سیگنال منفی توقف مذاکرات برجام به بازار ارز | دلار گران می‌شود؟

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که دو قطب حال حاضر بازار ارز را «تقاضای آخر سال دلار» و «سیگنال‌های مثبت مذاکرات هسته‌ای وین» تشکیل می‌دهند.

سیگنال منفی توقف مذاکرات برجام به بازار ارز | دلار گران می‌شود؟

شاخص ارزی در کانال ۲۵ هزار تومانی به روند هفتگی خود پایان داد.

پس از دو بار ورود و خروج قیمت اسکناس دلار آزاد به کانال ۲۵ هزار تومانی در هفته گذشته، نرخ این ارز در روز‌های پنج‌شنبه و جمعه اخیر در سطح قیمتی ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان به کار خود پایان داد.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که دو قطب حال حاضر بازار ارز را «تقاضای آخر سال دلار» و «سیگنال‌های مثبت مذاکرات هسته‌ای وین» تشکیل می‌دهند. این کارشناسان همچنین معتقدند که کریدور جدید بازار ارز از کف حمایت ۲۵ هزار و ۶۵۰ تومان تا سقف مقاومت ۲۶ هزار و ۳۵۰ تومان است. از سوی دیگر نیز اخبار رسانه‌ها در روز گذشته حاکی از تصمیم بر ایجاد یک تنفس در روند نشست‌های هسته‌ای وین است. به عقیده برخی از تحلیلگران ارزی بازار تهران، این وقفه می‌تواند فرصت مناسبی برای بازیگران افزایشی بازار در جهت معامله مجدد شاخص بازار ارز در کانال ۲۶ هزار تومانی باشد.

در هفته‌ای که گذشت دلار دو ورود متفاوت به کانال ۲۵ هزار تومانی را ثبت کرد. با انتشار اخبار و سیگنال‌های سیاسی مثبت در روز جمعه ۱۳ اسفند، شاخص بازار ارز توانست در روز نخست هفته گذشته برای سومین بار از ابتدای اسفند ماه امسال وارد کانال ۲۵ شود. طبق بررسی‌های به عمل آمده از دو ورود قبلی نرخ این ارز به کانال مذکور احتمالاتی از بازگشت مجدد و سریع دلار به کانال ۲۶ هزار تومانی مطرح شد، اما با گذشت دو روز از هفته این اتفاق نیفتاد. سرانجام در روز سه‌شنبه ۱۷اسفند و با مطرح شدن برخی سیگنال‌های منفی حول محور مذاکرات هسته‌ای وین، دلار توانست وارد کانال ۲۶ هزار تومانی شده و به سطح قیمتی ۲۶ هزار و ۳۵۰ تومان برسد. روند افزایشی مذکور با شروع نخستین ساعات بازار روز چهارشنبه و با مطرح شدن سخنانی مبنی بر برطرف شدن نقاط اختلاف اصلی در روند مذاکرات، ناکام ماند و شاخص بازار ارز مجددا و برای دومین بار از ابتدای هفته گذشته به کانال ۲۵ هزار تومانی وارد شود. در سه روز انتهایی هفته شاخص ارزی نمایش چشمگیری از خود نشان نداده و با ثبت نرخ یکسان ۲۵هزار و ۸۰۰ تومانی در روز‌های چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه به کار خود پایان داد. عده‌ای از کارشناسان ارزی نیز این ثبات سه روزه دلار را به دلیل توازن قدرت دو قطب «ورود تقاضا‌های آخر سالی دلار» و «سیگنال‌های مثبت سیاسی» در بازار روز‌های پایانی اسفند ماه می‌دانند.

دیروز جمعه ۲۰ اسفند ماه جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اذعان کرد که به دلیل برخی مسائل خارجی مذاکرات هسته‌ای وین نیازمند توقف موقت است. او همچنین مدعی شده که متن نهایی اساسا آماده و روی میز است. متن خبر مذکور توانست با ایجاد احتمالاتی از لغو کلی مذاکرات، افزایش‌هایی در نرخ معاملات فردایی دلار ایجاد کند. تحلیلگران ارزی بازار تهران نیز با اشاره به سخنان سعید خطیب‌زاده، سخنگوی دولت مبنی بر مثبت و هدفمند بودن توقف پیش‌رو از تلاش معامله‌گران افزایشی جهت جو‌دهی به بازار و بالا بردن نرخ ارز سخن گفتند. خطیب‌زاده دیروز و پس از انتشار سخنان بورل مبنی بر توقف مذاکرات در پیامی توییتری نوشت: وقفه اعلام شده در مذاکرات وین می‌تواند زمینه‌ساز حل‌ موضوعات باقی‌مانده و بازگشت نهایی باشد. دستیابی به‌ موفقیت در گفت‌وگوها تمرکز اصلی همه طرف‌ها خواهد بود. سخنان این مقام مسوول خط بطلانی بر زمزمه‌های منفی معامله‌گران افزایشی بازار ارز نسبت به آینده نشست‌های هسته‌ای وین کشید. در همین راستا انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین در جمع خبرنگاران گفت: تقریبا به توافق رسیده‌ایم. متنی داریم که همه‌چیز در آن مشخص شده. ما در محدوده پانوشته‌های مذاکراتی هستیم. برای حفظ فضا و روحیه مثبت و سازنده مذاکرات، خوب است که وقفه‌ای داشته باشیم. من با همه هیات‌ها کار خواهم کرد تا بر این شرایط فایق آییم.

هر قطعه سکه امامی نیز در معاملات روز‌های پایانی هفته گذشته با ۴۵ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به نرخ روز چهارشنبه به رقم ۱۲ میلیون و ۲۴۵ هزار تومان رسید./ دنیای اقتصاد

دیگر رسانه ها

کدخبر: 11577

ارسال نظر