی در بسیاری از مواد حذف شد.  در حال حاضر در حوزه ورق، فولاد، میلگرد و فلزات به طور کامل سهمیه‌بندی حذف شده و در بخش پتروشیمی هم این کار آغاز شده است.

کی خودرو بخریم ؟ وعده وزیر صنعت و پیش بینی کارشناسان 

 

 

اقتصاد آنلاین_ هم نوشت  انتظار یکساله بازار خودرو برای احیای برجام به جایی نرسید و حالا اخبار نه چندان خوشایندی از سرنوشت گفتگوهای وین به گوش می رسد.

اتحادیه اروپا به تازگی از توقف گفتگوهای برجامی خبر داده است و سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرده که مشخص نیست این گفتگوها دوباره چه زمانی از سر گرفته می شود.

طرف‌ های غربی معتقد هستند که روسیه عامل کارشکنی در مذاکرات برجام بوده و خواستار تضامینی به روسیه برای منافع اقتصادی این کشور از برجام شده است. از آن سمت وزارت خارجه ایران و روسیه مدعی هستند که طرف های غربی شروط جدیدی روی میز مذاکره گذاشته اند.

حالا امریکا اعلام کرده که توافق نهایی برجام منوط به تصمیم ایران و روسیه است.‌این موضوع در حالی رخ می دهد که پیش از این اعلام شده بود که توافق برجام احتمالا در اوایل اسفند امسال امضا می شود؛ اما گویا جنگ اوکراین و روسیه معادلات را بر هم زده است و تصمیم گیری را دشوارتر کرده است.

در بازار خودروی ایران انتظار طولانی برای احیای برجام معاملات را به کما برده بود. سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو پیش از این به اقتصادآنلاین گفته بود که حجم معاملات در بازار خودرو تقریبا به صفر رسیده و اسفند امسال برخلاف سالهای گذشته بازار خودرو سوت و کور است و به نظر می رسد که مشتریان منتظر احیای برجام و کاهش قیمت ها هستند.

گذشته از این رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در آبان ماه در توییتی نوشت که مردم منتظر کاهش قیمت خودرو تا پایان سال باشند؛ زیرا تولید خودرو تا پایان سال افزایش خواهد داشت.

او همچنین گفته بود که تولید خودرو سال آینده به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه می رسد و از آنجا که نیاز سالانه بازار خودرو حدودا یک میلیون دستگاه خودرو است، عرضه و تقاضا به تعادل رسیده و قیمت خودرو کاهشی می شود.

حالا نه معادله پیچیده برجام حل شده است و نه وعده وزیر محقق شده است. هرچند که فاطمی امین دوباره در یک برنامه تلویزیونی حاضر شده و وعده کاهش قیمت خودرو را داده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این زمینه گفت: برنامه دوساله برای بهبود وضع خودرو داریم و  به مردم اطمینان می‌دهیم از اواسط سال آینده بسیاری از مسائل در زمینه قرعه‌کشی، کیفیت و موضوعات دیگر یک به یک حل خواهد شد، ولی یک دوره ۲ساله نیاز دارد تا به‌طور کامل بتوانیم این مسائل را حل کنیم.

او همچنین به دستور رییس جمهوری برای اصلاح وضعیت صنعت خودرو تاکید کرد: دستورالعمل ۸ ماده‌ای صنعت خودرو یک اقدام بزرگ است؛ به‌عنوان نمونه یکی از موضوعاتی که مطرح شد این است که سال آینده تولید خودرو یک‌ونیم برابر شود، امسال کمتر از یک میلیون خودرو تولید خواهد شد و تولید خودرو در سال آینده ۵۰ درصد افزایش خواهد داشت البته باید زیرساخت‌ها فراهم شود و یکی از زیرساخت ها، تأمین مالی زنجیره است.

او ادامه داد: ایران خودرو در سال آینده خودرو‌های ۴۰۵ و سمند و سایپا هم تیبا را از رده خارج خواهند کرد که این اقدام کم‌نظیری است. فاطمی امین گفت: برنامه‌ریزی برای معرفی ۳ خودروی جدید در سال آینده انجام شده است و ما این اهداف و دستورالعمل را کنترل می‌کنیم.

فاطمی امین که پیش از این درباره حذف قرعه کشی خودرو در سال آینده وعده داده بود، این بار توضیحات دیگری در این زمینه داد و گفت که حذف قرعه کشی خودرو منوط به افزایش تولید خودرو است.

فاطمی امین در این زمینه توضیح داد: از اواسط سال آینده به‌تدریج قرعه‌کشی حذف می‌شود و این‌طور نیست که از ابتدای سال ۱۴۰۱ قرعه‌کشی نداشته باشیم، چون هنوز تولید در حال رشد است و با تقاضا فاصله دارد.

او در ادامه با اشاره به افزایش واردات و تولید خودرو گفته است: سال آینده ۱۵ درصد قیمت تمام‌شده خودرو کاهش پیدا می‌کند که این زیان خودروساز را کاهش می‌دهد الآن قیمت تمام‌شده بیشتر خودرو‌ها بالاتر از قیمت فروش آن است و این زیان موجب می‌شود خودروساز در تولید دچار مشکل شود.

با این شرایط دوباره تعداد زیادی از خریداران خودرو برای خرید خودروی مورد نیاز خود مردد شده اند و نمی دانند که خرید خود را امسال انجام دهند یا آن را به سال جدید موکول کنند؟

فربد زاوه، تحلیلگر صنعت خودرو در پاسخ به این پرسش به اقتصاد آنلاین می گوید: مصوبات مجلس در زمینه خودرو نشان می دهد که دولت و مجلس در انتظار گشایش های ارزی در سال آینده هستند. به عنوان مثال مصوبه آزادسازی واردات خودرو و همچنین مصوبه واردات ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس نشان می دهد که دولت در انتظار گشایش های ارزی است.

او تاکید می کند: تصویب واردات ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس در شرایطی اتفاق افتاده که ما سالهاست واردات اتوبوس به کشور نداشتیم و از لحاظ تعداد هم حجم واردات در نظر گرفته شده، عدد بالایی است اما با شرایط جدیدی که برای مذاکرات برجام ایجاد شده معلوم نیست سال آینده چه اتفاقی برای بازار خودرو بیفتد.

این تحلیلگر صنعت خودرو توضیح می دهد: اگر ایران مذاکره با امریکا را به سرانجام برساند و به روسیه پشت کند، انتظار بر آن است که سال آینده بازار خودرو با وضعیت آرام اما رکودی مواجه شود و رشد قیمت به صورت آرام و با شیب کم اتفاق بیفتد.

زاوه ادامه می دهد: اما اگر مذاکرات احیای برجام به جایی نرسد، باید منتظر شرایط تورمی و شوک های قیمت در بازار خودرو باشیم.

این تحلیلگر همچنین درباره خرید خودرو پیش از عید یا پس از عید توصیه می کند: خریداران کالاهای مصرفی حتما خرید خود را زودتر انجام بدهند و منتظر کاهش قیمت خودرو نباشند. زیرا حتی در صورت احیای برجام رشد تورمی قیمت انواع کالا ولو با شیب کم ادامه خواهد داشت و بهتر است خریداران خودرو، خودروی مورد نیاز خود را زودتر بخرند.

 

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 11876

ارسال نظر